vrijdag 20 mei 2016

20 #nieuwsvanachterdeduinen#


20 #nieuwsvanachterdeduinen#
Met gemengde gevoelens kijk ik terug op de 1e midfond vlucht van zaterdag 14 mei. Mooie tijdduif maar de rest was gewoon “te laat”, ik draai wel een acceptabel prijs%  maar ze moeten er dichter op zitten. Redenen, excuses genoeg, slechts 2 doffers waren mee en het zijn nu juist de laatste weken, de doffers, waar de forme op zit. Ik durfde ze niet allemaal te spelen, kaalslag in het hok door de desastreus verlopen  Quievrain vlucht. De duivinnen komen uit een periode van verduisteren en moeten de draad nog echt oppakken, zaken die je weet en toch…...  Peronne werd een prachtige vlucht met een pittige noordwesten wind, die aan de kust aantrok tot wel kracht > 6. Ik zag de duiven in kleine koppeltjes overgaan, ogenschijnlijk met weinig gang er op en zodra het even kon,  scheerden ze zo laag mogelijk boven de weilanden.  Wanneer je dan binnen 35 minuutjes de duiven thuis hebt, kun je over een prachtige vlucht spreken.  (Met deze wind doe je in Afdelingsverband natuurlijk niet mee, geeft niets gewoon in je Rayon kijken)

De duiven kunnen blijkbaar goed tegen kou, regen, hagel en harde wind op de kop, deze vluchten lijken beter af te lopen.  Bij ons in de club, verspeelden de marathonmannen op de voor ons ‘slechte’ Quievrain weinig tot geen duiven. Ik stond zaterdag dan ook mijn oren te klapperen toen ik hoorde dat één van deze liefhebbers voor Souppes had ingekorfd, deze waren al om 10.00 gelost (500 kilometer voor Heemskerk), terwijl de duiven in Morlincourt werden vastgehouden tot zondag.  Tussen 18.00 en 18.30 uur begonnen ze prima te vallen en die niet zaterdagavond thuiskwamen zijn op een enkeling na zondagmorgen door gekomen, het zijn per slot van rekening ‘overnachters’.  (Tussen deze groep duiven (80) zaten duiven van oktober 2015) Het blijft toch bijzonder de verschillen in programma en marathon duiven.

Zondag was er een feestje in huize Nijman en plots zie ik een duif vallen, toch even snel naar buiten  geslopen om de duif binnen te halen. Het was mijn ‘903’ in blakende gezondheid/conditie die op de plank liep te ronken. (dank aan de goede verzorger!).  Het gaf extra glans aan het feestje.  We kunnen hem over een paar weken weer inpassen en ook niet onbelangrijk hij stond op 2 duivinnen gekoppeld dus de dames zullen blij zijn. (vrijdagavond na het inkorven zat er een duivin op mij te wachten, poeh wat was die scherp en ze zit nog steeds apart, zondag de ‘903’ en woensdag kwam mijn’696’ thuis en gelijk de ‘903’ in prima conditie. Deze duiven blijven de nodige dagen vast zitten en wanneer ik zeker weet dat ze ‘goed’ zijn, mogen ze weer vrij in het hok)
 
 

Dinsdagmorgen vroeg open ik de voordeur om mijn kleinzoon te verwelkomen en ligt er een dode duif, gelijk een pakketje, op de stoep. Snel de duif opgeraapt want om die kleine er mee te confronteren vind ik niets.  De duif heeft duidelijk de klauwen in zijn rug staan maar verder geen verwondingen of aangevreten.  Waarschijnlijk heeft een buurtbewoner de duif gevonden, in de wijk of polder, en gedacht die zal vast van Nijman zijn.  Het arme beestje kwam uit Gouda en is van een bekende combinatie (Broekhuisen) die blij is te weten waar het duifje terecht is gekomen. Wie weet meldt de ‘echte’ vinder zich nog en kan hij mij vertellen waar hij het duifje heeft gevonden want ik kan mij niet voorstellen dat de roofvogel hem op de stoep heeft bezorgd.

Van mij zelf werd een duifje opgevangen in Teteringen/Breda door een niet duivenhoudster. De mevrouw kon het duifje zo uit de tuin pakken en had via het ringnummer/ NPO mijn adres achterhaald. Na wat vragen en uitleg, zou ze het duifje opnieuw pakken en in een honden bench zetten. Hij kreeg kanarievoer en of hij ook appel lustte?  Wat te doen?  Via de compuclub zocht ik wat namen op uit Teteringen, duifje intikken om ook via de zoekfunctie van de NPO het telefoonnummer te achterhalen, zo kwam ik bij meneer Boelhouwers uit. De stoute schoenen aangetrokken, het verhaal verteld, adres uitgewisseld en hij ging het duifje ophalen en verzorgen. We zijn ‘wild’ vreemden voor elkaar maar het is toch prachtig om geholpen te worden. Bedankt! 

Woensdag een prachtig jong uit de “715’ van Nico de Jong opgehaald, de ‘715’ was een geweldige vlieger en ondertussen de stamhouder bij Nico.  Voor het 2e jaar zit de vader van de “715” bij mij voor samen kweek, vorig jaar met prima resultaat want de kampioenduif jong 2015 rayon C werd op de wereld gezet. Zelf heb ik er o.a. een zomerjong uit deze is gekoppeld aan een dochter van de “42” (1e NPO Bourges) en daar liggen nu 2 prachtige pullen bij en daar verhuist er weer één van naar Nico en dan maar opnieuw afwachten……  (de vader van de ‘715’ heeft dit jaar nog geen bezet eitje gegeven en dat kan ook gebeuren)
 

Donderdag inkorven voor onze 2e Midfondvlucht, de laatste vlucht voordat de dagfondvluchten beginnen. Het zal wikken en wegen worden maar wanneer de vooruitzichten goed zijn, gaan er misschien 8 doffers en ‘n 16 tal duivinnen mee. De overige kunnen dan de week er op ingepast worden op de laatste vitesse vlucht en daarna de draad weer oppakken. De planning is er, over de uitvoering volgende week.   In Heemskerk 589 duiven waarvan 119 vrachtduiven .

De jonge duiven worden onder controle gehouden en wanneer blijkt dat er werkelijk iets aan mankeert zal ik direct ingrijpen, tot nu toe geen noemenswaardige problemen gekend. Soms een duifje die een beetje dik zit, of wat later binnenloopt maar nog geen die ik heb moeten verwijderen. We gaan komende week beginnen met het in de mand zetten en africhten, wie weet krijgen we dan nog wat last van ‘kinderziekten’ maar dan heb je het maar gehad.  Uiteraard probeer ik ze gezond te houden en ga niet africhten wanneer ik weet dat de omstandigheden ‘fataal’ kunnen zijn maar ik ga ze ook niet met de fluwelen handschoen behandelen. Wanneer ze gezond zijn moeten de slimmeriken  zich snel onderscheiden en zal er vanzelf wat ruimte op het hok ontstaan.  Donderdag liep ik met mijn broer door de hokken en liet wat jonge duiven zien en hij vertelde dat ze bij hem deze week opeens zoveel roodsteen vraten en laat dat bij mij nu ook zo zijn. Waar komt die plotselinge behoefte vandaan?

Vrijdag samen met broer Peter naar Limburg afgereisd  om de bestelde jonge duiven op te halen bij Jos Goessen.  Jos heeft  geweldige duiven met als stamvader zijn weergaloze ‘Argenton’ en nogal wat rechtstreekse Gaby Vandenabeele duiven waar hij zeer succesvol mee is. (wie niet?)  We gaan kijken en proberen of zij bij ons een extra boost kunnen geven.  4 prachtige jongen en een koppel eieren gingen mee richting Heemskerk.

De duiven zijn onderweg naar Morlincourt en het lijkt morgen een ‘redelijke’ dag te worden met zuidwesten wind, ze kunnen wel weer eens hard kunnen gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten