zondag 17 juli 2016

29 #nieuwsvanachterdeduinen#


29 #nieuwsvanachterdeduinen#
Afgelopen zaterdag de laatste Midfondvlucht, het moest  nog één keertje gebeuren. Duiven prima in orde en 24 stuks uitgezocht om te ‘knallen’ die vlucht. Het werd een koude douche, toen de eerste melding binnen kwam en er nooit een 2e melding kwam en iemand de ‘euvele’ moed had te vragen of de App stuk was, werd snel duidelijk dat het een slechte vlucht zou worden en ik deed volop mee in de malaise  Uiteindelijk komt er een stukje berusting en hoop je dat je favorietjes er doorheen komen. Dit laatste gebeurde en bij het uitslaan in de club blijkt dat het concours 95 minuten openstaat voor 44 prijsduiven. Ik zie dan bij een paar kanjers in onze club, die ze normaal aan een touwtje krijgen, ongeloof in de ogen staan.  Wanneer de duiven rond 15.00 uur verwacht worden en er valt slechts 25 % tot 17.00 uur en daarna komen ze tussen 17.00 en 18.00 uur door, wat is er dan gebeurd?
Ik heb jaren in de L.C. gezeten en naast waardering ook bakken stront over mij heen gekregen en tot dat laatste wil ik mij niet verlagen. Ik wil de oorzaak weten en wanneer ik dan nog eens naar het weerbericht (I.W.B.) kijk en er staat dat er voor het middaguur niet gelost moet worden en het gebeurd toch en ik lees dat Zimoa in de vroege ochtend al schreef (dus niet achteraf)
In tegenstelling wat op txt staat ligt het warmtefront om 08 uur nog langs de denkbeeldige lijn van NW-Duitsland richting west van Eindhoven naar Parijs. De duiven uit Gien zijn gelost ten oosten van de frontale zone met daarbij een frontale inversie en itt wat op txt staat wolkenbasis van 240-300m over België en noord-Frankrijk, succes.
Dit is de actualiteit en enkel ter informatie!
 

Mijn conclusie, wij stonden op een plek en gingen daar op een tijdstip los dat onze duiven  toch last hebben gekregen van een frontale zone en wat dat laatste tot gevolg heeft, hebben we de laatste jaren kunnen ervaren. Gelukkig zijn de duiven weer thuis, een ervaring rijker en de baas een illusie armer. Zondagmorgen heb ik een eerste selectie doorgevoerd en zitten er voorlopig  nog slechts 13 koppeltjes en daar wordt einde seizoen nog een keertje drastisch in gesneden.  Ze mogen een nestje maken en wie weet probeer ik er nog een paar misschien op de laatste dagfondvlucht te spelen. 
De jonge duiven stonden in Asse Zelik en gingen voor het eerst totaal (12.000 duiven) los en dan is het altijd even afwachten, zeker met een krachtige westenwind, hoe ze dat verteren. Zelf was ik tevreden maar dat was lang niet bij iedereen in de club te bespeuren.  Wij zagen al wat duiven overtrekken op  “ 3 over” en dan weet je dat ze in de club in de voorvlucht op “2 over zullen pakken”.  Op 5 over,  valt de eerste en dat is toch nog goed voor de 15e plek tegen 2450 duiven!  Er vallen wat gaatjes maar met 20 minuten zit het gros van de duiven in de klok en moet je wachten op de laatste 6. Uiteindelijk arriveren er op zaterdag 42 van de 44 en spelen er 19 prijs in het Rayon. Dik tevreden.  
Komend weekend, voor mij alleen een jonge duivenvlucht en die is uit Minderhout,  kunnen de herintreders mee en ik weet dat bij ons in de club de “marathonmannen” de jongen voor het eerst zullen gaan mee geven.
We krijgen begin van de week een paar dagen zomerweer, wind uit de oosthoek, temperaturen die oplopen boven de 30 graden en dan zijn de onweerbuien onvermijdelijk. Eind van de week draait de wind naar west, noord west, zakt de temperatuur en krijgen we wat regen.  Zullen de JONGE duiven niet erg vinden…… en ik ook niet.

Voor de duidelijkheid, dit is even gecheckt, we krijgen  nog 2 dagfondvluchten t.w. Vierzon en Argenton. Mocht om wat voor reden dan ook één van deze vluchten niet doorgaan, krijgen we de reserve vlucht. 



We hebben een paar warme dagen achter de rug, prachtig weer voor mens en dier mits je inspeelt op deze temperatuur.  Je zult maar de 4 daagse moeten/willen lopen of een Col van de buitencatagorie moeten beklimmen. Voor de getrainde onder ons echt geen probleem en die hoef je niet te vertellen dat je genoeg moet drinken en zeker niet zonder moet komen te zitten, kwestie van je goed verzorgen. Voor onze dieren is zuurstof en fris water van ‘levens’ belang en natuurlijk een plekje om de schaduw op te zoeken.  Duiven kunnen ook prima tegen de warmte maar om met >30 graden wedstrijden te vliegen gaat mij weer een brug te ver. Kleinere afstand, hooguit 2/3 uurtjes vliegen is voor mij de max, uiteraard met een goede verzorging en ze moeten kunnen drinken.  We moeten dan ook blij zijn dat het weer in het weekend omslaat want de vluchten van 600+ en jonge duivenvluchten zouden wellicht één grote teleurstelling geworden zijn.

Bij mezelf zijn de oude duiven gekoppeld, ze kunnen de hele dag in de ren, maken graag gebruik  van het bad, uiteraard wordt de drinkbak dagelijks ververst en voor de verandering bevat het geen thee of knoflook, neen schoon fris water. De jonge duiven zitten in een hok met open front, dus zuurstofrijk, toch probeer ik daar de zon een beetje te weren, want het moet wel aangenaam blijven. Trainen doen ze in de vroege ochtend, het eten is licht en afgepast en zo probeer ik deze warme dagen door te komen. Ze hebben een extra trainingsvluchtje gekregen voor wat extra arbeid want dat trainen om huis sloeg nergens op en nu maar hopen dat ze ‘goed’ naar huiskomen.

De Nederlandse kustlijn ziet er voor zaterdag prima uit, nu maar hopen dat het in Minderhout in de loop van de ochtend een stukje ‘blauw’ geeft. Hopelijk nemen ze de tijd!  Voor de dagfond lijken de westelijk gelegen lossingsplaatsen weinig tot geen regen te krijgen maar in Belgie wordt het ‘laveren’ tussen de buien door. Temperatuur, kopwind en regen zijn de ingrediënten die er een stevige vlucht van kunnen maken.

In P.V. Heemskerk op Vierzon 168 duiven/ 42 prijzen.  Zelf niets mee.  Minderhout……..
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duffel