donderdag 7 juni 2018

#nieuwsvanachterdeduinen#


#nieuwsvanachterdeduinen#
Issoudun en Quievrain
Afgelopen weekend kwamen de duiven, op één na, prima naar huis. Helaas niet een echte kopduif maar wel 21 van de 25 in de prijzen. Komende zaterdag staat onze 2e DF vlucht op het programma en gelijktijdig de laatste Vitesse vlucht. De doffers speel ik sowieso niet op deze DF vlucht dus die kan ik voorbereiden voor Quievrain en uit de 26 duivinnen zal ik een keuze maken maar ik zal er waarschijnlijk niet meer dan 10/15 uitzoeken of de verwachtingen moeten beter worden….
Maandag heb ik mijn 36 jonge duiven in gekorfd voor de eerste africhting met de kring, de belangstelling was bedroevend en niet alleen van onze club maar in zijn totaliteit. Dit gaat natuurlijk geen stand houden want dit kost handen vol geld. Ik heb mij dit jaar voor genomen mijn jongen goed uit te testen en op een diepe dip na, door een adeno uitbraak, heb ik mijn plannen kunnen uitvoeren en daar hoort ook het meedoen van de africhtingen bij. De verwachtingen voor dinsdag waren vooral in de middag prima maar ook met de bewolking in de ochtend heb ik geen problemen mee! Rond 12.00 brak het in Heemskerk helemaal open en de duiven gingen om 13.00uur los, rond 14.00 uur beginnen de duiven te vallen en al rap zijn er 26 thuis 6 stuks druppelen nog na, dus de stand is 32 van de 36 thuis. Woensdagmiddag kwam nummer 33 aanzetten. Wanneer ik zo de berichten hoor mag ik niet mopperen, er zijn liefhebbers die zijn gelijk geknipt en geschoren mijn eerste africhting is prima verlopen. De selectie is begonnen!
Verder maandag even bij Henk Beentjes langs geweest om wat duiven op te halen voor de foto. Jan Breed maakte tijd vrij voor ons en dat vind ik grote klasse. Jan bedankt! Henk is blij dat we helpen de duiven te verkopen en is apetrots wanneer hij zijn duiven op de foto ziet. Ik ga dan weg met een brok in mijn keel, dit is toch wel het minste wat je kunt doen voor je clubgenoot en denk…. met een paar dagen zijn de duiven definitief weg, ik weet het kan niet anders maar hoop dat ze goed terecht komen. Wanneer je al jaren je best doet en niet kan meekomen op de vluchten, sla je slag……

De duiven krijgen het dit jaar niet cadeau en ook voor zaterdag is de verwachting opnieuw kopwind! In Frankrijk is het zaterdag nog redelijk weer, vooral aan de oostkant want vanuit het westen komt narigheid binnen wat op de zondag alleen maar toeneemt. Hopelijk gaan we naar de JUISTE lossingsplek waar je de mogelijkheid hebt vroeg te lossen!! De hoeveelheid duiven zal vast niet groot zijn. Pithiviers was ruim 520 km, vervolgens Pontoise 420 km en nu Issoudun ruim 630 km, allemaal vluchten met kopwind en we zijn nog maar net begonnen!!! Samen vervoeren met Afdeling 5 is prima wanneer het niet anders kan, maar met dit programma krijg je er geen duif meer bij. Eind van de middag wordt er ‘slecht’ weer en onweder voorspeld, 10 uur vliegen is niets (de eerste duiven) en bij een lossing om 7.00 uur indien al mogelijk kun je uit rekenen hoe laat ze kunnen vallen. Wanneer alles in één eigen wagen past, overweeg dan eens een alternatief.
De Vitesse duiven gaan naar Quievrain en op deze vlucht gaat het vitesse kampioenschap beslist worden. Het wordt een spannende zaterdag en zoals wij in Noord-Holland zeggen, het worden pittige vluchten want in Belgie en Nederland hebben ze de wind op de kop.
Voor de dagfond maak ik op het laatste moment mijn keuze, groot zal de ploeg niet worden maar niet meedoen is geen optie, no guts no glory.  De overige duiven gaan naar Quievrain.
Er zijn er 14 mee voor de vlucht van Issoudun, in de club nog geen 170!!! En dan hebben we nog mazzel dat een aantal marathonmannen meedoet.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk