vrijdag 15 september 2017

De laatste vlucht van het seizoen


#nieuwsvanachterdeduinen#
Nog één vluchtje vanuit Quievrain en het seizoen zit erop, het selecteren is al gebeurd, slechts een paar duiven zullen nog het veld moeten ruimen , ze zijn de laatste weken nog even gebruikt als partner.  Na de rui zal ik er nog een keertje doorheen  lopen om ze op tal te brengen. Het seizoen evalueren is al gedaan, de foutjes en stommiteiten staan al lang in het schrift, gelijk de plannen voor volgend jaar.  De kweekduiven en jonge duiven zitten al volop in de rui en na zaterdag gaat dat ook met de oude vliegduiven gebeuren, de nestschotels met de jongen worden verwijderd  en  vanaf dat moment rust in de tent en ruien.  Rust maar wel veel aandacht voor een goede verzorging.
Vorige week vlogen we vanuit Menen, rond het middaguur leek het erop dat de vlieglijn droog zou blijven en werden de duiven om 11.45 uur gelost. Schijn bedriegt want onderweg hebben ze wel degelijk te maken gekregen met buien. Dan loop je de kans dat je getekende ‘missen’ omdat ze een omweggetje hebben genomen maar het is ook weer een verdienste wanneer je duiven zo op ‘scherp’ staan en gemotiveerd zijn dat ze de kortste en snelste weg naar huis nemen. Ik pak ‘gelukkig’ nog een duif redelijk aan de tijd en doe nog mee maar de scherpte en drive is er vanaf.
De tijd van vergaderen breekt weer aan, zelf heb ik mijn pijnpunten en vliegprogramma al een keertje beschreven en zijn op het Blog terug te vinden.  Hopelijk gaat niet iedereen gelijk in winterslaap, nu hebben we de problemen nog helder voor de geest en kunnen we de verbeterpunten aanreiken.  Maandag 18september is er een bijeenkomst( in Heemskerk aanvang 19.30 uur) voor de clubs (bestuurders) van Kring 1 en 3 om het seizoen 2017 te evalueren, om vervolgens tot een gezamenlijk standpunt met aanbevelingen te komen, richting het afdelingsbestuur.  De clubs hebben inmiddels allemaal een uitnodiging gekregen.

Absoluut de moeite waard om te lezen is het Blog van Martin van Zon http://www.martinvanzon.com/476-2/   In onze afdeling kennen wij geen professionals en mega inkorvers die de boel aan gort spelen.  Natuurlijk zijn er wel wat grote inkorvers maar vaak zijn dat de marathonmannen, die nu pas in beeld komen omdat alles over de antenne moet.  Wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen en dat er wat moet gebeuren qua regulering  lijkt mij wel duidelijk. Verder heeft afdeling 5 een prachtig vliegprogramma, een oost-midden en westlijn met aparte lossingen en soms afwijkende losplaatsen voor de korte afstanden maar helaas dus ook de afdeling met de nodige megahokken want er zijn er daar meer dan die 2 bekende liefhebbers.  Iedereen praat en predikt voor eigen parochie maar ik prijs mij gelukkig dat wij geen ‘commerciële/mega’ hokken  in onze club en kring hebben
www.pigeon-fever.blogspot.nl   Henk Simonz schrijft een mooi stukje over image.
Ik lees zijn stukjes graag en is voor mij de inspiratie bron om mee te gaan doen op de O.L.R.  Henk zet al jaren de nodige duiven uit op deze races en met succes. Henk neemt ook afstand van de Mega inkorvers en verteld over de vissport en dat zij hebben kunnen afrekenen met hun stoffige image.
Zelf was ik tot voor kort in de veronderstelling dat we op de O.L.R. niet te maken zouden krijgen met mega inkorvers/inzendingen. Wat schetst mijn verbazing dat ik op de #Algarvegreatderby#  een liefhebber tegenkom die er nog 80 in de strijd heeft (100 ingezonden) op een totaal van nu nog een 1500 duiven.  Ik heb zitten slapen want ook deze races zijn blijkbaar al een prooi geworden van Mega hokken
Woensdag was de 3e vlucht #algarvegreatderby#  van rond de 200 km, de vlucht was één dag verschoven om de laatkomers van de “Hotspot” vlucht (trainingsvluchtje van 75 km) ’n dagje extra rust te gunnen om te herstellen. (prima om zo met de duiven om te gaan)  De derde vlucht zal er een met kopwind geweest zijn gezien de snelheid (rond de 1100 mtr) onze duifjes zijn weer op het hok terug gekeerd. De 1e op de  244e plaats van de ruim 1500 duiven, dus nog net 1:4 prijs.  Ze staan voorlopig als 73e en 378e asduif geklasseerd.  Hopelijk gaan ze de laatste 2 weken beter presteren.
 Vorige week kreeg ik een paar jonge duiven in handen, die verduistert en belicht zijn geweest en nog op 9 oude pennen staan,  zelf heb ik ze niet  en dat is ook één van de redenen waarom ik op de vluchten ‘klop’ krijg.  Ik vind het altijd weer knap hoe ze die duiven toch weer door de rui krijgen, heel lang geforceerd niet laten ruien om vervolgens ze ook weer geforceerd  heel snel te laten ruien. Is dat goed voor de duiven, doen ze het als jaarling en 2 jarige nog?  Persoonlijk ben ik meer voor de gulden midden weg.  Straks (december/januari) bij het keuren van de duiven kom ik weer ontzettend veel duiven tegen die staartpennen hebben laten staan. Los van het feit dat een keurmeester dit afstraft kun je afvragen of deze duiven nog goed zullen presteren.

Afgelopen dagen de laatste hand gelegd aan de administratie (vluchtpenningmeester) van onze club. De facturen van de fondclub, rekengeld van de marathonvluchten moesten nog getotaliseerd en betaald worden. Veelal dubbeltjes werk (per lid) en gezien de kosten die de banken tegenwoordig in rekening brengen kun je dat beter in één keer doen.  Nog één vlucht en één betaling en de jaarstukken kunnen opgemaakt worden en is het seizoen wat deze werkzaamheden betreft ook afgesloten. De vaste voetringen en chipringen zijn ook weer doorgegeven en ik zag al de eerste liefhebbers die er de ‘brui’ aangeven. Jammer, jammer……
Deze week was het echt herfst met veel regen en wind(storm) maar gelukkig ook (droge) momenten zodat je kon genieten van de prachtige luchten. Wanneer je niet meer in het arbeidsproces zit,  een mooie gelegenheid de duiven nog even te laten trainen.  Deze week geprobeerd het ritme er in te houden om zaterdag toch nog een ploegje duiven mee te kunnen geven.
De vooruitzichten voor zaterdag zijn matig en voor zondag ietsje beter, in beide gevallen een zuidwesten wind, regelmatig buien maar ook opklaringen. Wie weet zaterdagmiddag en anders zondagmorgen??
Ik heb alles uit de kast gehaald voor de laatste vlucht en zelfs hulp van mijn kleinzoon gekregen, wie weet wordt het vertaald naar een mooie tijdduif en anders…….dit is toch ook prachtig

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duffel