donderdag 18 juli 2024

Vrij weekend😊

Vervolg op naar Lennik….. 

Doorgaan met wat nog in het hok zit en dat doen we ook. (Wel met verstand) 

Op voorbereiding voor Lennik heb ik de jonge duiven 2x een ‘drachtje’ gegeven. Voor hun zelfvertrouwen, ritme, en gewenning aan de wat hogere temperatuur. 

Bij een particulier in Nieuw-Vennep zat een duifje van mij, de vrouw is dierenartsassistente en vertelde ‘ik laat hem morgen wel los maar mocht hij terugkomen dan bel ik U.’ Dat laatste gebeurde dus dinsdagavond richting Nieuw-Vennep maar nam ook een duifje mee, want zondag liep een prachtige jonge doffer bij mij binnen. Maandag losgelaten en weg, dinsdag zat hij weer in het hok. Opgegeven en komt uit Nieuw-Vennep en dan kan je iemand een ritje besparen, mijn duifje was helaas in een zeer belabberde conditie (was van de africhting) en heeft het niet gehaald. 

Het zoeken van de verliezen bij je duiven begint bij je zelf, maar wanneer in je club bij veel liefhebbers te veel duiven achterblijven maar ook bij andere club(s) die in dezelfde ‘wagen’ hebben gezeten, ga je nadenken. Zou dat de oorzaak zijn? Lekker makkelijk kan je zeggen, maar het lijkt mij toch aannemelijk. Het zuurstof gebrek heeft zeker niet bijgedragen aan een vlotverloop. 

Ik opper om een kleine nieuwe trailer te kopen, makkelijk inzetbaar en handig voor de 'verdere' vluchten😊. 

Voor komend weekend staat Lennik op het programma, de temperatuur gaat oplopen en de wind komt uit de zuidoosthoek. Met alle regelgeving van de NPO (hitteprotocol) vraag ik mij af of er genoeg capaciteit/ruimte in de trailers is. Zelf ben ik aan het twijfelen of ik ze wel meegeeft. Dat laatste hoefde niet meer, want donderdag 12.30 uur kwam het bericht dat de vlucht gecanceld werd. De toelichting was uitgebreid en helder. 

Beste leden,

Gegeven de verwachte weersomstandigheden voor aankomend weekend hebben wij besloten de vluchten af te lassen. Het programma zal volgende week worden vervolgd met Lennik. Hoe het programma er daarna uit zal komen te zien wordt later gecommuniceerd. De vitesse komt hiermee helaas met een afgelaste vlucht ten einde.

Wij hebben een aantal verschillende opties overwogen:

             Donderdag inkorven, vrijdag los: niet ideaal voor de werkende liefhebbers. Wat ons betreft is dit enkel een optie wanneer de omstandigheden vrijdag dusdanig goed zijn dat dit haast zeker een mooie vlucht wordt. Dit is morgen zeker niet het geval, met hoge temperaturen en een wind uit het oosten.

             Vrijdag inkorven, zaterdag los: hoge temperaturen en zuidoostenwind, verre van ideaal voor jonge duiven. Vroeg los helpt wat ons betreft niet, gegeven de ervaring leert dat een groot deel van de duiven niet binnen korte tijd het hok bereikt. Daarnaast zijn de voorspellingen nu dat de omstandigheden zaterdagochtend vroeg niet ideaal zijn.

             Zaterdag inkorven, zondag los: dit is vervoer technisch niet mogelijk.

             Vrijdag inkorven, zondag los: twee nachten mand met de voorspelde temperaturen vinden wij geen optie. Wat daarbij nog meespeelt is dat de verwachtingen voor zondag ook niet optimaal zijn.

Op basis van deze overwegingen is er wat ons betreft maar één juist besluit en dat is dit weekend geen vlucht te organiseren.

Namens de lossingscommissie en het bestuur

We hebben dus een ‘vrij’ weekend. Zelf maar eens kijken of ik ze een klein drachtje geef. Zelf ga ik de fiets pakken met dat zomerse weer, eindelijk een beetje zomer😊


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After