vrijdag 26 juni 2020

#nieuwsvanachterdeduinen#


Ik kom nog even terug op vorige week, onze 1e MF vlucht uit Peronne, een schitterde vlucht maar mijn duiven schitterden door afwezigheid. Ik wil nu eenmaal alles weten en begrijpen maar nadat mijn duiven maandagmorgen door de dierenarts waren gecontroleerd, was ik nog geen steek verder.
Inmiddels nam de warmte toe en een blik op diverse weersites gaven voor donderdag en vrijdag en in mindere mate voor zaterdag hoge temperaturen aan. Nu kunnen duiven goed tegen warmte, zeker wanneer de duiven conditioneel tiptop in orde zijn en forme hebben. Ik ben begin van de week ook diverse keren naar mijn hok gelopen en nog eens goed naar de duiven gekeken want je begint aan alles te twijfelen. Uiteindelijk de knoop door gehakt, de doffers blijven thuis op één na en verder gaan de duivinnen mee. Die zijn taaier en rustiger in de mand of het wat gaat worden…ik laat mij verrassen.

De jonge duiven konden mooi wennen aan de tropische omstandigheden want ik heb het vermoeden dat wij nog wel wat warme weken krijgen deze zomer. De duiven zijn inmiddels voorzien van een chipring, de antenne ligt op de plank dus ze kunnen er mooi aan wennen.

Dinsdag kwam het bericht dat wij naar Pont st Max gaan en gezien de warmte wordt de mandbezetting 21 duiven (later bijgesteld naar 20) met die warmte is maar één zaak belangrijk en dat is drinken en ventilatie, maar dat weet de vervoerder ook wel.  Op dinsdag was er ook inkorven voor de marathonmannen, die rijden in één ruk door naar Roye en weten ook nog vroeg te lossen, In Frankrijk was het al snel warm en de duiven werden gelost met een stevige oostenwind. (7.00 uur los!!) In de ochtenduren was ik mijn jonge duiven aan het chippen om vervolgens om 11.15 richting ’n clubgenoot te fietsen om te kijken hoe de duifjes afkwamen.  Om 12.12 uur kwam de 1e aanzetten en met 10 minuten waren er 8. Zelf zat ik in de schaduw want in het zonnetje was het niet uit te houden! Hierna naar huis om groep 2 van de jonge duiven te chippen.

De duiven gingen donderdagavond met hoge temperatuur de wagen in, vrijdag is het in Frankrijk nog steeds vrij warm, maar ook veel regen en onweer. Zaterdagochtend geeft het opklaringen ( de temperatuur is gezakt) maar ook op sommige plekken wederom onweer en regen. De wind waait uit de zuidwesthoek. België geeft ook voor zaterdag nogal wat buitjes door en Nederland geeft ook veel bewolking met kans op buitjes (onweer)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after