donderdag 19 augustus 2021

Niergnies en Roosendaal

Deze week onze eerste Midfondvlucht voor de jonge duiven met 2 nachtenmand uit Niergnies. Voor mij 283 km, slechts 40 km verder dan Quievrain. Het komt er nu op aan, hoe verteren ze de 2 nachtenmand maar echt zwaar lijkt het wederom niet te worden, geen warme omstandigheden en de wind waait voornamelijk uit de zuidhoek. Ik heb er nog steeds 38 zitten, één heeft een paar dagen in Groningen gelogeerd dus die gaat zeker niet mee, de overige mits in orde (geen one eye cold) gaan mee. Tussen die 38 zitten ontzettend veel prutsers maar ik heb mij voorgenomen zolang ze terugkomen en gezond zijn ze een kans te geven.

De Natour laat ik aan mij voorbij gaan, ik heb een 30-tal zomerjongen die in één keer meegaan, ze zijn gechipt maar zal ze niet klokken. 

Maandagavond was het inkorven  voor de 1e en enige africhting, zelf heb ik geen duiven ingekorfd want ik geef ze in één keer mee op Roosendaal. Ze waren vorige week nog niet helemaal naar mijn zin en breng ze liever nog een 2x op 25 km weg om ze vervolgens mee te geven op 100 km. Ik zie wel wat er thuis komt!  Dinsdagmorgen gingen de africhtingen uit Zevenhuizen vroeg los, de bewolking is vaak geen belemmering. De oude duiven waren (hoorde ik) rap thuis en de jonge duiven kwamen wat minder snel, waarschijnlijk doorgevlogen want kring 1 en 2 gingen gezamenlijk los. Hebben ze gelijk geleerd teru te vliegen🤗. Na het middaguur trok het dicht en volgde wat buitjes dus een prima lossing/africhting in de vroege ochtend. 

Waarom de 1e tour jonge duiven het vorige week lieten afweten is nog steeds een vraag, meest voor de hand liggende is te kort kwaliteit. Het maakte mij in ieder geval scherp (nog scherper) om niets aan het toeval over te laten. Hopelijk op Niergnies een beter resultaat. 

Vorige week werd als toetje Brive gespeeld. De Dagfond mannen hadden vast gerekend op een vrijdagmorgen lossing met wellicht een klein beetje wind mee, maar het werd een zaterdagmorgen lossing met een noordoostenwindje in Frankrijk. Resultaat slechts 3 % werd op zaterdag geklokt (ZH) en in NH helemaal niets!!  Voor menig overnachtspeler/ZLU was het een leuke vlucht/training maar voor de DF-mannen, die wel de kopduiven draaiden, was het lang, te lang wachten voordat de kleppen dicht konden, als ze al dicht zijn. Toch nog een beetje succes uit NH. De 2e duif van het concours, geklokt door Verkerk, komt uit een doffer van Jan en Joke Kaman.



Ik zag een foto van de vrachtwagen met de duiven van Brive. VOL is VOL of kan het nog voller met 3 nachtenmand richting Zuid-Frankrijk? In eerste instantie 3 nachten, maar het werden 4 nachten! Op de foto is goed de volledige belading te zien. (vervoer was in handen van afdeling 5) Je kan ze nog zo goed voorbereiden maar zo’n volle vrachtwagen werkt niet mee, om de duiven optimaal aan de terugreis te laten beginnen, lijkt mij.  



Deze week de laatste inkopen gedaan (attracties voor de club) voor de Natourvluchten. 10 balen Embregts voer en 10 balen grit/roodsteen gaan wij gratis vervliegen. Voor ruim 600 euro aan producten hebben wij dit jaar totaal voor de jonge duiven en nalijn bij elkaar gescharreld. Deels sponsering van o. a. Dierenspeciaalzaak van Someren, giften van clubleden en mensen die de sport een warm hart toedragen. Samen met broer Peter hebben wij een aantal jaren de attracties voor onze rekening genomen maar het is nu tijd voor de volgende die de kar gaat trekken. 

Terug naar de vluchten

Het lijkt zaterdag droog te blijven, aangename temperatuur en in Nederland een zuidelijke wind. België blijft ook droog maar daar lijkt wel wat oost in de wind te komen. Het kunnen weleens snelle aankomsten worden………………. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after