donderdag 4 juni 2015

Bourges/Quievrain


Voorbereiding op Bourges.

Afgelopen zaterdag geen duiven mee op Morlincourt en de planning was dan ook ze op zondag in te korven voor Numansdorp. Wekker op 6.00 uur, duiven pakken en nog even ’n blik werpen op buienradar en dat zag er niet best uit. Is het regen, buien of gewoon wat miezerig weer?  Wat te doen…toch de duiven van broer Peter opgehaald alsmede wat duiven van 2 andere liefhebbers, op de A9 al wat mot regen, in Haarlem droog en in Noordwijk opnieuw motregen, dan nog maar ’n stukje doorrijden en ze in Katwijk zelf lossen want om ze in te manden voor Numansdorp vonden we toch te riskant. De duiven bleven wat rondcirkelen, snelheid er op en vertrokken de verkeerde kant op, is dat inversie, motregen of zoeken ze ’n licht stukje op? Geen idee. Bij thuiskomst zag ik nog net de laatste duiven vallen (dus die gingen hard genoeg naar huis) en die waren niet droog. Ze hebben in  ieder geval ’n trainingsvluchtje achter de rug en zijn even aangescherpt maar wat was het ’n miezerige, koude zondag.

De tweede helft van de week ziet er stukken beter uit en het lijkt zowaar warmer te gaan worden zelfs de wind gaat uit ’n andere hoek waaien, zal het eindelijk ’n beetje beginnen te zomeren.  Wanneer het warmer wordt zullen andere hokken/duiven wellicht de forme gaan oppikken, licht en lucht zijn essentieel maar warmte kan de finishing touche zijn. Wie snakt er nu niet naar ’n beetje warmte. Ondertussen wordt het voor de meeste liefhebbers tijd hun jonge duiven in orde te hebben, kijk maar eens in het schema en je ziet wanneer de eerste africhting is. Er zijn liefhebbers die ze al de nodige keren hebben weggebracht en lang niet iedereen is er zonder kleerscheuren afgekomen maar ik zeg altijd maar; je kunt ze toch niet allemaal aanhouden dus opgeruimd staat netjes. De duiven de nodige keren africhten, paar nachtjes in de mand laten, leren drinken en selecteren, het zijn elk jaar terugkerende item. Zo ook het gemopper straks opnieuw over en van de onvermijdelijke verliezen.  De afgelopen jaren heb ik in de maand juni, elke dag een weerberichtje met de aanwezigheid van  inversie, op mijn blog gezet. Ook dit jaar zal ik dit opnieuw doen, kijk maar eens in het “menu’.  Garantie op geen verliezen, nee, ’n hulpmiddel ja.

Mijn eigen jonge duiven gaan niet mee op de eerste tour omdat ik er niet ben, dus ik heb geen echte deadline om ze echt tiptop en volledig afgericht klaar te hebben. Toch ga ik eerdaags wel beginnen met wat eigen africhtingen want waarom zou ik wachten en wie weet vallen er gelijk nog wat dommeriken  door de mand. Vorige week zaten er ’n aantal niet fris bij en besloot ik het hok niet te betreden voor ’n paar dagen. Grit in de bak en 2 grote drinkbakken in het hok en dat was het voor ’n paar (3) dagen. De 2e dag vlogen ze het gaas er bijna uit, op ’n stuk of 3 na. De derde dag pakte ik deze 3 eruit en heb ze verwijderd, opgeruimd staat netjes en je loop je ook niet te ergeren. Vervolgens ’n paar dagen half rantsoen en dat ook nog in 2 porties per dag, goede scheut allicine er over en eind van de week weer hun normale rantsoen. Deze week moet ik ze weer aan het trainen krijgen maar dat gaat wel lukken. Conclusie, ik heb ’n uitbraak, wellicht ’n milde, van colli gehad(sinds jaren) en ze hebben het zelf overwonnen en misschien had ik die duifjes wel niet hoeven op te ruimen….maar ik heb er genoeg en ’n goeie is nooit ziek.  Maandag ze allemaal weer ’n keertje in de hand genomen, gelijk even met de spuitbus gebruikt, middel tegen luis, onder de vleugels en op de stuit gespoten en er opnieuw 3 uitgeselecteerd. De teller staat inmiddels op 40, eind van de week vaccineren tegen pokken en hierna nog tegen paramixo. Ik ben altijd laat met vaccineren maar als er geen ‘druk’ opstaat word je wat makkelijker en dat is het laatste wat je moet doen dus ik ga actie ondernemen. De pokken vaccinatie is woensdagavond gelijk maar gedaan.

Is er verder nog nieuws in duivenland?

Er is ’n besloten vergadering van de N.P.O. geweest omtrent de kwestie afdeling 5-7-12. Belangrijkste uitkomst;  leden afdeling 5 mogen wel meedoen aan de nationale vluchten. Afdeling 12 heeft ’n kortgeding aangespannen tegen het bestuur van Afdeling 5, dus wat je ook afspreekt en wilt doen is afhankelijk van de uitspraak van het kortgeding.  Dat schiet dus ook niets op en het bestuur van afdeling 12 snapt zeker nog steeds niet dat ze in mijn ogen ’n verloren wedstrijd spelen.

De agenda van de “extra” vergadering met  stukken is binnen, alleen mis ik de cijfers van 2014. Je kunt wel ’n begroting opsturen van 2015 maar dan wil je ook de cijfers van 2014 inzien want anders kan je er niets mee. Positief de aanmelding van 2 nieuwe bestuursleden en de inzage van de kosten en vergoedingen, maar wel weer een vraag, hoe is de verwerking daarvan? Ook de zaak Bos komt niet uit de verf, wellicht dat we daar dan een mondelingen toelichting over krijgen. Wees transparant en duidelijk scheelt veel vragen op de vergadering.  Het zelfde geldt voor het vervoer. Persoonlijk vind ik het ’n goede zaak dat onze eventuele rest manden door afdeling 12 vervoerd kunnen worden maar begrijp ik het goed, gaan we straks met 6 wagens duiven ophalen, alles overladen in 1 auto en die weer in Zuid-Holland inladen? Onze eigen vervoerders rijden dan niet naar de plaats van lossing maar staan buitenspel?  Lijkt mij niet goed voor het moraal.  Je kunt beter 150 van onze manden in bruikleen geven aan 12, doen ze daar hun duiven in en laat je onze afdeling lekker vervoeren, scheelt ’n hoop op en neer rijden. Wij zijn er toch niet om afdeling 12 te redden?  Belangrijkste maak de agenda compleet en informeer ons volledig. 

De weerverwachtingen. Donderdag en vrijdag prima omstandigheden maar hierna zijn de heren van de diverse stations het niet meer met elkaar eens en krijgen we te maken met 2 verschillende rekenmodellen.

Vrijdag komt er ’n laag druk gebied (front) vanuit het westen nabij. Zaterdag trekt die van west naar oost over de vlieglijn(gedeeltelijk Frankrijk en Belgie). Nu zijn er ook rekenmodellen die dit front al vrijdagmiddag/avond laten overtrekken! Zimoa vindt dit het meest realistisch en het zou ons ook wel mooi uitkomen!!!!  Want dan zijn er mogelijkheden om te lossen. Het is dus echt koffiedik kijken, al weten ze wel met redelijke zekerheid te vertellen dat het zondag prima is.

Bij mij gaan er maar ’n paar doffers mee, maar wel ’n ploeg duivinnen…………………je moet er toch niet aandenken dat ze opnieuw 3 nachten mand  krijgen.

Donderdagavond.
In Heemskerk zijn er 308 wedstrijdduiven ingekorfd (77 prijsduiven)
Zelf 21 duivinnen en 5 doffers mee.,
Vrijdag 13.00 uur
De wagens 2 stuks zijn met 335 manden (6407 wedstrijdduiven) om 12.00 uur in Bourges gearriveerd. Tropische omstandigheden ruim 30 graden en de duiven waren dan ook vrij dorstig.
Opdracht gegeven de duiven eind van de middag wat ruimer te voeren en uiteraard water, water, water....
Vanmorgen hebben we Arie, Cor en ondergetekende met elkaar de verwachtingen doorgenomen.
Zoals het nu loopt lijkt het erop dat het front onze duiven niet in de weg komt te liggen. Wij verwachten met de kennis van nu dat de duiven in Bourges op tijd gelost kunnen worden. Quievrain zullen we ook in de loop van de ochtend kunnen lossen. Uiteraard is dit allemaal onder voorbehoud.
Vrijdagavond 312 duiven voor Quievrain in Heemskerk. Zelf 10 doffers mee.
Morgen de lossingstijden..........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duffel