vrijdag 2 december 2011

Deze week de duiven allemaal weer eens in de hand gehad, de kweekduiven zijn door de rui en zijn inmiddels goed op gewicht. Ik heb de laatste jaren ’n hekel gekregen aan duiven die na de rui te ‘dik’ zitten, zolang de laatste pen nog moet ingroeien krijgen ze ‘goed’ voer , eiwitrijk en genoeg, maar hierna krijgen ze eiwitarm voer en afgepast maar neem ik uiteraard wel de weersomstandigheden in acht. Mijn duiven zitten in openrennen en bij lage temperaturen voer ik ze wat vetrijker en ruimer omdat ze dan meer verbranden. Bij de vliegduiven zit er nog ’n enkeling met een ‘oude’ pen en /of de laatste pennen zijn aan het ingroeien. Deze duiven gaan bijna elke dag nog even los en krijgen dus nog wat rijker voer maar ook bij deze duiven let en controleer ik nu het gewicht. De 24 doffers die mogen blijven heb ik nu wel op mijn netvlies staan en ik heb er nog slechts 1 over de hand, de rest is vertrokken. Bij de duivinnen heb ik er nog ruim 36, 12 stuks moeten de thuisblijvers worden en 24 stuks komen in de vliegploeg en ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit, wie in welke ploeg mag plaats nemen. Wel heb ik voor mezelf bepaald dat er minimaal 12 jonge duivinnen in moeten zitten maar…..die oude duivinnen hebben goed gevlogen en de jonge duivinnen waar ik nog niets van weet,  vind ik eigenlijk beter…. dus wie of wat moet er nu in de ’thuisblijf’ ploeg komen. Voorlopig heb ik nog wel een paar maanden voordat ik ga koppelen en kan ik de beslissing nog even voor me uitschuiven. De kweekduiven zitten gescheiden en we gaan de komende weken eens kijken, hoe we ze gaan koppelen. Met we bedoel ik Steef Duijn, samen kijken welke duiven ‘matchen’ en welke ogen elkaar aanvullen. De vliegduiven zitten nog lekker bij elkaar en echt er is nog geen eitje gevonden, dit komt waarschijnlijk toch omdat ze in openrennen zitten. Broer Peter (met de zelfde duiven) probeerde het ook maar haalde ze ’n paar weken geleden toch maar uitelkaar want het leek wel ’n legbatterij. Bij hem zijn de omstandigheden anders en ze te krap houden is geen optie. Ik hoop dat het de komende maanden toch nog wel ’n beetje winter gaat worden, de duiven kunnen dan wat ‘harden’ en weerstand opdoen. Ik praat natuurlijk voor mezelf want de winterkwekers hebben natuurlijk het liefst een zachte winter maar ja winterkweek is aan mij niet besteed, als je niet met ‘jonge’ weduwnaars wilt spelen ontgaat mij elk nut. Je moet er maanden langer op passen en voeren en vaak gaat men er ook nog veel te laat wat meedoen (africhten/vliegen). Ieder zijn meug maar bij mij geen winterkweek.

Deze week heb ik weer een nieuwe voorraad allicine opgehaald en uiteraard krijgen mijn duiven 2 x in de week een onderhoudsdosering van dit product. Het is trouwens toch zaak je duiven pico bello te hebben en de zwakke broeders te elimineren. Ik hoor toch ook weer berichten over paratyfus besmettingen en nieuw zijn de berichten over herpes besmettingen met plotselinge dood tot gevolg. Vooral dit laatste is best zorgwekkend, er zijn duivendokters die  een combinatie enting toepassen en laat ik het netjes verwoorden, er zijn hokken die er wel bij varen maar er zijn ook hokken die door deze enting juist de narigheid binnen hebben gehaald. Dus die entingen tegen virussen, denk er goed over na! (paramixo is verplicht en deze enting is betrouwbaar, dus daar hoef je niet bang voor te zijn) maar die andere enting……..griezelig.

Verder veel reacties gekregen over de allicine, ’n jonge man die het product al kende, zijn vader is veehouder en gebruikt het product , maar hij bedacht, ik kan het misschien ook voor mijn duiven gebruiken, alleen wat is de dosering? Door een beetje te googlen kwam hij aan mijn adres en vroeg naar het gebruik. Arnold, als je dit leest laat eens weten, hoe het bevalt maar ook over het gebruik en resultaten bij de koeien. Het product is ook voor humaan (menselijk) gebruik en uit deze hoek kwam de mooiste reactie. Altijd last van holte ontstekingen in het hoofd en daardoor meer wel dan niet een gebruiker van antibiotica. De allicine raakte op en of ik voorraad had want sinds het gebruik van allicine geen ontstekingen meer. Kijk, dat zijn de mooiste berichten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten