zondag 27 september 2020

Grote schoonmaak en selectie

 

Ik ben zondag begonnen met de nodige schoonmaakwerkzaamheden maar met de grote selectie. Bij de oude duiven heb ik aardig huisgehouden en slechts 3 oude doffers en een 10-tal duivinnen mogen blijven. In 2021 ga ik starten met een ‘grote’ ploeg jaarlingen waaronder ook een aantal met ‘nieuw’ of gedeeltelijk ander bloed.

Met deze ‘vreemd bloedige’ duiven is op de Nalijn gespeeld, zij zijn op het hok gekomen door, samenkweek, vriendschap, wederdienst of aangekocht en daar zitten duiven bij die mij ontzettend aanstaan. Allemaal duiven uit prestatie duiven en uit koppels waar regelmatig ‘goede en zeer goede’ duiven uitrollen en dat laatste is al uniek, ik ben ermee gaan spelen, ’n enkeling op de 1e tour en daar zitten 2 duiven bij die prima hebben ‘aangetikt’.  De meeste zijn dus gespeeld op de Nalijn maar waren heel ver in de rui, thuiskomen was het devies en die in de hand voldoen krijgen een kans. Daarnaast heb ik keuze uit de nodige jongen uit onze kweekduiven, die op de 1e tour zijn gespeeld. De duiven die hebben voldaan en waar ik vertrouwen in heb mogen blijven.

In ons kweekhok (Peter en Jos) zijn de oude bloedlijnen (Steef Duijn en Martin van Zon) nog goed vertegenwoordigd, sterker 2 geweldig presterende duiven uit deze lijnen gaan het kweekhok in 2021 versterken.  

De vliegploeg wordt dus drastisch verjongd maar ook bij de kweekduiven blijven wij alert dat het geen bejaardenhuis gaat worden.  Ik zal wat duiven ‘over de hand’ houden want ik laat mijn duiven ook de komende maanden regelmatig los, ik vind dat een duif moet vliegen omdat het mij beter lijkt om in conditie te blijven. Het moet natuurlijk wel kunnen want wanneer je ’n Mac Donald voor de roofvogel bent, is de lol er snel af.  Ondertussen zijn de verduisterplaten, lampen, constateersysteem etc. opgeborgen en staat de gehele voorkant van de rennen open. Volop zuurstof, 1x per dag rond de middag een goede maaltijd, alle dagen grit, mineralen en wanneer het even kan 3x per week een bad in de ren.

Voor 2020 had ik plannen om op zijn minst 2019 te evenaren, Corona gooide de voorbereiding in de war, ik maakte fouten, verkeerde inschattingen maar ook de lichting duiven van 2019 bleek onder de maat te zijn. 2020 werd dus een jaar dat ik met mijn neus op de feiten werd gedrukt, niets mis mee, want het zette mij aan tot de huidige strenge selectie maar net zo belangrijk, het uitspelen van de jonge duivenwedstrijden want ik moest weten wat ik van deze ploeg duiven kon verwachten. E.e.a. resulteerde toch in een paar mooie resultaten.

In Nederland zouden een paar afdelingen zaterdag 26/9 hun laatste vlucht gehouden hebben maar de vooruitzichten waren zodanig dat er besloten werd ALLES te cancelen.  Achteraf een koe in zijn kont kijken want het was wederom best acceptabel……Iedereen is nu klaar met vliegen en kan zich opmaken voor het winterseizoen. Een ‘rustig’ seizoen want de vergaderingen zullen waarschijnlijk niet bezocht kunnen worden of slechts beperkt. Kansen voor internet met live verbindingen en Zoom. Kampioenenhuldigingen, beurs, tentoonstellingen, grote kans dat wij het een jaartje moeten missen. In 2020 hebben wij toch kunnen vliegen en mogen genieten van onze hobby. #blijfgezond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten