vrijdag 3 juni 2016

22 #nieuwsvanachterdeduinen#

vrijdag 10.30 uur
22 #nieuwsvanachterdeduinen#

Onze laatste Vitesse vlucht is vervlogen en dat is gelukkig een prachtige vlucht geworden, bij ons in de afdeling geen dagfondvlucht, dus geen zenuwen en wellicht pijn in de buik van de lege broedhokken.  Het was zaterdag snel duidelijk dat het een wereld van verschil uitmaakte, waar je stond en hoe laat je kon lossen…..afdelingen waar het ruim 2-3 uur open stond, ’n afdeling waar ze in de avond pas vielen, het is duidelijk dat er zondag nog veel duiven niet thuis waren. Ook in Belgie waar Nationaal Bourges op het programma stond waren de nodige nakomers te noteren. (Bourges is voor mij dagfond maar voor de meeste Belgen toch gewoon een midfond vluchtje) 
Terug naar de laatste vitesse vlucht, deze verliep prima en de duiven kwamen dicht op elkaar thuis, eerlijk gezegd het viel mij reuze mee want de omstandigheden gaven aanleiding om je best wel wat zorgen te maken. Het bleef heiig en broeierig en keek je omhoog zag je wolken over elkaar heen schuiven, de één schoof noord en de andere laag zuid, allemaal ingrediënten voor uitschieters en een wat warrig verloop.  Uitschieters waren aanwezig maar een warrig verloop bleef gelukkig uit, de duiven kwamen ‘dik’ en met 15 minuten konden bij veel hokken de kleppen dicht.  Zo ook bij mij, alleen die ene uitschieter bleef uit!  In Rayon B eindigde ik op de 9e plek op de Vitesse vluchten en werd mijn ‘585’ 1e Asduif vitesse met 6 prijzen op 6.  In het hokkampioenschap pak ik op de 9e plek en dat vind ik best opmerkelijk omdat ik de vitesse vluchten ook gebruik om mijn duiven in te spelen en tevens bij de jaarlingen probeer het kaf van het koren te scheiden.
De kampioenen zijn bekend en het ‘boek’ vitesse kunnen we sluiten en richten ons deze week alweer op de 3e midfondvlucht, opnieuw een mogelijkheid voor de duiven om zich warm te vliegen voor de Dagfond (want die moet bij ons nog steeds aanvangen).  De meeste doffers zullen de Midfond vluchten moeten afwerken en de duivinnen de dagfond. De doffers gaan dus sowieso mee en wanneer de omstandigheden voor zaterdag ‘goed’ zijn, gaan de duivinnen ook mee. Ik moet ze aan de ganghouden, een alternatief is ze zondag een vluchtje van 80 kilometer te geven maar een vlucht van 350 kilometer doet de duivinnen eerder goed dan slecht. ( ze moeten natuurlijk niet overstaan, want dan kom je weer een dag tekort)  
De jonge duiven zijn de afgelopen week 4 keer weggebracht, ze zijn in orde dus het leerproces is begonnen.  Je blijft je verbazen met dat jonge spul, zondag laat ik ze los/training en na een paar uurtjes ‘fluit’ ik ze het hok in, waar het voer al klaar ligt. Ik dacht dat ze er allemaal wel zouden zijn maar er kwamen er nog een drietal aanzetten, toen de 2e tour los was.  Tegen de avond een telefoontje uit Santpoort waar een jonge duif was binnen gelopen. Wat doe je daar, denk maar zeg ik ook, we konden er om lachen en afgesproken ‘gooi hem er maar uit en het mag ook morgen’ omdat het weer al wat betrok. Uurtje later zat het duifje weer op het hok! ( wat is dan het nut van het africhten vanaf een paar kilometer?)  Ook was ik bij een liefhebber die zijn duiven al een week lang tegen de avond in de mand stopte en ze de volgende dag voor zijn hok losgooide. Ik vond dat wel een goed idee, gewoon een week lang tegen de avond de mand in maar wel de volgende dag gelijk  een stukje wegbrengen. Is het slecht weer een 5 kilometer, is het redelijk 10 kilometer, ik dwing mijzelf ze weg te brengen en ze kunnen gelijk goed wennen aan al die nachtjes mand.  (ik ga absoluut niet verder vanwege de file problemen bij de tunnel dus niet tot het Noordzee Kanaal, 4 manden en om de 5 minuten gaat er een mandje los)

Volgende week 2 grotere stappen en ze kunnen met de trailer mee. Ik heb ze deze week wel 6 keer in handen gehad en ze vallen me niet echt mee qua bouw (25 naar mijn zin en 25 waarover ik zo mijn bedenkingen heb). Op een 8 tal duiven na hebben ze nog geen pennetjes gegooid, ik heb ze allemaal tegen luis behandeld en dat was hard nodig.  De hokken ook nog eens  schoon gemaakt en behandeld met Virkon S, aanvang gemaakt met opleren en wennen aan nachtjes mand en terugkomend op ze vallen me niet mee….dit jaar nogal wat ‘vreemde’ duiven ingebracht. Ze krijgen allemaal een kans maar ze staan genoteerd.  In het reserve jonge duivenhok heb ik er een 20 tal zitten die mij wel aanstaan en waar ik regelmatig nog wat bijzet uit mijn stamkoppels, eind van het jaar maar eens kijken wat de betere zijn.  

De vooruitzichten;
Donderdagmorgen opende ik mijn mail en las dat de Meteogroep wel heel erg negatief was over de omstandigheden zaterdag.  Zeer slechte omstandigheden voor Belgie en Noord Frankrijk. Een dik pak bewolking en later onweersbuien en wind op de kop.
Advies donderdag niet in te korven maar naar vrijdag te verschuiven, m.a.w. lossen op zaterdag lijkt niet verstandig. De zondag lijkt veel beter!  De Belgen hebben inmiddels ook  de Franse vluchten voor dit weekend gecanceld.
Persoonlijk zit ik er niet op te wachten om de duiven donderdag in te korven en zondag pas te lossen. (3 nachten mand)  Zelf had ik opnieuw besloten mijn duiven dan zeker niet in te korven.  Het bestuur heeft keurig geanticipeerd op de weersverwachtingen.

We gaan vanavond inkorven, de doffers gaan mee en de nodige duivinnen, niet alles want volgende week onze eerste dagfondvlucht. Beetje aan risico spreiding doen.

Vanmorgen vroeg zag ik een mail van het N.P.O. bestuur langs komen en gelijktijdig het verbod Limoges niet te lossen.
Goedemorgen,
Vanmiddag vanaf Limoges een laag wolkendek met sporadisch gaatjes er in.
In Noord-Frankrijk vanmiddag, vanavond en morgen een gesloten wolkendek met lage bewolking.
Vanavond in Noord-Frankrijk regen en onweersbuien ook zware buien met de neiging tot lijnvorming van oost naar west.
Is zo'n bui voorbij dan gaat dit over in motregen.
Morgenvroeg in Noord-Frankrijk veel nevel en mist met plaatselijk 200-500m zicht.
Na de middag in België en Nederland weer kans op zware onweersbuien.
Dit is voor Limoges op de punten van lage bewolking, gesloten wolkendek, zicht en regen en onweersbuien code rood volgens de risicotabel lossingen van de WOWD.
Er mag dan niet gelost worden.  

Geachte heer/mevrouw, 

Gezien de te verwachte weerssituatie op zaterdag / zondag a.s.

en de onduidelijke communicatie dan wel onjuiste interpretatie inzake

geldende afspraken bij lossingen van vorige week,

gelden voor het komend weekend de navolgende regels. 

•          Er mag niet gelost worden zonder voorafgaand overleg met het IWB.

•          Bij een negatief lossingsadvies van het IWB mag er eveneens niet gelost worden. 

Met vriendelijke groet,

namens bestuur NPO, 

Hopelijk zondag een mooie vlucht, allemaal veel succes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK