vrijdag 30 maart 2012

aanloop naar onze 1e africhting


Aanloop naar onze eerste africhting,

Ook begin deze week hebben we de duiven nog een paar keer zelf kunnen africhten, meestal laat in de ochtend, zo rond het middag uur. Het is in de vroege uurtjes gewoon nog te koud, mistig, heiig of we hebben grondnevel  vaak met wat inversie. Geduld is dus een schone zaak en dat geldt natuurlijk ook straks voor onze eerste africhting  op Zevenbergschenhoek.

In ons vriendenclubje, (we brengen zelfs elkaar duiven weg en echt waar de klokken staan aan!) maken we elkaar helemaal gek en daarom staan we zelf op ‘scherp’ en dat is goed, maar niet alleen wij zelf maar ook onze duiven moeten weer aangescherpt worden. Zelf heb ik veel jaarlingen dit jaar, maar ik kan niet echt zeggen dat ze veel ervaring hebben dus al die keren ‘ mand’ nemen ze lekker mee. Het belangrijkste is dat ze van Zevenbergschenhoek goed naar huis komen (rayon lossing) en de week er op moeten ze er staan ( totaal lossing Afdeling), al weten we dat het seizoen lang is en de punten op het einde vaak de belangrijkste zijn. Dit jaar zitten de doffers op 2 totaal verschillende hokken en hebben ook geen gelijke voorbereiding gekregen, de duivinnen zitten wel alle 24 in het zelfde hok, maar dit hok heeft al 2 jaar goed gefunctioneerd. Op deze manier gok  ik niet op 1 paard en kan ik hopelijk de conditie ’n beetje doseren want het einde van de oude duiven competitie van 2011 was bij mij dramatisch. Nieuwe ronde, nieuwe kansen maar ik heb uiteraard geanalyseerd waarom het ‘minder’ ging en daarom ‘n paar veranderingen doorgevoerd, hopelijk pakt dat goed uit en anders hebben we weer wat geleerd ..

De complete ploeg gaat vrijdag mee, 24 doffers en 24 duivinnen, volgende week moet ik toch weten welke 25 duiven de lijst moeten aanvoeren.  We gaan in het Rayon met een nieuw puntensysteem van start, niet helemaal gelijk aan het Afdeling puntensysteem maat het komt in de buurt. In de club doen we het weer wat anders en ik ben er van overtuigd dat de grootste groep liefhebbers geen idee heeft waar ik het over heb en hoe het werkt. Hopelijk weet de compuclub het inmiddels wel!

In de club hebben we afgesproken dat alles over de ‘antenne’ gaat, kunnen we mooi kijken of alles werkt en hoeveel tijd we nodig hebben om alles in te korven. Ook zal ik voor het eerst het lossingsblog van de Afdeling voorzien van informatie, werk genoeg en hopelijk zitten de weergoden ons een beetje mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten