donderdag 26 juni 2014

Meaux en de 2e africhting jonge duiven

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de felicitaties, bloemen, telefoontjes en mails. Geweldig dank jullie wel.

Vanaf maandag stond het vizier alweer gericht op Meaux, 'n voor ons nieuwe lossingsplaats. Ik schat de afstand in op zo'n 420 kilometer voor Heemskerk. Mooi afstandje voor de midfond duiven, 420 kilometer als tussen vlucht vind ik zelf meer dan genoeg. Uiteraard spreek ik puur voor mezelf. Hopelijk blijft het wel droog zaterdag al ziet dat er niet naar uit, jammer want niemand zit toch op regen te wachten?. Donderdag weten we meer over de omstandigheden en kunnen we definitief beslissen welke duiven meegaan. Het ziet er naar uit dat de wind toch uit de zuidwest hoek zal komen maar ook dat we het niet helemaal droog zullen houden.
De 6 dagfond doffers blijven thuis maar de overige moeten mee of ze moeten niet helemaal naar mijn zin zijn. Er zitten nog wat jaarling doffers tussen die ik op de laatste dagfond vluchten wil inpassen, bij de duivinnen is het wat simpeler, die moeten gewoon mee. Alleen wanneer ze echt laten zien dat de pijp even leeg is, heb ik wat clementie.

Afgelopen week veel bezoekjes gehad en ik heb menigeen naar mijn weduwnaarshok laten bekijken want de duivinnen komen al jaren goed en aan dat hok hoef ik niets te veranderen maar bij die doffers...... Het hok is te donker en zonlicht zorgt er toch voor dat duiven zich prettiger voelen en hier kan aan gewerkt worden. Andere vinden het hok te diep met te veel stilstaande lucht en dat kan best weleens waar zijn, dit probleem is niet één twee drie opgelost of ik moet gelijk als in de wintermaanden de voorkant opengooien (dooseffect). Het is hartje zomer dus de boel staat vanaf deze week weer open en nu maar hopen dat de neuzen echt krijtwit worden en er wat forme opkomt. Zo zie je we blijven tobben en zoeken maar we rusten niet eerder voor dat ook de mannen ook in orde zijn!

De jonge duiven zien er goed uit en ik heb ze deze week nog 'n 3 tal keren weg gebracht, ook 2 jonge duiven die nog wat te jong waren heb ik ingepast. Gewoon in één keer op Haarlem en ze komen ook goed naar huis. Deze 2 jonge duiven komen uit 'n speciaal koppel, 2 aangekochte late duiven van vorig jaar, vandaar dat ik daar pas later jongen van heb gekweekt helaas heeft broer Peter ze per ongeluk ringen omgedaan van 2013, dus ze gaan voor spek en bonen mee. De nalijn zal ik niet spelen en ik heb met mezelf afgesproken weer eens echt te gaan spelen met het jonge volk, dus alles moet wel mee!
Ook nog eens de groep woensdag naar Noordwijk gebracht en alles was al gearriveerd voordat ik thuis was.
Donderdag dit nog 'n keertje herhaald nu met de duiven van broer Peter erbij.

Vrijdag gaat de ploeg wederom mee met Rayon A, deze keer met windje mee en dan vliegen ze zeker normaliter door. Zullen ze geleerd hebben van vorige week?  Bewolkt weer, niet te warm en misschien 'n spatje of klein buitje regen, best goed weer voor 'n africhting dus de ploeg gaat mee!

Op internet las ik dat er zaterdag 'n lossing gepland staat van Franse duiven uit Amsterdam en van Poolse duiven vanuit Zevenbergschenhoek. We zullen dat zaterdag nauwlettend in de gaten houden!

Het weer voor zaterdag, poeh daar word ik niet vrolijk van.  De wind is uit de zuidwest hoek maar het is naar verwachting 'n regenachtige dag,  met tussen de buien door droog. Voor de africhting geen enkel probleem en waarschijnlijk voor de oude duiven ook niet maar ik heb voor mijn doffers 'n hekel aan regen zeker wanneer ze volgende week alweer mee moeten.

Mijn ploeg is wat kleiner geworden want mijn prioriteit ligt op de dagfond maar we gaan proberen toch weer 'n duifje te pakken.

Het weerbericht, bewolkt met af en toe regen, wind uit de zuidwesthoek. In Frankrijk ligt 'n koude/warmte front en wanneer we aan de verkeerde kant daar van staan, kan het lossen weleens later worden. Vanuit het westen komen opklaringen, wel blijft het bewolkt. Ik ben bang dat we met Meaux aan de verkeerde kant staan.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten