donderdag 26 mei 2016

21 # nieuwsvanachterdeduinen#


21 # nieuwsvanachterdeduinen#

Vorige week zaterdag was de vroege duif uit Morlincourt een prachtige opsteker, nipt werd ik verslagen door een duif van een clubgenoot (Martin Knap) die mijn duifje in de club en rayon voorbleef. Het mooiste was dat Martin mij gelijk, in het clublokaal, vertelde, ‘het duifje komt van een doffer van Steef Duijn en een duivin van jou’. Paar dagen later stuurde Martin mij de stamkaart en moest ik glimlachen, mijn duifje (die dus 2ewerd)  komt uit de zelfde bloedlijnen en ze zijn wel heel nauw aan elkaar verwant. Wanneer je dan zondag wordt gebeld dat je ook nog een teletekst vermelding hebt behaald kun je alleen maar heel tevreden zijn.


Komend weekend staat onze eerste dagfondvlucht op het programma en in het begin van de week leek het er op dat alle ingrediënten aanwezig waren om er een ‘echte’ van te maken. Ook vervliegen we onze laatste vitesse vlucht en dus kunnen we  de ploeg verdelen.  De dagfondvluchten hebben mijn voorkeur maar de laatste vitesse vlucht kan ik wel mooi gebruiken om de herintreders in te zetten.  Wanneer de omstandigheden voor het weekend niet helemaal top zijn, zal ik met een kleine ploeg naar Chateaudun gaan of te wel met een ervaren ploeg en gaan de overige duiven naar Asse Zellik.

Vorige week zag ik op Facebook hoe een duif werd gevolgd d.m.v. een G.P.S. tracker (werd uitgelezen door Pigeonscloud). Het betrof een Friese duif gelost in Quievrain, die onmiddellijk in rechte lijn de kust opzocht en deze aanhield om vervolgens naar Amsterdam af te buigen en onder het IJsselmeer door richting Drachten vloog. Heel bijzonder zeker omdat  de duif aan de kust niets te zoeken heeft.  Ik vind dit soort experimenten/onderzoeken geweldig en zou uitbreiding alleen maar toejuichen. Paar echte topduiven, paar vaste prijsvliegers en een paar niksnutten en dan vergelijken op snelheden en vluchtlijnen. 

Begin van de week een paar jonge duiven uitgeselecteerd, beetje colli achtige verschijnselen. Nu ruim ik ze niet snel op maar deze zaten al de nodige dagen niet fris, beetje mee eten, toch vermageren en de overige bleven fris en monter….dus na een kleine week, weg ermee. Deze week ook een begin gemaakt met de mand en africhten en dan moeten ze je wel aanstaan.

Vanaf woensdag heb ik toch diverse malen de nodige weersites bekeken, de zaterdag en zeker de zondag zien er in Frankrijk niet ‘goed’ uit. Natuurlijk kan het nog verbeteren en daar hoop je op maar wat te doen wanneer de vooruitzichten ‘slecht’ blijven?  Gaan ze zaterdag niet los, zie ik het ook zondag niet gebeuren, naar maandag of terugbrengen daar wil ik niet eens over nadenken. Donderdagmiddag komt er een moment dat ik de knoop moet doorhakken.  Het mee doen voor een kampioenschap heeft niet echt mijn prioriteit, een ‘dijk’ van een uitslag neerzetten dat is mijn streven en dan kan één slechte vlucht je weken terugwerpen.

Ik heb de knoop doorgehakt, er gaan geen duiven mee naar Chateaudun.  Wel gaan ze allemaal mee naar Asse Zellik, zaterdag in de ochtend uren zijn er wel wat mogelijkheden op de vluchtlijn uit Belgie, hebben ze toch allemaal nog een vluchtje achter de kiezen en kunnen we ze voorbereiden op de volgende vluchten. Succes a.s. zaterdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1e africhting