woensdag 24 juli 2013

Breuill vervalt, oude duiven gaan naar Nijvel


Deze week staan er 2 vluchten op het programma. De laatste midfondvlucht Breuill le Vert, toch goed voor zo’n 362 kilometer en voor de jonge duiven nog ’n keertje Nijvel.

Het is bijna de gehele week bloedje heet geweest en daarom heb ik de duiven wat vroeger in de ochtend en ook ’n stuk later in de middag los gelaten in de hoop dat ze wat zouden trainen. Ik kan verklappen dat het niet meer voorstelde dan ’n paar rondjes om het huis fladderen. Verder regelmatig het bad in het hok, lekker voor de duiven en voor de luchtvochtigheid. Met dit warme weer en ook gezien het weinige trainen kregen mijn duiven behoorlijk minder voer. Ik heb op mijn knietjes beetje voor beetje wat voer verstrekt en bij de eerste aarzelingen stopte ik gelijk (vooral begin van de week.) De dagfondploeg blijft thuis en er zijn er ook wel ’n paar die echt niet meer mee kunnen. ‘n 4 tal dagfond duivinnen die niet meekonden naar Bourges gaan mee met de jonge duivenvlucht en kunnen de spieren weer wat los vliegen. Zo’n 15 stuks gaan naar Breuill en wanneer het resultaat goed is, kan ik uit deze ploeg nog wat ‘verse’ duiven voor Argenton halen. Zo ziet de planning voor de laatste 2 oude duiven vluchten er op papier uit.

De jonge duiven zien er goed uit, droge koppen en krijtwitte neuzen en ik zal er ‘n 20 tal spelen. Wanneer ze goed afkomen, kunnen ze misschien nog wel ’n weekje mee en hierna begint de natour…

Bovenstaande is de goed bedoelde planning en deze had ik zondag al in het hoofd zitten maar nu we de dagen van inkorven naderen en ik eens goed naar de weersverwachtingen kijk slaan de twijfels toe….Regen en onweersbuien. Beetje regen is niet zo erg, maar op ’n plensbui zit je niet te wachten want de duiven kunnen naar beneden slaan, al zijn er genoeg duiven die wel om de buien heen vliegen. De duiven hebben windje mee en er is dit jaar ook al ’n keer gebleken dat vooral de oude duiven dan toch naar huis denderen! Onweer in de lucht, poeh daar zit je niet op te wachten en zeker niet met de jonge duiven………………….Maar donderdag en vrijdag de midfond duiven in die hitte in de wagen, zitten we daar op te wachten???

Trouwens dinsdagmiddag kwam er ’n mededeling van de N.P.O. dat de vluchten Dax/Albi vanwege de omstandigheden komend weekend heeft gecanceld. Dinsdagavond/woensdag/ donderdag/ vrijdagochtend in ’n bloedhete container had ik persoonlijk ook al ’n goede reden gevonden…. Afdeling 5 last de jonge duiven vlucht Morlincourt af (2 dagen mand) en gaat ’n dag later inkorven voor Pommeroeul ( vlucht voor zowel oud en jong)

Het commentaar is op veel sites en op “het praathuis” niet mals, ze vinden het maar niets dat cancelen en verplaatsen, duiven moeten hier toch tegen kunnen. Het is maar goed dat er ’n groep bestuurders is die de verantwoording nemen en wel nadenken  en de duifjes in bescherming nemen.

Dinsdagavond nam ons bestuur contact op met de lossingscommissie en we waren het snel met elkaar eens, al twijfel ik zelf nog steeds of ik mijn jonge duiven mee zal geven….ik heb nog ’n paar dagen. Persoonlijk had ik Meer zo’n 100 kilometer voor Heemskerk ver genoeg gevonden, heet, nat, en draaiende winden, onweer…..??
 
Wijziging vliegprogramma.
Deze week is het tot nu toe tropisch warm maar ook naar het weekend blijven de temperaturen hoog en krijgen we ook te maken met onweersbuien. Het bestuur en lossingscommissie vinden het onverantwoord om donderdag de duiven in te korven voor Breuill la Vert. Reden de hoge temperatuur in de wagens en bij de lossing, hiernaast grote kans niet of laat te kunnen lossen en overstaan is met deze temperaturen ‘killing’.
Ook voor de jonge duiven, die slechts 1 nacht mand krijgen, is het niet optimaal en dan drukken we ons heel voorzichtig uit!
Wij hebben besloten dat we met de oude duiven dan ook naar Nijvel gaan. Vrijdag, gelijktijdig met de jonge duiven inkorven voor het zelfde station. We maken er dus ’n gezamenlijk concours van, oud en jong gelijktijdig los.
Nijvel kunnen we nog laten tellen als midfondvlucht voor de oude duiven!  (teletekst zal vervallen)
In de verenigingen zal met wat moeten improviseren en het lijkt ons  verstandig de oude en jonge duiven apart in te korven en te manden. Ook graag extra aandacht bij het verzenden van de bestanden.
Het moge duidelijk zijn dat we hopen dat U elkaar op de hoogte zult brengen van bovenstaand besluit .
Het bestuur en lossingscommissie.  

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duiven beurs!!!!