dinsdag 7 juni 2016

verstand gebruiken.....


Dit jaar voorgenomen om mooie prestaties neer te zetten (wie niet?), best ambitieus maar waarom niet, je moet de lat hoog leggen, ’n doel hebben om daar naar toe te werken. Toen ik een aantal weken geleden uit de L.C. stapte, nam ik mijzelf voor, alleen nog in te korven wanneer ik zelf denk dat zo’n vlucht een succes kan worden. Dus niet willens en wetens inkorven wanneer de vooruitzichten slecht zijn of je de kans loopt dat je duiven nog een nachtje langer in de mand moeten verblijven of dat zo’n vlucht je planning kan verstoren.  Je kunt dit alleen doen wanneer je niet meer de drang en verplichting voelt om mee te strijden voor de kampioenschappen.

De afgelopen weken was het gelijk raak, onze afdeling cancelt Chateaudun, de eerst keer dat ik voor me zelf al besloten had deze vlucht niet in te korven. Zo ook de inkorving van 2 mei voor de zaterdag 4 mei.  Grote kans dat de duiven ’n nachtje extra zouden kunnen krijgen. Ook nu grijpt de afdeling in en laat één dag later inkorven. Ik vind het prima, gewoon flexibel zijn en niet willens en wetens de narigheid opzoeken. Uiteindelijk werden de duiven in Belgie gelost en kwamen “goed” naar huis.

Wanneer mensen nu nog steeds niet inzien en ervaren dat de weersomstandigheden zijn veranderd t.o.v. enige jaren geleden door invloed van de klimaatverandering dan leef je toch echt onder een steen en…. zeg ik, kom er snel onder vandaan en aanschouw de realiteit.  Oost Nederland, Limburg, Oost Brabant, woonwijken, tunneltjes onder water, snelweg afgezet door ingezakt talud. In Frankrijk duizenden mensen geëvacueerd, dorpen rondom Parijs onder water gelopen.  Franse bond waarschuwt dat sommige lossingsplaatsen onbereikbaar zijn geworden.  

Er zijn erbij die blijkbaar het nieuws niet goed volgen maar wel elke beslissing die genomen wordt in het belang van de sport volledig afbranden. Soms denk ik; zouden die geannuleerde vluchten je enige mogelijkheid zijn om op het ‘papier’ te geraken of je duiven gewend te maken aan nog zwaardere omstandigheden en zo klaar te stomen voor in hun ogen het ’echte heroïsche werk’ ?

De Belgen spannen de kroon en gooien op maandag de duiven  na 4 of 5 nachtjes mand alsnog los, een blinde kon zien dat dit fout zou aflopen.  De Nederlandse duiven die in Limoges zondagmiddag werden gelost komen ook niet ‘dik’ door en ook dit was te voorzien.  Onze Limburgse sportbroeders  gooien de duiven  ook nog maandagmiddag  er om 13.30 uur uit en de duiven komen in onweerbuien terecht en ook dit was te……..
Complete waanzin, hokken vanavond nog leeg van een vlucht van 400 kilometer.
Ieder zijn meug maar een beetje realiteitszin is toch wel geboden, over een beetje beschaving in woord en daad nog maar niet te spreken.
Laten we niet denken dat we alle ellende hebben gehad, in Frankrijk krijgen we alleen donderdag en vrijdag omstandigheden die wij duivenmelkers graag zien. Helaas ziet het weekend er opnieuw niet best uit en wanneer dit ook woensdag nog  steeds zo blijkt te zijn, hoop ik opnieuw dat onze afdeling zich flexibel zal opstellen!  Zo niet weet ik wat te doen….               

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK