vrijdag 23 augustus 2013

Duffel/Tessenderlo.......???


Het weer zal aardig veranderen, een voornamelijk oostelijke wind met ’n beetje noord en later in Nederland wat zuid. Je weet dan gelijk dat het vaak warmer is en het wat meer kans op inversie geeft. ( men geeft al aan tot rond 9.00 uur)  Voor de ervaren oude en jonge duiven moet het geen probleem meer zijn maar voor dat andere jonge spul kan het ’n nekkenbreker worden.

Ze zullen uiteraard niet eerder gelost worden voordat de inversie verdwenen is, later op de dag, ( is de voorspelling,)  komen er buien met onweer Belgie binnen. Het zou dus best kunnen dat het zo’n heiige, zwaar bewolkte dag blijft met zo’n nevelige lucht. Misschien valt het wel allemaal mee, we zullen het zien.  Dat de duiven prima in orde moeten zijn lijkt me duidelijk. Natuurlijk moeten duiven ervaring opdoen, maar duiven zonder ‘droge’ koppen kunnen het wel eens moeilijk krijgen.

Zelf speel ik opnieuw alleen mijn jonge duiven, deze zijn tijdens het jonge duivenprogramma allemaal mee geweest tot Grimbergen. Duiven die echt te weinig veren aan het lijf hebben blijven thuis. Gelukkig heb ik geen duiven met natte oogjes of vliesjes maar ik blijf alert. Het blijft zaterdag gelukkig  in Nederland redelijk droog, dus het kan lang aan met de veren maar toch zullen er gerust ’n paar niet mee kunnen. Verder gaan de zomerjongen mee en zetten we de klok weer op ‘oefenvlucht’ en gaan we ze lekker rustig opwachten. Ik twijfelde nog of ik bij broer Peter zou gaan kijken en die van mij maar laat binnen lopen maar ik ben te veel liefhebber en blijf thuis om mijn eigen duifjes op te vangen.

1 van de duivenvervoerders moest deze week in Duffel wezen en nam gelijk even polshoogte. Op onze lossingsplaats liggen nog grote bergen zand van ’n beachvolleybal toernooi en inmiddels werd ook nog ’n tentenkamp opgericht voor ’n grote fietstocht die zaterdag van start gaat. Het is duidelijk we gaan daar niet lossen en we gaan naar Tessenderlo N5104090 E0509380. De afstand is gelijk aan die van Duffel, alleen ligt het veel oostelijker. De wind waait ook zaterdag voornamelijk uit die hoek dus …… maar niet mopperen.

Persoonlijk blijf ik absoluut geen voorstander van die oostlijn. Sterker met de verwachtingen voor zaterdag opteer ik voor nogmaals Meer, gewoon lekker dichtbij en wachten op het juiste moment. Volgende week dan Duffel (ze zijn dan wel weer uitgefeest), daarna ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’ en lekker die nieuwe losplaats uittesten “ Asse”  en dan door naar Nijvel!
Allemaal veel wijsheid en hopen dat de weeromstandigheden allemaal zullen meevallen.

Laatste nieuws,
Zelf geef ik geen duiven mee! We hebben in dat 'gat' niks te zoeken, de vooruitzichten zijn niet best en wil je wat met de kennis van vrijdagmiddag 17.00 uur los, zou dat vroeg moeten. Inversie, heiig, zichtlijnen, de lossingcommissie is het niet met elkaar eens. Geeft niets blijf je scherp van en zullen we morgen nog beter ons best moeten doen. Oude duiven/ingevlogen jonge duiven zal best maar zomerjongen en herintreders? en laat ik die nu net hebben................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After