vrijdag 20 april 2012

op naar Nijvel


Op weg naar onze 3e vitesse vlucht Nijvel.

Maandag.

Strombeek is geschrapt en andere lossingplaatsen in de omgeving voldeden niet aan de criteria en daarom vliegen we zaterdag Nijvel. De duiven hebben daar uiteraard geen enkele weet van dus die 30 km extra is geen enkel probleem. Wel weet ik nu al (maandag) dat de wind uit zuidelijke hoek zal komen en daar zal ik toch ietsje rekening mee gaan houden. Dat rekening houden heeft te maken met voeren en betreft voorlopig alleen de vrijdag. Mijn duiven maak ik klaar voor de midfond en dagfond en daar past schraal voeren niet bij. Vorig jaar bemerkte ik toch dat op die super snelle vluchten (boven de 1450 meter), dat de duiven vrijdag iets minder nodig hebben en gaan we dat dus toepassen.

Verder stond de dierenarts weer op het programma dus afspraak gemaakt en in de middag met 1 weduwnaar, 1 nestdoffer, 2 weduwduivinnen               en 1 jonge duif richting Pedro. Altijd gezellig en even praten over de sport maar ook over zijn hobby ‘hardlopen’. Pedro had de marathon van Rotterdam gelopen, zijn allereerste en met goed resultaat! Hij zat nu in zijn herstel periode en met enig leedvermaak vroeg ik of het zeer deed toen hij met een grimas op het gezicht achter zijn microscoop plaats nam. Alle gekheid, ik vind het top, kan je nagaan wat een duif moet voelen als ze uitgewoont thuis komt en bij vele, hup volgende week gewoon weer mee moet. Alle oude duiven waren opnieuw tiptop in orde, echter de jonge duif had toch enige sporen van geel en dat valt me tegen, nu zitten ze ook wel af te zien in de ren, zeker bij koud en regenachtig weer en is de weerstand minder en dat zie en merk ik ook aan de duiven.

Ik ga aan het geel voorlopig ook niets doen want de komende 2/ 3 weken zal ik nog de nodige duifjes erbij plaatsen, wel blijf ik ze de natuurproducten geven en zal de hoeveelheid iets opvoeren. Half mei zal ik de jonge garde nogmaals laten controleren, zal dan eventueel passende maatregelen nemen om ze daarna in te enten tegen paramixo en pokken. Pas dan gaat de zweep er over, de ploeg zal voor die tijd wel uitgedund zijn. Goed allemaal plannen maar de 1e africhting staat 1 juni alweer op het programma!

Het belangrijkste was /is hoe staan de oude duiven ervoor en die waren schoon, dus met een goed gevoel weer naar huis.

Dinsdag.

De ochtend training kon droog afgewerkt worden maar de middagtraining (doffers en duivinnen) vond plaats in een miezerig regenbuitje. De duivinnen brengt E.J. met zulk weer niet weg, maar de trainingen gaan gewoon door. Wel roep ik ze onmiddellijk binnen als ze aanstalten maken er mee te willen stoppen. Het is me al eerder opgevallen dat de duiven vaak in ’n mum van tijd weer droog zijn, dat is natuurlijk niet zo na een plens/stortbui want dan hebben ze vaak ook roze neusdoppen. Drijfnat de nacht ingaan, lijkt me niet zo handig en zal ik altijd proberen te vermijden. De duiven kunnen echter ’n hoop hebben en de echte vorm moet toch nog komen want in de rennen is het gewoon nog te koud, gezondheid en weerstand is nu het belangrijkste. De koppen moeten helder en kraakwit zijn, zo niet dan blijven ze thuis.

Woensdag.

Vandaag wil ik iedereen toch nog eens attenderen op onze Afdeling site www.duivensport-nh.nl/, hierop kan je de lossingsberichten op zaterdag volgen maar het bestuur laat nu ook regelmatig de meest actuele zaken plaatsen. Ook is het menu uitslagen operationeel, het ligt in de bedoeling dat in de toekomst de definitieve uitslag alleen hier geplaatst gaat worden. Ook vind je onder het menu ‘weer’ maar liefst 8 weer sites. Zet de site onder je favorieten en je hebt het meest actuele nieuws van de afdeling, lossingsberichten, weerberichten, uitslagen en vlucht en oefenprogramma bij de hand.

Donderdag.

De donderdag is altijd de vaste dag om samen met broer Peter de duifjes een lapvluchtje te geven. Peter geeft/neemt altijd de hele vliegploeg mee (doffers en duivinnen), zelf neem ik altijd alleen de duivinnen mee. Gewoon 25 km, los de duiven en als een speer naar huis(, de duiven maar ook wij zelf). Het is niet de bedoeling dat de duiven lang samen bij elkaar mogen blijven (Peter), bij mij kunnen ze niet verder dan het halletje komen, ze komen dus op het doffershok binnen ( door de tralies zien ze elkaar) en haal ze ook gelijk weg. Peter toont op vrijdag zijn duivinnen, dit doet hij meer voor zijn gemak, hij kan ze dan namelijk makkelijker pakken. Bij mij worden de duivinnen op vrijdag gewoon uit de ren gepakt, ook de doffers gewoon uit het broedhok zelfs geen broedschotel. 2 verschillende systemen, alleen het conditioneren is gelijk. Natuurlijk ga ik ze in de loop van het seizoen weleens tonen, op deze manier krijg je wat variatie en wellicht motivatie. Vooralsnog is mijn systeem lekker makkelijk, zeker straks bij de dubbelvluchten! Wel merk ik dat ze bij Peter wat ’scherper’ zijn, wat voor de vitesse vluchten belangrijk is,  maar mijn belang/vluchten moeten er nog aankomen. In ieder geval  kan je met beide systemen prijsvliegen.

http://youtu.be/h_wdXaTLskI  Hans Eijerkamp, toch ook al op een gezegende leeftijd, legt gedreven en op zo’n enthousiaste wijze uit waarom de Janssen duiven zo belangrijk zijn. Het mag dan ook een reclame promo voor pipa zijn maar hoe Hans 12 minuten over duiven praat…. Gewoon kijken.

http://youtu.be/gw3-1IiWQ8A  leuk promotie filmpje van de duivensport in Genemuiden.

Vrijdag

De weeromstandigheden voor zaterdag zijn, in de vroege  ochtend,  in het zuiden en BelgiĆ« zwaar bewolkt, later trekt het open ( rond 9.00 uur) en over de hele vluchtlijn tot 13.00 uur af en toe lichte regen. In de middag zwaar bewolkt. Tevens staat er een stevig windje,  voornamelijk zuid met het nodige ‘west ‘ erin. Het zal voor de lossingcommissie een aardig klusje worden. Ze helemaal droog thuis krijgen zal misschien niet lukken. Het belangrijkste is het vertrek, de duiven moeten goed kunnen vertrekken!  Daarom zal ik de duiven nog eens goed bekijken samen met E.J. , ze moeten tiptop in orde zijn en dan zal ’n regenbuitje niet een probleem moeten zijn. (liever natuurlijk geen bui). Meestal krijg je bij deze wind en nattigheid een wat onregelmatig verloop, laten we hopen dat het goed gaat.

Succes, zaterdag meer…….




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After