donderdag 13 juni 2024

Pontoise & Niergnies

Toch nog even een terugblik op onze 3e MF vlucht Pontoise van vorige week. Een vroege lossing met prachtig weer in Frankrijk en in Nederland/België redelijk omstandigheden met een zuidwestelijke wind. Het werd voor onze duiven een mooie voorbereiding op de komende DF vlucht. Lekker vlot achter elkaar en alles rap thuis. 

Toch was dat niet bij iedereen het geval. Bij nogal wat liefhebbers was het een ‘gatenkaas’, veel getoonde duiven kwamen te laat en ook nog duiven achter en gewonden. Bij zo’n ‘snelle’ vlucht niet gewoon. Ik ontliep de ‘dans’ want de duiven kwamen wederom geweldig aanzetten en kwamen als kogels uit de lucht vallen, wel waren de aangewezen duiven voor het goede te laat. Op de voorafgaande vlucht Vitry, was ik niet echt tevreden mede omdat ik ondertussen gewend of verwend was. (al was het ook niet een echt slechte uitslag) . Afgelopen vlucht op Pontoise zuidwest, op de ‘voorhand’ van de kring ben je dan normaliter ‘kansloos’, maar pats boem toch de 2e-3e-4e in de CC. Oh ja en de 1e vliegt Frank Rodenburg ook lid van PV Heemskerk. Weet het maar eens🤔

Wat geweest is, is geweest, deze week de duiven ‘voorbereiden’ op Chateaudun (548) een hernieuwde poging want Fontenay werd gecanceld. We vliegen ook nog een Vitesse vlucht (Niergnies) dus kijken welke duiven daar heen moeten. 

Ondertussen zag ik zondag groepjes en soms forse groepen duiven overtrekken, veel liefhebbers zijn volop hun jonge duiven aan het opleren. Stiekem hoop ik dan dat mijn jongen aansluiten, een betere africhting voor die luie donders kan ik mij niet wensen, laat ze maar leren terug te komen. 

Was zondag nog een droge dag met een zonnetje, wat de duiven en de mens zichtbaar goed deed, maandag begon en eindigde met veel regen, heel veel regen, dus wederom een troosteloze dag. Omstandigheden die voor de duiven niet bevorderlijk zijn om de ‘forme’ erop te krijgen. Het is dit jaar wat nattigheid betreft echt extreem. Zal het nog zomer worden? 

Duiven op zo’n dag met veel regen laten trainen is een puzzel. Een regenbuitje met ‘warm’ weer vind ik geen probleem maar met 15 graden, stevige wind en zware buien, sla ik over of wacht het moment af dat het wel voor een uurtje kan. 

Gelukkig waren dinsdag, woensdag en donderdag genoeg momenten dat de duiven konden trainen, zo ook gelegenheid de jonge duiven af te richten. Woensdag brachten Peter en George hun duiven samen met de duiven van PB en die van mij weg, de koppel werd gezamenlijk gelost zo’n 170 duiven. Voor Heemskerk moeten ze zich dan gaan splitsen. De duiven kwamen prima naar huis en wat opviel was de enorme dorst, toch stress van de (kleine) groepslossing. Weer een ervaring rijker. Je hoort wel anders, dat om onverklaarbare redenen, duiven uren werk hebben om thuis te geraken en velen achterblijven. Bij een ander zit de gang er enorm op maar vliegen ze in de draden. Tot nu toe mag ik niet mopperen en waak vooral over de gezondheid. 

Het weekend:

Je ziet dat de wind in de zuidwesthoek zit en blijft, maar ook dat het zaterdag in Frankrijk pas later in de ochtend regen geeft, het zal passen en meten worden, ze kunnen misschien wel weer 1400/1500 meter halen of meer want het geeft een stevige staart wind  dus knallen wel door een buitje heen. Mocht het niet zo zijn, zullen ze overstaan, maar de zaterdag lijkt beter! 

Ik wacht het af want je hebt geen enkele invloed op het weer, het enige wat ik kan doen is mijn duiven goed verzorgen en hopen dat….. 

30 duiven voornamelijk duivinnen gaan naar Chateaudun en een 15 tal naar Niergnies. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Selectie en Fontenay Zuid-Holland