donderdag 3 september 2020

#nieuwsvanachterdeduinen#

 

Afgelopen zaterdag was ik tevreden over de prestaties van mijn duiven. Het oude duivenseizoen zit erop en ook voor de jonge duiven loopt het naar het einde, nog 2 vluchten en voor de Natour nog 3 vluchten te gaan, kijken of ik er een mooi einde aan kan breien.  

Maandagmiddag verscheen er ‘nieuws’ op de Afdelingssite met betrekking tot de vlucht Fontenaye, het komt erin kort op neer…de sprong Roye naar Fontenaye {170 km} is te groot dus gaan wij naar Pont st Max, een plausibele, begrijpelijke uitleg. (Jammer voor de Natour duiven want die ga ik niet van 200 op 510 km zetten, misschien in Zaanstreek-Noord inkorven want daar staat nog een Roye (16 september) op het programma. Ook de lossingsplaats voor onze 3e Natour vlucht is bekend, namelijk Lennik.

*[Afdeling 5 heeft de lossing Pontoise moeten wijzigen naar opnieuw Pont st Max. Pontoise ligt in een gebied waar code Orange geldt door een corona uitbraak dus wordt er uitgeweken. Hetzelfde lot zou Fontenaye weleens beschoren kunnen zijn.]

Inmiddels heeft de herfst zijn intrede gedaan, bij mijn dagelijkse loop door de polder valt het op dat het ‘rustig’ is in de weilanden want de meeste weidevogels zijn vertrokken, kraaien, meeuwen en nog wat ganzen hebben de overhand. Je ziet de natuur in de ruststand gaan. In mijn eigenclub zie ik steeds meer afmeldingen op de App verschijnen, veel liefhebbers gooien de handdoek in de ring, en gaan ook in de ruststand. Ik begrijp het wel want bij de meeste duiven is de rui te ver gevorderd en is de rek, lees prijsvliegen, er volledig uit. Ik verwacht op Pont st Max al minder duiven dan afgelopen week op Roye, ook al hebben een aantal liefhebbers aangegeven nu er geen Fontenaye wordt gevlogen, er een paar meer mee te geven.  De laatste Natour vluchten en de vlucht Fontenaye zullen wat aantallen betreft dan ook wel door de ondergrens kunnen zakken. In dit corona jaar gaat het lampje langzaam uit, we hebben meer dan genoeg vluchten gekregen om onze duifjes uit te testen en dat had ik vooraf niet verwacht. Nog een paar weken en ik ga definitieve balans opmaken.

Ondertussen is De Tour de France aan zijn 1e week begonnen, heerlijk om ernaar te kijken en te zien hoe de renners en ploegen met deze verlate start/datum van aanvang omgaan. Wat dat betreft is er wel een parallel met de duivensport! Blijft wel een bijzonder gezicht, al die voorzorgsmaatregelen.

Voor Pont St max heb ik een 15 tal duiven en de overige duiven kunnen mee naar Lennik.

Het weer lijkt acceptabel te worden, helemaal droog zal het niet worden, menigeen zal op een kopwindje hopen maar er lijkt voornamelijk ‘west’ in te zitten en daar zitten wij aan de kust niet op te wachten. Hopelijk een mooie vlucht uit Pont St Max en Lennik.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk