zondag 26 augustus 2012

The Day After


The Day After,

Zaterdag ’n keer lekker duiven bij mijn broer gekeken en dat zal toch al snel weer 7 jaar geleden zijn dat ik op de zaterdagen de zaak verliet om even duiven te ‘letten' bij Peter.  Samen dus gisteren in de lucht turen en plots zie je er 1 hangen en knijpen. Ja, ik vind het prachtig maar 7 jaar geleden was die boom nog maar ’n struik en die boom zorgt dat je duiven gewoon slecht kunnen vallen en de meeste dus extra rondjes maken. Deze keer waren ze ook gewoon nog eens 2 minuten te laat, niets aan te doen. De laatste vluchten kan je de meeste punten pakken, dus poetsen broer.

Nico van Duivenvoorde pakte met ’n zomerjong de 1e prijs en het mooie is, vorige week zat dat duifje ook al vroeg.  Om tegen dat oude en ingevlogen geweld 2x aan de kop te spelen is top, dus dat kan weleens ’n knappe worden. Grimbergen ligt Nico wel, want dit is de 2e keer dat hij de 1e plaats pakt. Helaas was Nico gisteravond niet aanwezig en dus geen foto maar wel de felicitaties.!  Gerrit de Boer was de  absolute uitblinker, we hebben zijn geheim natuurlijk ontrafeld. Gerrit heeft Jacqueline  zo gek gekregen zijn duiven regelmatig even weg te brengen en de grootmeester brengt ze dan verder zelf in topconditie!

 Verder zaterdag de vlucht nog eens geanalyseerd .

Ook deze vlucht drukken  de wind en buien ‘n enorme stempel op het verloop. De verschillen tussen de rayons zijn deze keer weer gigantisch. De afgelopen weken hebben we oostenwind gehad en zag je direct dat de vliegroute zich verlegde, ook niets mis mee, maar dan gaan er weer stemmen op om meer oostelijk te lossen. Soms zijn de omstandigheden zo slecht dat we dichterbij willen en moeten lossen. Voor de voorvlucht is het dan vaak weer te kort bij en dat is ook niet goed. Daarom pleit ik in de lossingscommissie er ook voor dat we volgend jaar de duiven in Nederland en Belgie niet meer gezamenlijk gaan lossen. Per Rayon is te kostbaar maar AB/CD/EF is goed haalbaar en absoluut niet kosten verhogend. Je hoeft nu niet meer perse allemaal op de zelfde lossingsplaats te staan. Ik kan me goed voorstellen dat de rayons EF, de lossingplaats Meer liever als africhting vliegen!  Laat AB de volgende stations vliegen Bergen op Zoom/Grimbergen/Nijvel/Pommeroeul/Arras en is er de laatste 2 vluchten echt heel veel dreiging van de invloed van de oostelijk wind kan je uitwijken naar Chimay. De tussen stations St Job en Duffel laten vervallen, deze parkeerplaatsen zijn echt onvoldoende en hoogst onbetrouwbaar. De midfond wordt vanuit Frankrijk gevlogen en alles gezamenlijk los, het vervoer kan in elkaar worden geschoven gelijk 2012. De duiven blijven bij deze gezamenlijke lossingen ook kuddedieren en de wind en de massa zullen van invloed blijven maar niet meer in die mate van nu. De rayons A&B zijn de rayons langst de kustlijn en zorg nu ook dat ze in die lijn op de vitesse vluchten, de rayons binnenkomen.  Aan de lengte kan je weinig doen maar Rayon A heeft al ’n Noord en Zuid uitslag dus dat is al opgelost.

Ik schrijf dit nu wel maar als we dit zouden willen moeten de verenigingen pen en papier pakken. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer beide Rayons dit willen het ook kan omdat er geen enkel argument(sportief/financieel) is die het kan tegenhouden.

Nog 2 weken en het seizoen zit er op en gaan de meeste in diepe winterslaap. In de na en voorjaarsvergadering zijn de meeste nog niet ontwaakt en is het weer te laat. De komende weken in de verenigingen evalueren en voorstellen doen over de opbouw en over de hoeveelheid vluchten.  Ook over het tijdstip van beginnen en eindigen van de vluchten. Zijn er nog op of aanmerkingen over het lossen en beleid, ook laten weten. Wil je wat veranderen niet wachten maar nu actie  ondernemen . In onze club gaan we binnenkort praten en vergaderen en nu al wordt er aan menig tafel gediscussieerd en voorstellen op papier gezet.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duffel