vrijdag 15 juli 2016

28 #nieuwsvanachterdeduinen#


28 #nieuwsvanachterdeduinen#
Afgelopen weekend stond in het teken van Nationaal Chateauroux en onze 3e jonge duiven vlucht.
Op beide vluchten presteerden mijn duiven na behoren, de jonge duiven kwamen prima af tegen 2553 duiven 3-5-7-12 en >50% in de prijzen, zo’n serie geeft de burger moed. Komend weekend krijgen we te maken met onze eerste totaal lossing en mogen ze zich los maken uit zo’n 10.000 duiven, hopelijk hebben ze inmiddels  goede vluchtlijn in hun ‘koppies’ opgeslagen!
Chateauroux was in eerste instantie ook een mooie vlucht maar 15 minuten nadat de eerste duiven vielen, begon het te regenen en dan sta je met je bezoekers onder de grote parasol op de overige duiven te wachten en dat is toch wel wat minder aangenaam. Regen, wind en de massa beïnvloeden al het kleinste concours  maar…..een Nationaal concours (44.000) duiven met zuidwestenwind wordt gedomineerd door de westkant? Bijzonder.
 In onze Afdeling zijn Marit en Martijn Kramer een klasse apart maar ik wil ook Remco Martens niet vergeten, die  in ons rayon, gelijk de vorige dagfondvlucht, ze mirakels pakt.
Komend weekend onze laatste Midfondvlucht en daar ga ik nog een ploegje voor klaarstomen, hierna volgen nog 2 dagfondvluchten en eerlijk gezegd dat zie ik niet zo zitten, zeker om die alle twee nog te spelen. We bekijken het maar vlucht voor vlucht want ik heb het al eerder geschreven kampioenschappen  zijn van minder belang, mooie uitslagen maken is mijn streven en vind ik een veel leukere uitdaging.
We hebben 3 jonge duivenvluchten achter de rug en tot nu toe zijn ze goed naar huis gekomen en ook de laatste vlucht geen achterblijvers. Normaal gesproken moeten ze nu geen stress meer hebben en krijgen van het inkorven, blijft de vraag “drinken ze in de mand”?  Dit blijft een puntje van aandacht en zorg. Meestal krijgen we zo eind juli te maken met het One Eye Cold virus en andere ‘kopzorgen’. Uiteraard proberen we ze zo hoog mogelijk in de weerstand te krijgen en houden  we duiven nauwgezet in de gaten.
Morlincourt en Asse Zelik staan voor a.s. zaterdag op het programma, we zijn begonnen met de jonge duiven op 122 kilometer (voor Heemskerk) en de 4e vlucht staan we pas op 180 km, volgende week gaan we nog ’n keertje dichterbij namelijk 122 km  en kunnen de herintreders wellicht weer mee, om daarna opnieuw naar Asse Zelik af te reizen.  Goed geteld op de 6e vlucht zijn we nog steeds niet verder geweest dan 180 km!  Hierna gaan we naar Peronne en Morlincourt.  Ik vind het best een goed initiatief dit programma eens uit te testen en had verwacht dat er veel meer duiven in concours zouden staan, dit laatste is helaas niet het geval. Nadeel van deze opbouw is dat we maar weinig vluchten van 300 kilometer hebben en wanneer we de eerste 4 jonge duivenvluchten dan ook nog eens zuidwestenwind hebben begint men toch verlangen te krijgen naar wat meer afstand.
Laat het duidelijk zijn, wij hebben tot nu toe prima jonge duivenvluchten gehad, ook de trailers zijn onderhanden genomen want de afgelopen weken zijn ze ‘brandschoon’  Ik heb begrepen dat niet in alle geledingen mijn schrijverij wordt gewaardeerd maar zolang ik geen onwaarheden en flauwekul verkondig, ga ik hier mee door.
Ik zal ook mijn visie over het lossen aan het papier toevertrouwen, zeker nu er ‘landelijk’ nogal wat problemen zijn met de jonge duiven en men dit ook zoekt in de zogenaamde kruislossingen.
Allereerst vind ik het onbegrijpelijk dat sommige afdelingen keer op keer naar een lossingsplaats rijden waar de jonge duiven ‘slecht’ vertrekken en van thuis komen. Ook al krijg je de vinger er niet achter, gewoon niet doen. Ik heb ook zo’n lossingsplaats waar mijn jonge duiven slecht van thuis komen, los je ze in de zelfde lijn 10 kilometer verder komen ze wel goed af. Natuurlijk heb ik wel zo mijn idee (wellicht te dicht op Schiphol en staat daar iets wat de boel verstoord)  Ook zijn er lossingen waar de eerste groep ‘slecht’ van vertrekt en dan toch de volgende er achteraan, lijkt mij niet verstandig.
Alle afdelingen hebben een L.C. met mensen die hun stinkende best doen, daarnaast hebben we het I.W.B. en daar horen, volgens mij, minimaal 2 tot 3 personen zitting in te nemen, die om de 4 jaar moeten rouleren/aftreden. Zij zijn verantwoordelijk voor o.a. de juiste berichtgeving en de  correcte coördinatie van de lossingen.  Dus de juiste informatie rondsturen naar de L.C. en plaatsen op T.T. de L.C. blijven informeren en updaten op de dag van lossen. De L.C. zijn verplicht te melden wat ze voornemens zijn en pas na toestemming en afstemming mogen zij overgaan tot lossen.  Uiteraard moet het I.W.B. onafhankelijk zijn en niet 2 petten op hebben, (dus ook zelf niet in een L.C. plaatsnemen).  Benoem b.v. 3 criteria, Code 1 prima omstandigheden en de L.C. moeten alleen melden en afstemmen met het I.W.B.  Code 2, de lossingsomstandigheden lijken op donderdag/vrijdag in bepaalde streken niet goed te zijn.  Het I.W.B geeft een dringend advies een andere lossingplaats te zoeken en zal dit moeten coordineren. Code 3,  de omstandigheden zijn niet verantwoord en geeft een dwingend advies niet te lossen.
Kortom benoem de taken van het I.W.B ( er zijn er wel meer te noemen, dan boven beschreven) en respecteer deze. De L.C. zijn en blijven autonoom maar kunnen door de meldingen  en afstemmingen niet meer in elkaars vluchtlijnen terechtkomen.
Ze doen allemaal hun best en er zal best weleens wat fout gaan, we maken allemaal fouten maar wees transparant en eerlijk en respecteer elkaar en breng structuur aan in de organisatie. De omstandigheden worden met het jaar slechter, ingewikkelder en soms zijn ze zelf onbegrijpelijk en dus niet te voorkomen. We liggen onder een vergrootglas en voorzichtigheid is dus geboden.  Je handen in onschuld wassen en net doen of je alles perfect hebt gedaan kun je wel vergeten!  Laat het duidelijk zijn, bovenstaande is MIJN mening en visie en zijn er nog wel betere oplossingen maar praten en vergaderen zonder de problemen op te pakken is zonde van de tijd en heb ik zelf jarenlang aan de lijve ondervonden.

Terug naar de duiven en de verwachtingen, het lijkt zaterdag een redelijke dag te worden, in Frankrijk schijnt het zonnetje en in Nederland langs de kust bewolkt met weinig tot geen regen. De wind westzuidwest en daar zullen we mee moeten leven.
Bij de jonge duiven gaan er 44 mee en blijven er 2 thuis. Bij de oude duiven heb ik 24 duiven mee. Succes………………

Geen opmerkingen:

Een reactie posten