vrijdag 8 juli 2016

27 #nieuwsvanachterdeduinen#


27 #nieuwsvanachterdeduinen#
Afgelopen weekend verliep de jonge duivenvlucht vanuit Minderhout perfect! A&B werden volgens afspraak gezamenlijk gelost en zaten deze keer ook al bij elkaar in de wagen, mooier kun je het niet hebben maar het zegt ook wel iets over de geringe hoeveelheid duiven dat 2 rayons bij de 2e vlucht al in één auto passen. De jonge duiven kwamen dus prima naar huis en met die zuidwestelijke wind weet je dat er nogal wat duifjes zullen doorvliegen en dat ze meer uit de westhoek komen, straks met andere wind pakken ze hopelijk(voor mij) een andere vluchtlijn. Wanneer ik mijn oor te luister leg, zijn er geen noemenswaardige verliezen geleden. Bij veel van deze mannen zitten ze ook al voor de 6 keer in de wagen! De duiven werden voor ons (Afdeling 6) doen vroeg gelost maar er was ook geen sprake van inversie. Je hoort dan later ‘er bleef wel een groepje vliegen en ze vertrokken slecht’’ maar wanneer er duiven tussen zitten die nog piepen en toch maar mee moeten of ze zijn niet in orde (want er lag ook een dode duif in de mand), dat is natuurlijk geen criteria. Prima vlucht en ik ben tevreden over de uitslag. De oude duiven werden ook al vroeg gelost maar al snel werd duidelijk dat wanneer ze de snelheid van de jonge duiven zouden benaderen of zouden overtreffen, ze vol in een overtrekkend regenfront zouden belanden. Gezien de onregelmatige aankomsten en de vele nakomers is dit ook gebeurd. Gelukkig hebben ze wind op de staart gehad wat het makkelijker maakte om thuis te komen. Ik pak een paar vroege prijzen in het rayon (6e/42e/49e tegen 1003 duiven) maar de overige komen pas later in de middag door en dat past in het eerder beschreven scenario. Helaas is er wel een knappe duivin achtergebleven en dat doet altijd zeer maar wie weet komt ze nog huiswaarts.
Deze week onze 3e jonge duivenvlucht en wel uit *Duffel, de laatste keer dat A&B gezamenlijk los gaan en dus nog geen totaal lossing van de afdeling. De vooruitzichten zijn redelijk tot goed met wederom een zuidwestelijke wind. Tot nu toe verlopen de africhtingen en vluchten prima en dat mag ook weleens verteld worden, tuurlijk zijn er uitzonderingen maar van de mannen die 4 maal afgericht en inmiddels 2 wedvluchten achter de rug hebben, hoor ik alleen maar positieve berichten.
Voor de oude duiven staat Nationaal Chateauroux op het programma, leuk dat nationaal, kunnen we lekker mandenlijsten invullen maar natuurlijk een wassenneus dat Nationaal, ik verwacht ook niet dat er bij ons een vroege Nationale duif gedraaid zal worden.
Ik ga een ploegje oude ervaren duiven klaar maken, misschien aangevuld met een 2 tal jaarlingen, zo’n totaal lossing maakt het altijd wat moeilijker voor de jeugd. Ook in Frankrijk lijkt het ‘prima’ weer te worden met uiteindelijk een zuidwestelijk windje.
Vorige week heb ik in “The Day After” mijn hart eens gelucht over het vervoer, het is geen zins de bedoeling de vuile was buiten te hangen en eens flink te gaan schoppen maar er moet natuurlijk wel eens een einde komen aan de huidige wanvertoningen. Onze duiven hebben recht op goed vervoer in schone auto’s, in trailers die functioneren waardoor de concoursen ‘eerlijk’ zijn maar vooral met wagens waar het welzijn van onze duiven in is gewaarborgd. Hoe het allemaal zo gekomen is, weten de verantwoordelijken zelf wel, nu nog structurele oplossingen bedenken.
Deze week een langdurig telefoongesprek gevoerd met een duivenliefhebber uit het ‘midden’ van het land en dat ging over de verliezen van de jonge duiven, een helaas jaarlijks terugkerend probleem. Het is in een aantal afdelingen ook dit jaar wederom dramatisch en dan zijn de vluchten nog niet eens begonnen! Wat is dit toch? Duiven die massaal verloren gaan van kleine drachtvluchtjes, gezamenlijk in regio verband of door de liefhebber zelf gelost, het lijkt niet uit te maken. Soms komt er een gedeelte vlot naar huis en de overige komen gewoon niet na, krijg daar maar eens de hoogte van. Je kunt ’n uur telefoneren maar je komt er niet uit, één ding hebben we gemeen, we denken liever in oplossingen en niet in problemen.
Afgelopen weekend waren de verliezen dus (met de jonge duiven) elders in het land enorm en ook Barcelona verliep in mijn optiek slecht, maandag laat wordt het concours pas gesloten en dan is er nog 75 % onderweg. Er zijn dus nog meer dan 10.000 duizend duiven op zoek en onderweg naar huis.
Deze week, de jonge duiven ontluisd, het is elk jaar weer zoeken naar het juiste product, lang geleden kon je Nouriwater of hoofdwater bij elke drogist kopen waar je dan altijd het ongevraagde  advies bij kreeg hoe de kinderen te behandelen en ik dan droogjes zei “ laat maar het is voor mijn duiven”. Het artikel bestaat niet meer en tegenwoordig zijn de druppels worm/luis zeer gewild. Het product komt in de bloedbaan en de duifjes zijn geruime tijd gevrijwaard van luisjes. No Way dat ik een product met het bestanddeel ivermectine* zal gebruiken. Dan heb je nog een scala aan producten in spuitflessen vaak op oliebasis en wanneer je de duiven daarmee inspuit en ze komen in een buitje terecht zijn ze echt voor langere tijd gehandicapt. Na lang zoeken toch weer een product gevonden waar ik het mee aandurf.
(*De bijwerkingen vanivermectine kunnen zijn; blindheid, ataxie of gebrek aan coordinatie, dan te bedenken dat de stof wel tot 2 maanden werkzaam blijft in het lijfje van de duif en menigeen zijn duifjes toch nog maar regelmatig even een druppeltje geeft! )
Voor Chateauroux gaan er 10 mee, 3 doffers en 7 duivinnen.
Voor Duffel gaan er 45 de mand in. (2 duifjes kunnen voor langere tijd niet mee en één opgehaalde duif was in een zo’n slechte conditie dat hij het niet gered heeft.  Kortom van de 52 duiven zijn er 4 achter gebleven.

Laten we hopen op 2 mooie vluchten en een goed verloop. Succes.
 
Succes
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten