vrijdag 13 mei 2016

19 #nieuwsvanachterdeduinen#


19 #nieuwsvanachterdeduinen#
Nadenken, herpakken, puzzelen, ik ben nog steeds ruim 25 % van de duiven kwijt waaronder veel doffers. Komen ze nog na, dan heb ik er waarschijnlijk weken niets meer aan……of ze moeten verzorgd zijn. We gaan niet stoppen  want de sport is te mooi om de handdoek in de ring te gooien, de overblijvers mogen zich waarmaken.  Toch zal ik met een klein groepje a.s. zaterdag spelen, de overige mogen herstellen en zullen weer wat vertrouwen moeten krijgen.  Ik heb van diverse liefhebbers, kennissen en vrienden in de sport, hart verwarmende mails/berichten ontvangen naar aanleiding van het terug treden uit de L.C. Dank jullie wel.  
De duiven hebben kunnen genieten van het zonnetje de afgelopen dagen, gelijk heb ik wel de duivinnen  deze week vastgezet omdat ze te weelderig worden en zal ik ze vrijdag ook gaan tonen. Die paar doffers krijgen het er maar druk mee, beetje omzetten en spelen met de dames want die zullen het nu moeten gaan doen.
Over de jonge duiven is weinig te melden, ze trainen en dat is nu niet direct geweldig te noemen maar dat zal vast met het weer te maken hebben. De 2e groep komt nu alle dagen buiten en één heeft de kuierlatten genomen, ook goed wanneer je niet bij me wilt wonen dan maar niet.
Woensdagmiddag rond 17.30 uur, toen de duivinnen hun rondjes nog aan het maken waren, viel er een duif op de klep, beetje geïrriteerd liep ik naar buiten om de duif weer de lucht in te jagen, pas toen zag ik het mijn ‘23’ was terug gekeerd. Snel het hok in en in het broedhok vastgezet met eten, drinken. De ‘23’beetje leeg maar duidelijk binnen gezeten, even later een mailtje, duif gevonden maar helaas dood. Jammer maar je weet wel wat er gebeurd is. Aan de ellende lijkt geen einde te komen, donderdagmorgen de doffers los en ze gingen te keer in de lucht, het zijn er maar 11 maar uit alle hoeken kwamen ze. Plots valt er een jaarling op de klep, bek wagenwijd open, gelijk een duif die zich verslikt heeft en een erwt in de luchtpijp heeft gekregen. Klep open en snel naar binnen en de duif bekeken, niets te voelen maar het zat duidelijk niet goed. Minuutje later ligt de 266 dood in zijn broedhok. Gelijk even naar broer Peter om de duif te ontleden, lege krop, niets in de luchtpijp en dan sta je er naar te kijken en hebt geen idee. Klap gehad, achterna gezeten door de roofvogel, stress hart infarct?  Gelijk een afspraak gemaakt met mijn dierenarts om een 5 tal duiven te laten onderzoeken want ik neem geen enkel risico. De uitslag…alle duiven schoon.
Wat te doen, de verwachtingen voor zaterdag zijn N.N.W.  met harde wind, ze moeten 100% in orde zijn en dat zijn ze, misschien gaan er één of twee doffers mee en de duivinnen thuishouden is eigenlijk geen optie, toch zal niet alles meegaan, er zijn erbij die hun chipring al kwijt zijn en er zijn er een paar redelijk uitgewoond.
We zullen wel zien, de baas is duidelijk niet gemotiveerd maar de duiven zijn goed en wie weet verrassen ze mij………………………

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk