vrijdag 10 april 2015

voorbereidingen op Meer


Voorbereidingen op Meer,

Komend weekend staat onze eerste wedvlucht op het programma en gaat het voor de Vitesse mannen echt van start. Gelijk vorig jaar ligt mijn ambitie niet meer op deze discipline en gebruik ik deze vluchten om de duiven voor te bereiden. Natuurlijk wil je dat de duiven ‘compact’ afkomen en vind ik het niet vervelend wanneer er ’n paar van voren vliegen maar wanneer het zo’n echte vitesse vlucht wordt dan doe ik zeker niet mee voor de kopprijzen. Mijn duiven zijn daarvoor nog steeds niet ‘scherp’. Niet scherp van geest om het hok aan te vallen en ook niet scherp van vlees, al ben ik daar nooit zo’n voorstander van geweest en zal dat bij mij niet gebeuren. Ook niet onbelangrijk, ik heb die ‘echte’ vitesse duiven niet onder de pannen. Geen extra licht, geen kunstmatige verwarming en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Trainen doen ze goed, zijn gezond en verder nog geen poespas. Wat we wel doen; de duiven goed voorbereiden, ervaring laten opdoen met de mand, ze conditioneren en dan hopen dat ze later in het seizoen de ‘forme’ op zullen pakken en gaan presteren op de vluchten die ik op het oog heb..

Paas zondag was een uitgelezen mogelijkheid om de duiven zelf nog wat af te richten. In de vroege ochtend stond ik met mijn 22 doffers in Badhoevedorp en wie stond daar al op ‘mijn’ vaste stekkie ons jongste lid uit Heemskerk. Buurtgenoot en fervent zware fond liefhebber die zijn nestduiven in de mand had gestoken. Jonge vent, drukke baan, gezinnetje, gewoon altijd druk maar wel in de vroege ochtend samen met de ‘kleine meid’ duiven africhten. Lekker fanatiek en er gewoon veel voor willen doen. Altijd even dollen ( ze halen die van jou nog wel in) met elkaar en weer snel naar huis de duiven opwachten. 2e paasdag heb ik in de loop van de middag ( toen de lucht open brak) mijn doffers nog een keertje op zo’n 25 kilometer gelost. Ze in de vroege ochtend naar Noordwijk brengen, zodat ze in de loop van de ochtend in Numansdorp gelost konden worden, vond ik te riskant. ( duiven kwamen goed naar huis, vernam ik)

Ik ga U niet vervelen met wat ik verder uitspook met de duiven behalve dat de donderdag vaste prik is dat de duivinnen ’weggebracht’ worden en bij de doffers mogen binnen lopen maar dat is dan voor heel even, ze worden gelijk weggenomen. Meestal worden ze dan vrijdag niet meer getoond.

Door een liefhebber uit kop van Noord-Holland werd ik uitgenodigd om vandaag (vrijdag) mee te gaan naar de Gebr. Van Wanrooy in Geffen, de te kloppen mannen op de dagfond vluchten in Brabant. Uiteraard grijp ik de gelegenheid met 2 handen aan, altijd prachtig om de hokken te zien en wie weet wat duiven te wonderen en over de duiven te praten. Straks vechten we weer een sportieve strijd uit op de vluchten maar vandaag gewoon gezellig met elkaar op pad.

Wat ’n hartelijk ontvangst daar in Geffen, koffie met appelflap in de “duivenkamer”. Menig een zou jaloers zijn op zo’n kamer. Een hele batterij aan hokken in ’n prachtig aangelegde tuin en overdag dus ook nu zaten de daken vol met jonge duiven. 2 fulltime hokverzorgers die hun handen vol hebben aan het verzorgen van de duiven en het ontvangen van de bezoekers. Henri kwam iets later want hij was even snel zijn eigen duifjes aan het verzorgen en verdomd hij herkende mij nog van enige jaren terug. Na de koffie even naar de kweekboxen boven op de zolder, poeh wat ’n duiven en het is toch ’n voorrecht wanneer je ze even in de hand mag nemen. Hierna niet één maar 2 jongen uitzoeken, 2 hele pientere duivinnetjes, Henri grijnsde en zei die komen uit de beste doffer van vorig jaar. Bij het afscheid vertrouwde hij mij toe, kom nog eens langs en dat gaan we vast doen. Duivensport pur sang!

Het weer voor zaterdag……………………..

De temperatuur ging deze week, langzaam wat omhoog en we kwamen eindelijk boven de 18 graden uit (donderdag en vrijdag). De wind zit in de zuidwest hoek en de vooruitzichten voor zaterdag geven helaas meer bewolking aan met temperaturen tot 12/13 graden dus wel een stuk minder mooie omstandigheden dan de vrijdag. Verder krijgen we te maken met ‘n front dat verticaal langs onze vluchtlijn loopt.( Noordzee) We zien het koude front verdrongen worden door ’n warmte front en dat geeft meestal regen of bewolking. Wanneer komt dit aan land? Is dit al in de vroege ochtend dat zitten we gelijk in wat motregen en kleine buitjes, wel staat er ’n stevig windje w.z.w. 3 tot 4. Wie weet geeft het in de middag uren nog een paar redelijk droge momenten, al zal ’n klein beetje water niet het grootste probleem zijn, want de duiven hebben in ieder geval staartwind. Met de kennis van nu zal het veel wikken en wegen worden. De Belgen hebben de vluchten voor zaterdag op de westlijn (Arras) al verzet naar de zondag. Laten we het beste er maar van hopen.

Zelf korf ik mijn duivinnen in en ‘n 10 tal doffers. De thuisblijvers mogen zondag naar Numansdorp want dan ziet het er een stuk beter uit.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten