vrijdag 28 april 2017

17 #nieuwsvanachterdeduinen#


#nieuwsvanachterdeduinen#
Zoals gebruikelijk eerst even een terugblik op de vlucht van afgelopen weekend, dat werd wederom een vlucht met ’n stevige  N.N.W. wind. De duiven werden niet gelost in Asse Zellik omdat de lossingsvergunning was ingetrokken na een vervelend incident de week voordien. Heel dom van de desbetreffende persoon want we moeten zuinig zijn op de lossingsplaatsen maar bovendien getuigd het van weinig fatsoen. Vrij laat kregen we te horen dat alle wagens naar Oudenaarde zouden rijden en toen kon je al bevroeden dat het een totaal lossing zou worden. Heb ik een probleem met Oudenaarde, neen maar wel met de late en gebrekkige communicatie maar ik vind in het algemeen  dat die helder en duidelijk moet zijn.  Op de Vitesse vluchten mogen ze van mij het liefst per rayon (of kustlijn) los maar een totaal lossing is altijd voor onze (mijn) kring nog beter dan een lossing met zuid.  Dat we uiteindelijk in Oudenaarde en totaal hebben gelost, prima en waarom de duiven zo uit elkaar zijn gearriveerd en het concours wederom zo lang openstond is  #voer voor deskundigen#  maar we mogen onze handen dicht knijpen dat er geen/weinig verliezen zijn geleden. 
#voer voor deskundige#  Op de site van onze afdeling/facebook pagina staat een filmpje van de lossing van Oudenaarde. Prima!  Wat ook goed is te zien, de opstelling van de wagens en het openen van de deuren. Keurig, chapeau!  Natuurlijk er staan palen maar er zijn wel slechtere lossingsplaatsen. We zien ook de lucht, zwaar bewolkt, geen trek, weinig blauw en dan weten we nu gelijk de oorzaak van het ‘vreemde’ verloop. Dat ze op facebook weer ‘losgaan’ is betreurenswaardig. Tip voor de H.C. maak een foto van de lucht, verzenden via Whatsapp naar de L.C. en I.W.B. ( in ons geval het zelfde) dan moet je toch met 2 minuten op één lijn zitten en hoef je elkaar ook geen vliegen af te vangen en je te verschuilen achter een ander!
In onze club werd de eerste gewonnen door een duif van de onlangs overleden Sjaak Weel. Zijn broer Cees speelt de duiven nog dit jaar maar door omstandigheden kon hij ze niet ‘klokken’ dus nam Lida de vrouw van Sjaak de taak op zich met het fabelachtige resultaat 1e in de club, C.C., Kring en snelste van de hele afdeling.  Zaterdagavond stuurde ik Lida de felicitaties.  Lida schreef mij terug .. ´Sjaak had zijn werk nog niet af. Hij heeft de duiven ‘n zetje gegeven”.
Je ziet het draait alleen maar om goede duiven en bij mij in de club wordt de uitslag volledig gedomineerd door de 4 specialisten op dit werk, Sjaak Weel, Henk Beentjes, Gerrit de Boer en Dirk Ebbers.  Mijn eigen duiven hebben de aansluiting bij het ‘vertrek’ waarschijnlijk volledig gemist, hebben ze dan gefaald?  Mijn eerste duif zit 49e tegen 1733 duiven en uiteindelijk vliegen er toch nog 22 van de 49 prijs.  Dus gefaald is niet het juiste woord maar dat er wat moet gebeuren is duidelijk.
Het is vanaf nu afgelopen met het systeem ‘chaos’ de duiven staan op weduwschap en hopelijk zitten ze over een paar weken op het niveau wat ik voor ogen heb.
Systeem chaos
 
Afgelopen dagen waren koud met een lelijk ‘dun’ windje, niet gelijk omstandigheden om mijn duiven in conditie te krijgen. De 4e Vitesse vlucht staat voor de deur en opnieuw zijn de vooruitzichten niet echt prettig. Zolang je de duiven in een dikke jas moet opwachten is het niet fijn maar straks lopen we  ook te mopperen wanneer we met zonnebril  op en met factor 50 ingesmeerd staan te wachten.  24 weken goed ‘duivenweer’ is een utopie dus moeten we anticiperen op de verschillende omstandigheden. Duiven kunnen veel meer dan wij denken en uiteindelijk beslis je altijd nog zelf om mee te doen.
De jongen van de eerste tour mogen nog steeds van 9.30 uur tot/met  13.00 uur doen en laten wat ze willen. Wanneer ik thuis ben, observeer ik ze en deze week was de ploeg toch regelmatig een half uurtje helemaal uit het zicht verdwenen, plots hingen ze weer boven het hok om vervolgens weer weg te trekken.  Nu ze dit doen ben ik voornemens volgende week te starten met het africhten. Ik begin om ze een paar keer een avondje in de mand te stoppen, puur voor de gewenning en uiteindelijk ook om ze te leren eten en drinken in de mand. We gaan starten met de winterjongen, terwijl de 2e ploeg hopelijk volgende week een beetje buiten komt.  
Komend weekend kan het weleens een snel vluchtje worden, de temperatuur gaat  ietsje omhoog, de wind is minder krachtig en wie weet krijgen ze ook nog tijdens de vlucht wat wind in de rug.  De afgelopen weken noord westen wind tot wel kracht 4/5 en dan toch vaak snelheden tot 80 kilometer halen, blijft mij verwonderen.
De verwachtingen voor zaterdag zijn bewolkt met regelmatig het zonnetje en overwegend droog.  Met de wind gaat het alle kanten op maar deze is niet krachtig.  Er lijkt op sommige plekken al wat oost in te gaan zitten, stukken met wind op de staart maar ook wind op de kop. Vandaar mijn opmerking het gaat waarschijnlijk alle kanten op. Dit geeft weleens onregelmatige vluchten, zeker in combinatie met inversie. Gezien de wat slechtere omstandigheden na 12.00 uur in Belgie zullen de duiven waarschijnlijk wat eerder gelost worden dan de afgelopen weken. Misschien is dit wel de wens van de gedachte. Vooralsnog hebben we de eerste 3 vluchten zonder kleerscheuren doorstaan en zijn de beslissingen goed uitgevallen.  Succes………………
 

laatste nieuws 13.00 uur op de Afdelingssite

Beste Liefhebbers leden van afdeling 6,

We zijn druk in overleg om te bekijken of we Quievrain i.v.m. met de tegenstrijdige berichtgevingen over de windrichting niet toch moeten gaan verplaatsen.

We onderzochten 2 opties.

Isnes:

dichterbij, houdt meer rekeningen met afstanden als Den Helder. Quievrain komt over twee weken nogmaals in het vliegprogramma langs. Isnes ligt lager en heeft waarschijnlijk een latere lossingstijd. Maar dit kan weer door de kortere afstand.

Chimay:

Ligt verder weg maar ook hoger 400+m t.o.v. de zee en heeft tot het middaguur een wind kracht 1 tot 2 met vooral Zuid er in. Is verderweg dus wat ons betreft niet optimaal qua sprong voor de Noordelijke kringen. Echter wel wind mee, dus te doen. We hebben een aantal liefhebbers in het Noorden gepolst en die zagen geen bezwaar. Ook omdat we hier waarschijnlijk eerder los kunnen.

We hebben besloten een lossingsvergunning voor Chimay aan te vragen. Echter deze wordt door NPO en KBDB geweigerd ivm gemaakt afspraken tussen deze, dit omdat het wat de KBDB betreft onze afweging geen noodgeval is.

Dus we gaan gewoon naar Quievrain!

Wij als bestuur betreuren dit ten zeerste en blijven in overleg en zullen morgenvroeg kritisch naar de omstandigheden meekijken alvorens we lossen. De lossingsmogelijkheden lijken tussen 8.30 – 9.00 te vallen. Met zuid in de wind en opengebroken bewolking.

Wij kiezen in ieder geval altijd voor de duiven, en zullen hierin geen risico’s nemen. De oostfactor in de wind komt er volgens de wijze weermannen pas in het middaguur bij en lijkt er alleen een probleem te ontstaan als we er niet op tijd uit kunnen.

Quievrain blijft op dit moment dus Quievrain. Echter, als er toch wijzigingen zijn zullen wij u hierover informeren.

bestuur afdeling 6

 

 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1e africhting