vrijdag 12 juni 2020

#nieuwsvanachterdeduinen#


Vorige week was de 3e Roosendaal er één uit de categorie “gejaagd door de wind” maar dan moet je ook duiven pakken. Het was een vluchtje met weinig tot geen grote inspanning, ze zagen er hooguit wat verwaait uit. Voor de 1e keer mochten ze een nachtje bij elkaar blijven, broedschotel ter beschikking, bad in het hok want ik hou van schone, frisse duiven, zondag een uurtje uitvliegen om vervolgens weer terug te keren naar hun eigen verblijven.  De verduisteringsplaten op geborgen, al kan de lichtintensiteit nog wel wat meer opgevoerd worden maar voor nu is het even genoeg.

Vorige week zag ik ook het nieuwe nationale vliegprogramma voorbijkomen dus verwacht ik dit weekend nog ’n Vitesse vlucht om daarna 2 MF vluchten te krijgen, alvorens de 1e DF vlucht vervlogen gaat worden. Maandag verscheen het nieuwe vliegprogramma op de site en deze staat ook op dit blog en lost het ‘probleem’ op. Tevens vraagt de Afdeling ‘ínput’ over de nog (eventueel) te vervliegen Vitesse vluchten die dan gelijktijdig met de jonge duiven ingekorfd moeten worden.  Ik zag op de club app dat de meeste voor optie 1 gaan, gaat ’n aardig klusje worden ruim 1000 jonge duiven, waar velen de doffers en duivinnen gescheiden willen inkorven en dan nog de oude duiven die iedereen uiteraard apart wil inkorven.  Zal gerust lukken maar het gaat een klus worden en wat dacht je van week 35!  Dagfond, Midfond en Nalijn…woensdag, donderdag en vrijdag inkorven?

Wat ook met ingang van komend weekend verandert, we gaan weer strijden voor de punten en vrachtduiven zijn weer taboe. Je kunt wel je duiven over de antenne halen en ze als invlieg duif meegeven, maar begrijp ik het goed….. Of alles concours of als invliegduif en niet b.v. 10 in concours en 2 invlieg?

Vorige week werd bekend dat de wekelijkse trainingsvluchten weer toegestaan worden (in Alkmaar en Zaanstreek), gelijktijdig kon je een dramatische terugval in duiven constateren Roosendaal 2 nog 17096 duiven en Roosendaal 3 nog maar 13835. De prijs per duif ging gelijk 0.11 omhoog, ruim 15 %. Je zag ook dat de meeste clubs meer manden hadden opgegeven maar doordat liefhebbers nu hun duiven thuishielden word je wel geconfronteerd met ’n veel hogere prijs. Ik begrijp de kosten volledig.  Stof tot nadenken…….

De jonge duiven verkeren nog steeds in goede gezondheid dus was het zaak de afstanden van de africhtingen te vergroten naar zo’n 25 kilometer. Begin van de week windje uit het noorden, later in de week uit de oost en noordoosthoek, niet te warm, af en toe een buitje, wolken luchten dus een mooie gelegenheid om stappen te maken. Maandag de koe gelijk bij de horens gevat en de 45 jonge duiven weggebracht, onderweg stukken blauw met veel witte wolken maar ook stroken met dreigende donkere wolken. Prachtige omstandigheden, ik opende de drie manden en weg waren ze. Eerlijk gezegd ik doe niet eens mijn best om ze te zien vertrekken, ik zet de manden terug in de auto en wegwezen. Bij thuiskomst liepen ze al in de tuin.
Hierna ging jonge duivenhok 2 open, nu ben ik gewend dat deze duiven enorm trekken maar toen ik het hok opentrok, kwam er een wolk duiven over. Rond de middag krijg ik bericht van Cees Nagel uit Den Helder en jawel er was er één bij Cees binnengelopen. Ik was voornemens het duifje direct op te halen maar de agenda’s lieten dat niet toe en wanneer je toch naar Den Helder moet dan wil je ook wel even ‘bijpraten’ dus afgesproken laat het duifje eerst maar los en keert het niet terug dan kom ik het ophalen. Dinsdagmiddag zat het duifje op eigen kracht weer in het hok.  Cees bedankt en deze duifjes africhten lijkt mij niet meer nodig.  Woensdag, een totaal ander lucht maar ook nu moesten de jongen eraan geloven en ook deze dag verliep het prima.

Woensdag kregen wij ook definitief bericht dat wij zaterdag Quiévrain vliegen. Ook goed, in Niergnies staan wel heel veel afdelingen dus dat wordt daar dringen. De week erop Peronne en we zitten weer op het bekende schema,

Wanneer ik (donderdag en vrijdag) naar de weerberichten kijk zie ik dat de wind in 4 dagen tijd, van N.O. O, Z.O, zuid maar variabel door draait.  Zuidoost zit niemand op te wachten want dat worden in de regel vreemde vluchten, oosten of noordoostenwind vind ik prima. We hebben het niet voor het zeggen, we staan in Quiévrain, een 240 kilometer de wind is voornamelijk zuid (kracht2). Het lijkt in de ochtenduren redelijk weer te zijn, temperaturen gaan oplopen, drukkend warm, wind in België voornamelijk zuid maar in Nederland variabel later op de dag ook nog buien met een klap onweer, allemaal ingrediënten voor vaak een ‘raar’ verloop. We gaan het meemaken.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after