vrijdag 2 september 2011

Voorbereiding Pommeroeul,
Dit weekend  staat Pommeroeul op het programma en gaan de duiven tegelijk los ?!. De weersverwachtingen zijn vooralsnog goed. Droog, plotseling warm en de wind opnieuw in de rug dus kunnen/ moeten de zomerjongen nog ’n keertje mee.( die gaan het niet gemakkelijk krijgen) Broer Peter is weer baas op eigen hok en staat er in de club en het Rayon ‘goed’ voor en kan het zelf afmaken, uiteraard zal ik mijn best doen  hem het zo moeilijk mogelijk te maken. Zelf denk ik eraan 20 duivinnen te spelen en ‘n 5 tal doffers. De zomerjongen gaan dan voor ‘vracht ’mee want komen tegen de ingespeelde duiven veel  en veel te kort. Deze week werd bekend “droogste voorjaar en natste zomer in 100 jaar” en zal je denken wat moet of kan je daar mee als duiven liefhebber? Zelf vind ik deze statistieken wel leuk om de doodeenvoudige reden dat ze kloppen, meten is weten!  Hoe anders dan wij duivenmelkers met het was ’n “slecht seizoen”. Kom op cijfers! Hoeveel oude duiven ben je kwijt?  Bij me zelf valt het wel mee, 24 koppels begonnen en er zitten nu nog 21 koppels. Waren het mooie vluchten? Neen, niet allemaal en er waren vluchten bij dat we dat ook niet in de hand hebben gehad. Ook vluchten die met wat meer geduld misschien “mooier” waren verlopen. Hoe is het dan met die dramatische jonge duivenvluchten? Ja, het klimaat veranderd, tijden veranderen, duiven zijn sneller en er gaat ook wel wat meer door de lucht dan 15 jaar geleden en dan bedoel ik geen duiven. Voorzichtigheid is geboden bij het lossen( kennis genoeg) en zo’n rottige Strombeek kan er aardig op inhakken. Zelf ben ik er uiteindelijk niet zoveel verspeeld. Je raak er op ’n vlucht weleens 1 of 2 kwijt, dat kan, draadje of ’n ander ongeluk of gewoon te dom. Zelf vind ik het interessanter te kijken welke duiven ben ik kwijt geraakt op die “stinkvlucht”, waar komen die uit? Bij broer Peter met de zelfde duiven ook eens gekeken. Met hoeveel begonnen, hoeveel heb je er opgeruimd en o ja zelf ’n keer zo’n dramatische eigen africhting gehad, de duiven kwamen tussen de draden, hoeveel niet thuis en hoeveel “einde verhaal” met gebroken poten? Dan ook die Strombeek en valt het uiteindelijk ook wel mee!  Nu eens kijken waar die niet thuiskomers uitkomen, ook ’n vorm van selectie! Op de natour met die zomerjongen, zelfde laken en pak, verliezen vallen reuze mee en die “wegblijvers” komen vaak uit de zelfde koppels. De mannen die de laatste 2 jonge duivenvluchten gespeeld hebben zijn bijna geen duif meer kwijt geraakt maar dat is niet zo verwonderlijk want dat is nog nooit anders geweest, het kaf is van het koren gescheiden en de overgebleven duifjes kunnen zich goed oriënteren , wat niet wil zeggen dat het allemaal “winnaars” zijn. Voor mij ’n reden volgend jaar nog meer te noteren en vast te leggen om einde jaar conclusies te trekken en er van te leren, meten is weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten