donderdag 3 maart 2022

vergaderpunten

 

WAAR MAKEN WIJ ONS DRUK OM? ZIJN MOMENTEEL WEL BELANGRIJKERE ZAKEN…. TOCH EEN GREEP

GREEP UIT DE VERENIGING VOORSTELLEN, afdeling 6

Het meest voorkomende voorstel, gesteund door het advies van de NPO om voorzichtig om te springen met de jonge duiven, om de eerste jonge duivenvluchten per rayon of in een oost/west verdeling te lossen.

Jarenlang hebben wij vanuit kring 3 bovenstaande lossingen, incluis Vitesse vluchten voorgesteld (Oost-West) het was trekken aan een dood paard.  Nu wel? Zijn  nogal wat leden, die in een andere kring inkorven dan waar zij toe behoren want alles gaat totaal los🤔 hoe los je dat op?

Het voorstel dat duiven van een rayon allemaal in dezelfde wagen worden vervoerd, zo ook het vervoeren in onze moderne (beste) opleggers. Lijkt mij niet meer dan logisch, maar ook dat ophaalwagentje van afdeling 5 waar onze manden NIET fatsoenlijk inpassen is een doorn in het oog, vervoer onwaardig!

Het voorstel ons te houden aan het landelijk programma met aanvang en einddatum, incluis kampioenschappen en landelijke richtlijnen.  Het kan toch niet zo wezen dat je nu nog wijzigingen aanbrengt, zijn genoeg liefhebbers die al rekening hebben gehouden met het Nationaal programma. In het door het bestuur voorgestelde vliegprogramma is het wel opmerkelijk dat Duffel de 1e wedvlucht gaat worden. Voor de verste afstand best een beetje ver, lijkt mij.

Opmerkelijk waren de velen verzoeken om de N/Z lijn te laten vervallen, Midfond maar nu ook voor de DF.  Blijkbaar is het kwartje gevallen na de discussie over de MF vorig jaar, zeg ik met een knipoog! Ik begrijp bij de DF de lijn nog wel, maar de hoeveelheid duiven is om te huilen.

Uiteraard ook verzoeken uit de hoek van de kleinere clubs om de hoeveelheid liefhebbers die nodig zijn om in te korven te verlagen, zo ook het minimumaantal manden/duiven om op te halen.  Fuseren is de oplossing en maar uitstellen🤔

Het voorstel/verzoek om de lossingstijden eerder en beter te communiceren zag ik slechts een enkele keer voorbijkomen. Het is een grote bron van ergernis maar blijkbaar kijken de meeste al op andere sites om info in te winnen.

Natuurlijk waren er nog meer voorstellen maar ik vraag mij af, gezien de onderbezetting van ons bestuur en het (grotendeels) samen vervoeren met afdeling 5 of het e.e.a. haalbaar, betaalbaar en zinvol is.

Ik heb vermoeden dat er niets of niet veel veranderd zo vlak voor aanvang van het seizoen en het beleid al is uitgestippeld. Eerlijk gezegd, Ik kan het billijken al zijn er wel punten die aandacht verdienen.  

Goed vervoer, diervriendelijkheid en goede communicatie vind ik belangrijk, wat nationaal wordt besloten omarmen en visie/beleid hebben voor de komende jaren.

 

Een clubgenoot vatte het als volgt samen en ik sluit mij daar bij aan

hierbij mijn opmerkingen voor de afdelingsvergadering. 

Het concept vliegprogramma van de afdeling wijkt op vele punten af van het voorgestelde nationaal vliegprogramma.

  1. De startdatum voor zowel de oude als de jonge duiven is een week eerder dan de NPO aangeeft
  2. De NPO schrijft 1 trainingsvlucht voor de oude duiven en 2 voor de jonge duiven voor. De afdeling heeft er respectievelijk 2 en 3 staan. Extra werk voor de verenigingen en de deelname zal, zoals in het verleden, beperkt zijn. Extra onnodige kosten
  3. De NPO start met 4 vitessevluchten voor de oude duiven met vervolgens om de week een midfond en een vitessevlucht. De afdeling start met 3 vitessevluchten, vervolgens 2 midfondvluchten.
  4. De NPO schrijft voor om met zowel de oude als de jonge duiven te starten met 100 kilometer en zo met stappen van 50 kilometer op te bouwen. Onze afdeling begint voor Den Helder (voor zowel de oude als de jonge duiven) met een vlucht van 205 tot 210 kilometer. Voor Heemskerk bijna 160.
  5. Alle 3 de opleervluchten voor de jonge duiven zijn op dinsdag, terwijl het de wens is om ook op zaterdag te oefenen. Voorstel: laat de 1e opleervlucht van 28 juni op dinsdag staan. Doe de 2e africhting op zaterdag 2 juli en vervang de 3e africhting door een wedvlucht vanuit Roosendaal. Hierdoor kan de Jong-Vitessevlucht vanuit Quievrain op 3 september tijdens de natour vervallen. 1 navlucht splitsen in jong en oud zou leiden tot competitie-vervalsing en is niet nodig.
  6. Door de africhting op 16 april vanuit Roosendaal te vervangen door een wedvlucht kan de vitessevlucht op 9 juli vanuit Quievrain vervangen worden door een jonge duivenvlucht vanuit Roosendaal..

 

Tevens heb ik de volgende punten:

  • Ik ben VOOR het afschaffen van de Noord-Zuidlijn bij de Midfondvluchten
  • Een aantal CC’s is zo klein dat zij niet aan het minimum aantal leden komen voor het maken van de CC-uitslag. Deze uitslagen worden desondanks wel gemaakt.
  • Liefhebbers moeten in ieder geval voor de vluchten met 1 nacht mand uitgerekend worden in de kring waartoe hun vereniging behoord. Nu zitten b.v. leden 27e in hun club en vervolgens 2e in de kring. Dit leidt aan alle kanten tot competitievervalsing. Bij 2 nachten mand zal het steeds vaker gebeuren dat kleine verenigingen op een andere locatie inkorven.
  • Ik ben TEGEN opleervluchten met 2 nachten mand. Dit kunnen de liefhebbers zelf thuis wel doen als ze dit willen en leidt onnodig tot extra kosten.
  • Ik ben VOOR het zoveel als mogelijk plaatsen van dezelfde kring in 1 container

,

 Als laatste hoe het programma er ook uit zou kunnen zien met bovenstaande opmerkingen... 


 7x Vitesse, 6x Midfond, 6x Dagfond, geen Midfond en Dagfond tegelijkertijd zoals bij de NPO op 9 juli en 23 juli

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten