donderdag 12 juni 2014

Nantieul


We hebben ons weer gericht op de 3e midfondvlucht maar eerst moest wel even de "knop" om in mijn hoofd. Zondag, maandag en dinsdag tegen beter weten in maar wachten of er nog 'n duifje terug kwam en met 'n scheef oog maar naar de klep kijken en net toen ik besloot hiermee te stoppen, kreeg ik diverse mailtjes, we kunnen wel 'n rubriek vermist/gevonden beginnen......

Zondag kreeg ik 'n mailtje van Martijn van Zelst uit Midden Beemster, Martijn had bij 'n kennis wat geringde duiven uit het kippenhok gehaald en ze netje bij hem thuis in hokjes gezet met voer/water en ze gelijk ontluist om ze vervolgens op te geven. Zo ook mijn jaarling de '560', dit doffertje was 3 weken geleden achter gebleven. Ik ben onmiddellijk in de auto gestapt en hij zit weer in mijn hok en wij maar denken waar blijven onze duiven. Voor Martijn 'n dikke pluim, 'n echte dierenliefhebber en nogmaals dank. Vervolgens dinsdagmiddag 'n mailtje uit Engeland, 'n duivin opgevangen van de vlucht uit Salbris, nu niet gelijk denken ze zitten allemaal in Engeland of ze zijn verdronken want het verhaal is nog niet klaar. De liefhebber in Engeland 'n mail terug gestuurd en hij gaat het duifje verzorgen en t.z.t. loslaten. Woensdag al 'n mailtje terug gekregen dat de duif wonderbaarlijk snel opknapt. Vervolgens richt ik mijn jonge duiven woensdagmiddag af en bij het laatste groepje zitten 2 'aanvliegers'. Ik haal ze binnen en noteer de ringnummers, hé dat is er één van mezelf, onder de olie en nylondraad om haar pootje, ook zij is van 3 weken geleden, dus zijn die 2 allebei weer terug. De andere duif komt uit Monster en de man (eigenaar) is geen knip voor zijn neus waard en 'n blamage voor de sport.(duif is ook van Salbris). Zoals ik al schreef het verhaal is nog niet af, woensdag middag opnieuw 'n mail, duif opgevangen in Groningen, vale jaarling doffer binnen gelopen bij 'n sierduiven liefhebber en deze duif is ook van Salbris. Fijn telefoongesprek en vertel dat ik hem kom halen of laat ophalen, waarop de Aljo zegt, ik knap het duifje op en als je geduld hebt volgend weekend komt er familie uit Velsen Noord en dan geef ik hem mee. Helemaal super!

Dus waar blijven onze duiven, soms in 'n kippenhok en komen ze toch nog terecht. Van Salbris zit er één in Engeland en één in Groningen, dus zeg het maar.......Tot zover mijn blijdschap en ellende en nog 2 te gaan van Salbris.

Lang niet bij iedereen is het zo gelopen en worden er nog veel duiven vermist van zowel Salbris als van Quievrain en daar zitten echt 'goeie' tussen. Om de motivatie terug te vinden valt bij menigeen niet mee en 'n goede duivenkennis heeft zelfs de beslissing genomen er voor dit jaar mee te kappen.
Ik begon mijn verhaal met de 'knop' moet om en dat heb ik ook gedaan, ik zal er alles aan blijven doen om de duiven zo goed mogelijk te soigneren, de beste zijn dit jaar naar de kweek gegaan en de jaarlingen zijn zo groen als gras maar ik laat me door 'n tegenslag niet uit het veld slaan.
Voor Nanteuil heb ik 8 doffers en zo'n 12 duivinnen klaar zitten en nu maar hopen dat die voorspelde regen mee gaat vallen, die noordwesten wind vind ik prima maar regen.....en overstaan naar zondag.... aan dat scenario moet je maar niet denken ........

De jonge duiven zijn nu 'n aantal malen gelost op zo'n 25 kilometer en beginnen het te begrijpen en komen goed naar huis, slecht één vond het tot nu toe te moeilijk maar deze had ook al 2 knijpringetjes om en dat is bij mij geen goed teken.

Het weer voor zaterdag.
De wind is noord met soms wat west en oost erin.
In de vroege ochtend inversie.
Bewolkt tot zwaar bewolkt en lokaal regenbuitjes.
Al met al kan het zomaar weer 'n hele klus worden, voor de duiven en de lossers.

Veel wijsheid en het is ook nog de vlucht met "de Parijs prijs", 2.50 per duif of 5 voor 10.00 euro!


   




















Link http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=OHdldN13nws

Geen opmerkingen:

Een reactie posten