vrijdag 5 juni 2020

#nieuwsvanachterdeduinen #


ALLES KOMT TOCH NOG GOED……

Vorige week zaterdag kon ik genieten van een prachtige vlucht, gevolgd door mooie pinksterdagen. Dagen dat ik terugkeek op de prestaties van de duiven en nadacht over het vervolg, ook al was dit toen nog een beetje koffiedik kijken.

Ik ga niet meedoen aan die woordspelletjes over, vlucht, oefenvlucht, wedstrijd, uitslag, aankomstlijst. De duiven zijn 2x in de mand geweest, 1x per kring en 1x totaal gelost, de klokken zijn gezet dus de snelste is de winnaar. J.C. zei wanneer jij de bal hebt, kan de tegenstander niet scoren, en wanneer je niet meedoet, kan je niet winnen. Wanneer je de duiven niet klokt of de bestanden niet verzendt of kan verzenden kan je niet winnen maar wellicht wel plezier hebben.

Mijn duiven hebben ondanks de ‘verduistering’ op beide vluchten (onder wisselende omstandigheden) aan de kop gespeeld. Het prijspercentage is echter nog beneden peil. De doffers doen het namelijk beter dan de duivinnen maar dat heeft met het verschil en intensiteit van de verduistering te maken. ik heb nog steeds goede hoop dat wij aan een paar DF vluchten toekomen ondertussen wik en weeg ik hoelang en in welke mate ik de verduistering blijf volhouden.

Dinsdag werkte de site van de NPO weer, gelukkig maar want je kon al enige dagen geen verdwaalde duiven melden en wanneer ik zo op facebook las, waren er nogal wat duiven de weg kwijt! Dinsdag was dan ook de lang verwachte NPO vergadering en kon het nieuwe bestuur aantreden. Maurice van de Kruk is voorzitter af, hij ging soms even te snel en dat werd hem fataal maar hij heeft bergen werk verzet en daar hoort gewoon een bedankje bij! Ik hoop dat hij lekker met zijn duifjes gaat spelen en kan genieten van de familie. Maurice bedankt.

De afgelopen dagen genoeg liefhebbers gesproken en niet alleen uit de regio, maar o.a. uit ZH en Limburg, daar zijn serieus veel duiven weg.  Ook het africhten van de jonge duiven verloopt niet overal vlotjes. Nogal wat hokken hebben toch weer last dat de jonge duiven coli achtige verschijnselen hebben, een jaarlijks terugkerend probleem.  De één noemt het coli, de ander adeno en hoe het wel zit weten de dierenartsen het beste.

Dinsdag las ik ook het nieuwe protocol van Friesland en donderdag werd het definitief bekend dat zij a.s. zaterdag hun 1e vlucht voor punten hebben.

Ook onze afdeling maakte donderdag bekend dat wij volgende week gaan starten en plaatste het vliegprogramma. We gaan dus echt voor de punten beginnen!

De duiven zijn prima in orde en mogen zaterdag opnieuw hun kunsten vertonen. Het ziet er naar uit dat wij zaterdag een dag met een harde zuidwesten wind kunnen verwachten.  Andere wind andere duiven …..kijken of we er één op  tijd kunnen pakken.  Ik kan mij voorstellen dat je met deze vooruitzichten en met de wetenschap dat er geen punten te verdienen zijn, je achter je oren krabt en overweegt niet of slechts met een beperkt aantal duiven te spelen. 
Zaterdag lijkt het in de ochtend droog te blijven, zonnetje die erdoor komt maar met een wind die gaat aantrekken uit zuidwesthoek, hard tot krachtig…………….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after