vrijdag 10 juni 2016

23 #nieuwsvanachterdeduinen#


23 #nieuwsvanachterdeduinen#

Deze week slechts één vlucht en wel onze eerste dagfondvlucht vanuit Chateaudun. De gehele ploeg was vorig weekend mee op Pont St Max wat uit eindelijk Menen op zondag is geworden. We hebben dus één dagje minder in de voorbereiding want ik heb niets ingehouden. De vlucht verliep goed, een paar bijzonder snelle duiven, helaas niet bij mij, maar 5 minuutjes na deze duiven kwamen de mijne gestaag en vlot na elkaar richting huis. Ook had ik ze snel allemaal weer thuis maar ik heb begrepen dat het lang niet bij iedereen zo was, in menig afdeling het zelfde laken en pak met veel nakomers.  Toch heb ik 2 duivinnen die de vlucht slecht verteerd hebben, gelijk ze iets verkeerd gedronken hebben, deze gaan in ieder geval niet mee! Het zal vast te maken hebben met de temperatuur verschillen en de luchtvochtigheid die de duiven voorgeschoteld hebben gekregen. In mijn ogen een soort uitdroging zelfs wanneer de duiven wel genoeg drinken ter beschikking hebben gekregen.  (Nogmaals die van mij waren rap thuis en die 2 die niet helemaal fit thuis kwamen waren ook weer snel op de vleugels)

Het is de bedoeling een ploeg van rond de 20 duiven mee te geven  maar zo ver is het nog niet, op de dag van inkorven moeten ze goed zijn en ik moet ook nog vertrouwen in het weer hebben.

Nu ik toch het weer even aanroer, je moet toch wel onder een steen leven wanneer je nog  steeds niet inziet dat de omstandigheden in rap tempo veranderen, onder invloed van de klimaatveranderingen.  Een zware taak voor de N.P.O.,  besturen,  L.C. en I.W.B. om maatregelen en besluiten te nemen.  Dat het niet altijd door iedereen in dank wordt afgenomen is ‘normaal’, de kritiek, gemopper en vuilspuiterij  is helaas schering en inslag, is het kortzichtigheid, frustratie?

Ik ben bang dat we nog een bijzonder zomertje tegoed kunnen zien.  Ik heb dan ook besloten voor geen enkel kampioenschap te spelen maar te proberen af en toe een mooie uitslag neer te zetten.  Wanneer ik twijfel, korf ik gewoon niet in! Goed voor de duiven en mijn gemoedstoestand.

Bij de jonge duiven is de verduistering gehalveerd en probeer ik ze alle dagen een stukje weg te brengen, 4 manden met elk 13 duiven die ik niet gelijktijdig los.  Het lukt niet alle dagen maar vaak wel. 18 juni gaan/kunnen ze voor de eerste keer met de duivenwagen mee en moeten ze klaar zijn.

Woensdag organiseerde rayon A zijn africhting vanuit Hillegom wat ik begreep rond de 2000 jongen. Ik had zelf, thuis, mijn jonge duiven om 10.30 uur losgegooid en de duiven van rayon A gingen om 11.00 uur los. Ik was voornemens mijn jongen na de training nog een 15 kilometer weg te brengen, echter rond 11.15 uur valt er een roofvogel tussen en weg waren ze weer. Rond 11.30 uur zag ik de eerste duiven van Rayon A overtrekken en sommige vermengden zich met mijn duiven (bijzonder) even later zag ik ze weer zich losmaken van de groep om hun weg te vervolgen.   Mijn koppel kreeg ik na verloop van tijd wel het hok in maar lang niet alle duiven waren present, het bleef de hele middag duiven druppelen. Wegbrengen had dus geen zin,  maar van het meetrekken hebben ze  misschien wel meer geleerd.

Zoals we al in het begin van de week konden zien, zijn de vooruitzichten in Frankrijk voor de zaterdag niet ‘goed’.  Onze Afdeling was ruim op tijd met de informatie dat ze misschien wel de dag van inkorven naar vrijdag  zouden verschuiven en dat gebeurde ook uiteindelijk! Prima communicatie!

Hoe is de zondag…dat is de vraag en wat te doen wanneer Chateaudun niet gelost kan worden.  Andere losplaats, terugrijden, opties genoeg en het zal gerust wel goed komen (ik verwacht dat ze terug gaan en wat oostelijker lossen maar Belgie en Nederland blijven nat, de wind is w.z.w.  en dat maakt het wat makkelijker)  Mijn duiven blijven lekker thuis.  Duivenvrij weekend, nou ja mochten ze wel los gaan kan ik altijd nog bij iemand gaan kijken….Iedereen succes en hopelijk een mooie vlucht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten