vrijdag 18 september 2020

Opmaak voor de laatste vlucht van 2020.

 

Opmaak voor de laatste vlucht van 2020.

Slechts nog een handje vol liefhebbers zullen waarschijnlijk meedoen, de meeste zijn al gestopt. Geen animo, duiven slecht in de veren, vakantie en zoveel meer motiverende redenen.  Wanneer je nog duiven hebt die in de veren zitten en met de kennis dat het komende zaterdag “duivenweer” met een (noord)oosten windje kan worden, overweeg ik ze nog een keertje mee te geven want deze windrichting hebben de jongen nog niet kunnen ervaren. Daarnaast zal de afstand Arras, Niergnies en uiteindelijk Quiévrain —Heemskerk zo rond de 244 km zijn, dus moeten ze er nog een keertje aantrekken.

Na zaterdag is het gedaan met de wedvluchten voor dit jaar, begint de selectie en mogen de duiven de rui voltooien. Veel wegen leiden naar Rome, zelf vind ik de rui een zeer belangrijke periode. Ik heb minder werk aan de duiven maar ze mogen niets te kort komen (bouwstoffen en aandacht), daarnaast ben ik de gelukkige omstandigheid dat ze ook in die periode bij mij los kunnen. Kortom een belangrijke maar ook mooie tijd. Eerst de hokken nog een keertje grondig ‘uitmesten’, ook zo’n klusje wat na het seizoen prioriteit verdient.

Selecteren vind ik nooit een probleem, de beste mogen sowieso blijven, mits ze mij aanstaan en dat is ook gelijk de criteria voor de andere duiven. De broedbakken hoeven niet vol want ik wil mij aan geen enkele duif irriteren. Zowel bij mijn broer Peter als bij mij lopen er nog een 80-tal en dat moet gereduceerd worden naar 40.  Allereerst gaan er een drietal duiven naar het kweekhok wat inhoudt dat de kweekduiven het eerst worden beoordeeld want ook daar komt geen broedhok bij. Hierna de oude duiven en als laatste de jonge duiven.  

Ook breekt de tijd van vergaderen (indien mogelijk) aan. Het coronavirus heeft ons zaken ontnomen maar ook andere inzichten en werkwijzen gegeven. Persoonlijk verwacht ik niet dat wij er in het nieuwe seizoen vanaf zijn en dat biedt mogelijkheden om op een aantal punten door te pakken. Daarnaast zijn er altijd zaken die beter kunnen of duidelijker moeten zijn en dat hoeft niet altijd als zware kritiek opgevat te worden. Het is echt tijd dat de NPO-knopen gaat doorhakken wat betreft automatisering maar ook paal en perk gaat stellen aan het wel heel onbeperkt meegeven van grote hoeveelheden duiven, van één adres, op de wedvluchten.  Trek een grens en die moet niet liggen op 200 oude en 300 jonge duiven want dan ben je niet geloofwaardig, ook hier zal je de middenweg moeten bewandelen want je hebt elkaar nodig, maar zet eens ’n stap!

Eerst hopen op een mooie vlucht zaterdag  daarna genieten van onze jaarlijkse barbecue waar wij het seizoen mee afsluiten. (PV Heemskerk heeft een heel groot plein, alles kan buiten gebeuren corona-proof!)

Arras werd gewijzigd in Niergnies maar uiteindelijk staan we gewoon weer in Quiévrain.  Ik zei vorige week zaterdag in de club dat ik niet geloofde dat wij in Arras zouden lossen en verbond er in mijn stellige overtuiging een rondje aan. 😉

Bij de eindstand zag ik dat de ‘725’ 1e Asduif Midfond in de kring is geworden en de ‘797’ in de rangschikking 7e.  Na jarenlang geen prioriteit te hebben gegeven aan het jonge duivenspel, heb ik dit jaar doorgezet, zeker nadat op ’n eigenafrichting in eerste instantie meer dan 50% van mijn duiven achterbleven. De 20 die wel dezelfde dag thuiskwamen zijn doorgespeeld en slecht één duif bleef dit seizoen achter en werd zonder staart in Vlissingen gemeld. Van de achtergebleven duiven (van de africhting) kwam uiteindelijk ook 75% weer op het hok terecht, maar slecht een paar mochten hun kunsten vertonen op de Natour. In 2021 ga ik zeker opnieuw het programma spelen met de jonge duiven, de ervaring van dit jaar kan en ga ik zeker gebruiken.



Zaterdag, droog, zonnig en ’n matige Oostnoordoosten wind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten