donderdag 25 juli 2024

Lennik en Issoudun

De jonge duivenvlucht en laatste Vitesse oud, gingen afgelopen week niet door dus dat gaf tijd om op vrijdag lekker te gaan fietsen. Uiteraard ontbrak het de duiven aan niets, de voorbereiding op Issoudun ging gewoon door, maar ook met de jonge duiven moest ik aan de slag of te wel aan de gang houden. *  Dat laatste maakte de afdeling ook mogelijk om op dinsdag een oefenvlucht uit Roosendaal te organiseren. Toch mooi! *werd geannuleerd. 

Over het annuleren van de jonge duivenvluchten  heeft iedereen wel een mening en heb je voor en tegenstanders, maar het wordt wederom pijnlijk duidelijk dat de jonge duivenvluchten te laat beginnen. Wanneer deze omstandigheden zich de 4e of 5e vlucht aandienen, zijn de duiven al zo ervaren dat ze redelijk kunnen dealen met de warmte. (misschien was enkel de afstand wat in gekort.)  Jammer is dat we eind seizoen in september in winterslaap gaan en ons alleen nog herinneren dat het meestal regende en bijna alle zaterdagen wel ‘bal’ was. 😭 

Afdeling 6 gaf donderdag al aan niet te concoursen, de NPO gaf vrijdag code rood jonge duiven voor de zaterdag! Slechts één afdeling vloog zaterdag een oude duivenvlucht. 

Op zaterdagmorgen zoals gewoonlijk vroeg uit de veren en de weduwduivinnen laten trainen, zelf de polder in en dan merk je dat je moet wennen aan de warmte want het viel als een deken over je heen. Kijk ik later op Facebook, dan zijn er genoeg liefhebbers die zo nodig moeten posten dat ze hun jongen hebben weggebracht en dat het makkelijk had gekund en een hoop bla, bla, bla. Denk ik, zaten die vrijdagmiddag al in een mand? Heb je die op 200 km gelost? Tuurlijk niet!! Brabant 2000 ging zaterdag inkorven en zondag los. Dat leek mij ook geen doorslaand succes en dat is zachtjes uitgedrukt. Ik heb de indruk dat ze in Brabant, dit jaar, grossieren in slechte/ongelukkige vluchten. Gelukkig zijn velen nagekomen. 

Bij ons dus in NH zaterdag geen vluchten, dan maar wezen kijken in ZH en wel de vlucht Melun. Rond de 400 km en vroeg los, het werd een vlucht met oostenwind en dat was voor een grote groep liefhebbers ook een keer fijn. Met een 40/45 minuten zullen de prijzen eruit zijn, maar dan zijn nog genoeg duiven onderweg. Je duiven moesten 100% in orde en in de juiste flow zijn en dan kan je zeggen… ‘het was een mooie vlucht’. Wanneer gespeeld zou zijn met de jonge duiven, zou ik de woorden ‘prachtige vlucht’ te waarschijnlijk niet gebruikt kunnen hebben. Duiven hebben tijd nodig om te acclimatiseren! 

De vitesse is afgelopen en clubgenoot Peter Beentjes (3A) heeft de 1e kampioensduif van de afdeling. Clubgenoot Frank Rodenburg (1B) werd 1e Vitesse aangewezen in de Afdeling. Prachtig mooi voor onze club PV Heemskerk, mannen gefeliciteerd!! 

De Tour de France is afgelopen, superlatieven mogen niet ontbreken voor Remco en Jonas maar Pogacar was van de buitencategorie. Heel bijzonder 3 van die supertalenten, het 4e talent was naar huis want die lag in de kreukels en het 5e supertalent met een geweldige ‘motor’ is onze Mathieu, maar helaas door zijn lengte/gewicht geen klimmer. Zo’n select groepje renners die alle records uit de boeken fietsen. De komende weken nog meer topsport, de Olympische Spelen. Ik kan er intens van genieten. Zo ook van mijn duiven, mijn atleten… 

Ik ben voornemens een ploeg van 25/30 duiven te spelen op Issoudun (650 km), de vooruitzichten lijken voor de zaterdag in Frankrijk niet optimaal, 23 graden, maar een regenfront ligt in de weg, wederom het grootste gedeelte wind op de staart met west erin.  zondag lijkt beter, maar dan met wind op de kop! 

Zoals eerder geschreven stond dinsdag een training uit Roosendaal voor de duifjes op het programma mits in orde en goede weersomstandigheden. Ook deze vlucht werd gecanceld. (Afdeling 5 stond dinsdag wel in Roosendaal, maar kon/mocht niet lossen, stond te lezen. Zij kregen dus toestemming om ze woensdag te lossen. Gelukkig, maar blijft bijzonder dat de NPO niet toestaat om op woensdag een oefenvlucht te organiseren, terwijl bekend was dat het dinsdag slecht weer zo zijn op en rond de lossingsplaats. 

Maandag met zijn drieën naar Stefan Göbel geweest om de oude maar vooral om de Jonge duiven te checken. Voor de oude duiven staan nog 2 DF vluchten op het programma en dan moeten ze in orde zijn en de jonge duiven moeten sowieso 100% gezond zijn, anders wordt het een slagveld. 

Bij 2 oude duivinnen een schimmeltje en bij één wat ‘geel’, eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht. Uiteraard neem ik mijn maatregelen want de duiven moeten 100% in orde zijn.

Ook bij de jonge duiven kon het allemaal net iets beter en gezien het nog niet van een leiendakje loopt, ga ik ermee aan de slag.

De jonge duiven woensdag nog een ‘africhting’ gegeven. Nu maar afwachten of het zaterdag wat gaat worden en anders de zondag.

Ik had het nog niet eerder gezien maar alle afdelingen, op 10 en 11 na, staan in Issoudun. Best bijzonder want op de NPO-vergadering werd (HELAAS) de Nationale DF vlucht de nek om gedraaid, dus enkel nog sectorale vluchten bleven over. Waarom ga je dan bij elkaar staan? Het zijn 4 sectors en vroeg lossen is vaak noodzakelijk of zijn ze voornemens 9 afdelingen tegelijk los te gooien?

Onze laatste DF-vlucht (over 14 dagen) samen met afdeling 5 (wij waren de enige 2 afdelingen met 6 DF vluchten) wordt door de NPO  gebruikt als reserve vlucht, omdat 1 vlucht uitviel. Staat ook alles bij elkaar of wordt dat wel een Nationale vlucht?

Genoeg geschreven, hopelijk zaterdag en anders zondag mooie vluchten…. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After