vrijdag 8 september 2017

#nieuwsvanachterdeduinen#


#nieuwsvanachterdeduinen#
Vorig weekend hebben we een mooie vlucht gehad uit Asse Zellik. Beetje wind op de kop met bij de lossing een snufje noordoost wat niet veel later noordwest werd. De duiven van kring 1 en 3 zaten deze keer samen in één trailer en menigeen zag weer eens duiven overkomen. Ik blijf er op hameren, kring 1 en 3 (oude A en B) samen lossen tot de Franse grens en die zogenaamde splitleden kunnen kiezen of delen of moet je die ook  de mogelijkheid geven in 2 rayons in te korven (** dus inkorven en lid zijn van een club in een rayon waar je niet in thuis hoort maar ook kunnen inkorven in je eigen rayon wanneer je in de problemen komt omdat de lossingstations verschillen.  Snapt U het nog…neen, laat maar zitten)  Door verschillende liefhebbers/clubs is dit jaar bij het bestuur  het verzoek ingediend, de eerste vluchten (jong en nalijn) per rayon te lossen om de  verliezen met de jongen te beperken en altijd kwam in het antwoord o.a. het argument splitleden terug.  Allemaal stof tot nadenken in het najaar, terug naar vorige week…………
De vlucht verliep prima en ik kaapte de 1e plaats weg in de club voor mijn ontketende broer Peter. In de kring was J. Janssen opnieuw van de buiten categorie.  De natour wordt zo langzamerhand ook een discipline apart en bij menig club zit bijna de helft van de deelnemers er naast of draait net nog een schamel prijsje.  Gelukkig hebben wij in onze omgeving (nog) geen MEGA inkorvers maar wel liefhebbers die de duivinnen op weduwschap laten staan of met de 1e tour jongen doorhalen en ze nog op ‘punt’ hebben zitten, ik kan alleen maar een diepe buiging maken.  Zelf maar ook mijn broer, kiezen we voor het spelen van de duiven op nest en proberen we het einde te halen met duiven die de dekveren nog een beetje vasthouden door ze de laatste weken op kleine pullen te spelen maar wanneer de rek er uit is, kan het zomaar gebeuren dat je ‘nat’ gaat, ook  all-in the game.

Voorbeeld, zag in Limburg een onvoorstelbaar goede uitslag van ’n super liefhebber/combinatie. Tegen meer dan 5000 duiven bijna alle duiven prijs, afstand gem.200 km, concoursduur meer dan één uur en ruim 100 stuks mee.  Op het eerste blad konden slecht 10 liefhebbers er met moeite een duifje tussen krijgen maar die pakten allemaal wel prijspercentages van dik 70% en dan denk ik wat doet de rest?  Van de 179 liefhebbers zaten er 80 ‘nat’ of te wel er naast.  Neemt niet weg dat deze vader/dochter combinatie een droom uitslag hebben neergezet.

Dit weekend staat Menen op het programma , de duiven zitten op de dag van inkorven op jongen van 6 dagen , hopelijk komen ze  rap naar huis komen.

Verder is het komkommer tijd en veel liefhebbers hunkeren naar het einde. Zelf vind ik het ook wel welletjes maar de laatste week proberen we nog wel even mee te pakken en af te maken om daarna snel de laatste selectie door te voeren.  Wat niet heeft voldaan, me niet aanstaat, waar ik mij aan irriteer, waar ik niet (meer) in geloof, weg ermee de duivensport is al moeilijk genoeg.
Plannen genoeg de komende maanden om straks weer met frisse moed en met een mooie ploeg duiven het seizoen 2018 weer aan te vangen.  Op internet zien we dat het verkoopseizoen ook weer van start gaat, de ene site is nog fraaier dan de ander geworden en de superlatieven over de kwaliteit van de duiven is bijna ‘angstaanjagend’ want wanneer je niet koopt doe je niet meer mee, tenminste dat gevoel bekruipt je.  Verkoop van zomer jongen, gekweekt uit de allerbeste vliegers of bewezen kwekers of een echte TOTAAL verkoop daar kan ik nog wel mee leven maar duiven van 1-2-3-4 jaar oud met fabuleuze afstammingen zonder eigen prestaties en ook zonder maar één goede nakomeling op de wereld te hebben gezet  domineren helaas  de verkopingen .  Je moet je dromen koesteren en dromen zijn niet altijd bedrog zoals de 2 Belgen die hun crack konden verkopen voor astronomische bedragen, de voetbal wereld is gek maar om 400.000 en 500.000 euro voor een duif te betalen?
Vorige week schreef ik over onze duiven in de #Algarvegreatderby#  dat de duiven van ons niet presteerden (peloton duiven en laatkomers) en gelijk werd ik gelogenstraft en kwamen ze op de 1e en 2e Race sneller naar huis en zouden zowaar 1:4 prijs gezeten hebben.  Voorlopig vallen de meeste duiven nog massaal op de klep, 10 tallen tegelijk, vaak in de zelfde minuut en seconde.  Wie weet hebben onze duifjes later nog wat in petto…
Op de eerste opleervlucht werd begonnen met 2250 duiven, nu na 8 x mand zijn er nog ‘n 1600 in de strijd. Ruim 25% van de duiven heeft dus de weg niet terug gevonden ondanks de prima omstandigheden tijden de africhtingen/vluchten.  Best een goede score die menigeen thuis niet haalt. De komende 20 dagen krijgen ze nog 75-220-75-250 km voorgeschoteld om te eindigen met de finale 420 km.  Laten we hopen dat de omstandigheden goed blijven.
We gaan dus naar Menen (voor mij 219 km), de verwachtingen zijn een zuidwestenwind  Het lijkt een zaterdag te worden met de nodige regenbuien dus duiven met weinig veren zullen het moeilijk kunnen krijgen.  Persoonlijk heb ik er geen enkele moeite mee om dichterbij te gaan staan, zeker indien dat de l.c. de mogelijkheid geeft de duiven tussen de buien door te kunnen lossen/loodsen.  Daarbij komt dat de wind rond het middaguur draait naar west tot noordwest, wanneer ze dan ook nog een plensbui krijgen is het leed niet te overzien.  We hebben natuurlijk ook nog de zondag..
Bij mij gaan alleen oude duiven mee, die nog goed in het ‘dek’  zitten.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk