donderdag 11 juli 2013

Soissons & Grimbergen


Soissons en Grimbergen staan deze week op het programma.

Soissons is voor de oude duiven de 5e en voorlaatste midfondvlucht en ik kan uit 10 doffers en  zo’n 10 duivinnen ’n keuze maken die mee zouden kunnen gaan, hier zitten trouwens absoluut geen Chateauroux duiven tussen! Het is dus ’n frisse ploeg en dat is nodig, want van Soissons zal ook gewerkt moeten worden. (zondag en maandag kwamen er nog duiven van Chateauroux thuis en de teller staat inmiddels op 24 van de 28 terug)

De N.P.O. lossingsplek in Soissons is prut en waar we de laatste keer hebben gelost is ook onvoldoende dus het is te hopen dat ze naar de plek van de Belgen uitwijken. De jonge duiven kunnen omdat we slechts met 3 trailers rijden naar de ‘oude’ plek in Grimbergen en zullen voor het eerst gezamenlijk gelost worden.  Van Duffel heb ik er 25 van de 33 thuis en na zaterdag geen veer meer gekregen. ( dinsdag 1 duifje opgevangen in Landsmeer, bij Harry Reith en deze heb ik gelijk opgehaald en zowaar valt er woensdagavond nog eentje van Meer op de plank, zo scherp als ’n mes maar thuis)

Afgelopen dagen heb ik veel liefhebbers gesproken en veel “leed” moeten aanhoren  maar ook genoeg ellende op diverse sites gelezen. Zelf ontsnapte ik ook niet aan de verliezen bij de jonge duiven, toch probeer ik er ’n vinger achter te krijgen en er zijn 2 dingen die mij steeds opvallen. Bij mezelf verspeel ik uit bepaalde koppels weinig of geen duiven en bij hard spelende liefhebbers die last hebben gehad van ‘colli’ zijn de duiven waar geen spanning meer opkomt en iets scherp blijven, de eerste die achterblijven. Selectie en gezondheid zijn en blijven dus voor mij de cruciale aandachtspunten.

Ook van Chateauroux mochten mijn duiven best iets sneller thuiskomen en liefst met wat meer regelmaat. Uiteindelijk moet ik toch tevreden zijn, natuurlijk zijn er liefhebbers die alles thuis hebben en vroeg, maar er zijn ook liefhebbers en niet de ‘minste’,  die niets of slechts ’n enkeling thuiskregen op de dag van lossing. Onbegrip, vertwijfeling waar zijn die duiven, of waarom kwamen ze zo laat na? Bij mezelf zagen de duiven die zaterdag thuis kwamen er uit als ‘goudhaantjes’, zelfs die zondagmorgen arriveerden zagen er nog prima uit en die paar die ik nog mis, zijn echt geen pannenkoeken en  toch…vertwijfeling. Maandagmiddag ging ik eerst naar Pedro mijn dierenarts en de keel uitstrijkjes van de doffer/duivinnen en jonge duiven waren prima in orde en dan rest mij slechts, doorgaan op de ingeslagen weg, maar wel nadenken en met verstand mijn duiven inkorven, positief blijven, door selecteren en realistisch blijven.  En vooral blijven genieten van de sport want ik heb duiven voor mijn lol en heb er gelukkig alle dagen plezier mee.

Opmerkelijk en bijzonder. Dinsdag zit ik in de auto en zet de radio aan, slecht bereik, krakende muziek, andere zender, zelfde laken en pak. Niet veel later komt er ’n mededeling van ’n diskjockey dat de zenders op de F.M. slecht zijn te ontvangen door atmosferische  storingen!  Ik was gelukkig niet onderweg met duiven maar het geeft wel te denken. Hoe krijgen we hier ’n vinger achter?

Het weerbericht/verwachting

Frankrijk geeft stabiel mooi weer aan. Zonnetje aanwezig, temperaturen tot zo’n 25 graden. In Belgie  redelijk tot goed weer en ook hier laat de zon zich zien. Wind op de kop Noord 2. In Nederland zal de wind uit de noordwest hoek waaien. Met de kennis van nu, goed weer, niet te warm, ook de nodige bewolking ( beter dan strak blauw), de wind is uit de oosthoek verdwenen waardoor de inversie aanzienlijk afneemt. Van deze verwachtingen moet je er weer zin in krijgen. Hopelijk komen de voorspellingen uit en krijgen we 2 mooie concoursen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duiven beurs!!!!