vrijdag 5 juli 2024

Pontoise

Afgelopen weekend was euforisch, zaterdag de 2e Provinciaal vliegen op een taaie DF vlucht en zondag een feestje omdat mijn vrouw de 65 en ik de 70 jaar hebben aangetikt.

Het werd een week van ‘hard’ poetsen want allereerst zouden de jonge duiven voor hun 2e reisje met de container ingekorfd moeten worden. Daarnaast moest er een ploeg voor Pontoise klaar gemaakt worden. De DF vlucht ben ik niet zonder kleerscheuren doorgekomen, dus twijfel alom. (Hoort bij de sport) De doffers trainen al weken prima maar goed kopvliegen/prijsvliegen ho maar.

Het wordt alweer de laatste MF vlucht en de Vitesse vluchten oud, samen met de jonge duiven, laat ik sowieso aan mij voorbijgaan. Dus Pontoise en Roosendaal jonge duiven staan dit weekend op het programma.

Ik kan nu al zeggen dat het een jaar van doorselecteren is, menigeen klaagt over zijn doffers en over veel meer achterblijvers dan voorgaande jaren. De echte forme komt er moeilijk op en over de erbarmelijke weersomstandigheden maar niet te spreken.

Wanneer je dan in een Afdeling elders in het zuiden van het land ook nog een rot vlucht en soms wel 2 in het seizoen voor je kiezen krijgt door het falen van?? ik kan het helaas niet anders noemen. Ik kan begrijpen dat de moed je in de schoenen zakt. Zo ook lees ik dat zondag na onderzoek werd bevestigd dat een 5-tal manden van een ZLU vlucht bij een verzamelpunt in een trailer zijn achtergebleven en vergeten zijn om over te laden in een wagen die naar Agen ging. Een heel l#lkoek verhaal om te zalven en te verzachten. Blijf bij de feiten en biedt welgemeende excuses aan. Ik doe nu mee aan stemmingmakerij, maar kan mij oprecht boos maken aan zoveel onmetelijke domheid.

Onze afdeling annuleerde de africhting, gezien de omstandigheden die werden verwacht en mocht weer nadenken hoe het op te lossen en nam daar een dagje de tijd voor, want je moet de voor en tegens van je besluit goed afwegen.  Je zal altijd voor en tegenstanders houden.

Het besluit; geen Vitesse vlucht oude duiven, jonge duiven krijgen een africhting 2 kringen naar Numansdorp en 2 kringen naar Roosendaal als oefenvlucht

Ik eindigde mijn vorige blog met de woorden ‘ik begrijp de beslissing maar’……..

Ja, wanneer je dinsdag/woensdag dan een ‘beeld’ krijgt van het weer op zaterdag word ik moedeloos. De kans dat zaterdag in de ochtend duiven losgaan is klein, misschien rond/ einde ochtend lijkt het vanuit het westen open te trekken, wel met een zeer stevige wind op de staart!!!

Anders overstaan met zo’n ploeg onervaren duiven. Wat is dan wijsheid? Vervolgens komt het verzoek geen 21 maar 26 duiven in de manden te doen, met de kans van overstaan niet ‘handig’. Gewoon geen oude duiven meegeven zou een betere optie geweest zijn.

De oude duiven, vooral de jaarlingen hebben inmiddels ervaring opgedaan met in de mand zitten en met beroerde omstandigheden, ook daar is zaterdag na 12.00 uur misschien een gaatje voor😘 De wind is op de staart, dat is vaak een voordeel bij mindere omstandigheden. Positief denken en hopen op een goede africhting en een mooie laatste MF vlucht😊

Update vrijdag 11.30 uur. 

De LC/bestuur zien voor zaterdag (africhtingen Roosendaal en Numandorp) problemen met de omstandigheden, in de middag code geel met windstoten. Hierdoor is de kans op overstaan groot. Het advies 26 duiven in de mand wordt gewijzigd in 21. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After