dinsdag 20 augustus 2013


Reacties op het vliegprogramma “het roer om”.
Allereerst dank voor uw reacties. De afgelopen week zijn er de nodige mails ontvangen met aanvullingen en opmerkingen, allemaal constructief bedoeld en daar gaat het om.
Inmiddels heeft de Afdeling ook kennis genomen van het concept en wie weet kan het misschien wel bijdragen in ’n nieuw voorstel van de afdeling zelf.
Datums, lossingsplaatsen en kampioenschappen er is allemaal in te schuiven en je moet altijd proberen het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken. Wil je op de midfond 1 nacht mand, b.v. de eerste vluchten of wil je grotere afstanden, voor beide wat te zeggen maar er is wel ‘n ander kostenplaatje? ( misschien handig om het eens voor te rekenen en uit te onderhandelen) De dagfondspecialisten spelen hun duiven ook vaak op de midfond, veelal om ze aan de gang te houden en ’n ander weer voor de punten. Uitgangpunt moet zijn dat de midfond ook ’n kampioenschap is wat los staat van de wens van de dagfond mannen en de marathonliefhebbers. Wanneer het de mannen niet uitkomt, geven ze ook geen ‘thuis’ en korven elders in!  In het concept “het roer om” staat elke discipline op zich. Wil je ’n duif 15 keer meegeven, geen probleem maar daar maken we geen ‘pasklaar ’ programma voor. Het concept is maar ’n idee en het belangrijkste is dat we vernieuwend gaan denken en dat is in onze conservatieve sport al moeilijk zat.

Ook in mijn eigen club aan tafel, goede discussies, bijvoorbeeld moeten we ook wel doorgaan met ‘invlieg ’duiven of moet alles over de antenne? Op de laatste jonge duivenvlucht Morlincourt gingen er bij ons nog 60 vrachtduiven mee, op Meer maken we het nog bonter, bijna 500 vrachtduiven en eerlijk gezegd, ik deed er zelf ook aan mee. Een nog belangrijkere discussie ging over het jonge duiven programma, het komt hier op neer, liefst, 2 instapmomenten. De ervaring laat zien dat veel liefhebbers na 2 of 3 vluchten afhaken, duiven toch niet in orde en nemen vaak de duiven uit competitie en komen dan terug op de natour. Nu zou je de zaterdagen van het eerste 3 dagfond vluchten, kunnen gebruiken voor 3 relatief korte vitesse vluchten voor de jonge duiven. Hierna is er ’n rust/herstel periode. Is hier draagvlak voor? Je hebt dan wel 2 vluchten op zaterdag, nu doet lang niet iedereen mee op de dagfond dus het zou kunnen. Animo, betaalbaar? Het ligt allemaal in de 'week', ben benieuwd wat er van terecht komt. 

Heel wat anders………………..

Nu is het niet altijd handig en verstandig om op artikeltjes te reageren, die je kunt lezen op diverse sites en blogs maar ik doe het nu toch…………………en toch ook maar niet. Ik heb begrepen dat de man in kwestie het bestuur eens mag gaan uitleggen wat de bedoeling van zijn schrijverij is en of hij dat kan staven. Wel neem ik het op voor onze vervoerders en convoyeurs op Morlincourt want die waren ook lijdend voorwerp.  "Er waren namelijk duiven die scheel van de dorst thuiskwamen……..
 
Voorbeeld de 1e Morlincourt, de Morlincourt waar over geschreven wordt in zijn column. Mijn relaas. 2 wagens beide bij lange na niet vol, dus de duiven hebben extra zuurstof en zeker de wagen van C/D/E, veel minder manden. Tussenstop in Nijvel waar de mannen boodschappen inkochten, gingen rusten maar vooral om de duiven drinken te geven. Direct bij aankomst in Morlincourt opnieuw de duiven verzorgen. Water en nog eens water en later in de middag kregen ze eten en opnieuw doen de convoyeurs er alles aan om de duiven te doen drinken! De mannen zien ook dat er duiven/manden zijn die en niet eten en niet drinken.( dus vaak van 1 liefhebber) Dit kan je ook ’n leerproces noemen en de verantwoording ligt toch echt bij de eigenaar zelf. Zelf ging ik ‘letten ’bij ’n liefhebber in de buurt en gelijk vorig jaar kwamen de duiven uiterst gemotiveerd thuis en gaven alles. Er stonden 3 waterbakken in het hok voor 32 duiven en die waren bij lange na niet leeg en deze duiven maakten ook niet de indruk dat ze niet gedronken zouden hebben in de trailer. De ene duif is de ander niet en dat geldt ook voor de liefhebbers. Een concours met ’n snelheid van gem.1260 meter dat binnen 15/20 minuten is gesloten en met ’n uurtje alles thuis is, noem ik prima! Wanneer jouw duiven dit dan niet kunnen zijn ze niet goed genoeg en dan kan je denken aan gezondheid of kwaliteit. <Poeh, die komt weer hard binnen>. In mijn eigen club en dat zijn echt geen prutsers kwamen ze op ’n paar uitzonderingen na, rattenkruid slecht ( beetje overdreven) en dat zijn ze niet gewend en het heeft toch te maken met geen top gezondheid. ( ze komen thuis maar niet goed genoeg).  Afgelopen weken kregen er toch weer ’n paar liefhebbers verschijnselen van colli, bij broer Peter vielen ze ( de zomerjongen) zelfs door adeno dood van het schapje, aan tafel hoorde ik liefhebbers klagen over de oogjes/vliesjes en dan weet ik genoeg. Er zitten in Heemskerk genoeg ‘goede’ duiven maar ze zaten op dat moment echt niet allemaal top is wel gebleken. Wijzen naar de vervoerders en lossingscommissie doen ze in Heemskerk gelukkig niet, ze zijn wel wijzer maar proberen ze wel opnieuw ‘top’ te krijgen en praten er over en zo hoort het.  Zoek eerst de oorzaak bij jezelf, maak het bespreekbaar, leer er van en neem je maatregelen.
Je ziet, ik neem geen blad voor de mond, noem man (nu dus nog even niet) en paard, geheimzinnigheid, stiekem gedoe is aan mij niet besteed. Goede duiven en het liefst supers, bij liefhebbers die het zien en er alles voor over hebben( en zelfs die gaan wel eens op hun bek), daar draait het om en niet anders.
Afgelopen weekend opnieuw Morlincourt, om 11.45 kregen ze de vrijheid en de duiven knalden naar huis. Enorm snel verloop en zeer vlotte aankomsten. In Heemskerk won Peter Beentjes de eerste en de duiven kwamen in Heemskerk ’n stuk beter af dan vorige week. Dan bedoel ik niet de snelheid maar concoursduur, met die 11 minuten doen we nu weer mee.
P.S. broer Peter waar dat wonderlijke adeno virus rond tierde en er uiteindelijk 7 stuks het loodje legde, speelde uiteraard zijn zomerjongen NIET. Deze week mogen ze eerst laten zien dat ze hersteld zijn en wanneer ze van de 2 eigen africhtingen goed thuis komen, gaan ze weer mee. Slechts 4 meter verder zitten zijn oude duiven en die bekeek hij nog eens kritisch voor de inkorving want je twijfelt aan alles. Hij zag het goed, ze blonken tegen je op, het resulteerde in 26 van de 32 in de prijzen, dat kan ook!
Weet U dat de convoyeurs zo betrokken zijn dat ze ook op de terug weg naar huis mij nog bellen om te informeren “hoe is het afgelopen”. Veel liefhebbers hebben geen idee hoeveel werk en energie er ingestoken wordt, opbouwende kritiek is welkom, fouten moet je voorkomen en worden ze gemaakt, leer ervan en kom er voor uit! Som gaan columns echt te ver en reageer ik.
Deze week, samen met Steef op bezoek geweest bij Martin van Zon, de hoofdmoot is uitwisselen van gedachten, ervaringen en gebeurtenissen in de duivensport. Praten over de toekomst, begeleiding, pieken en presteren en gelukkig ook over de gewone dagelijkse mensen dingen.
Martin had nog 2 prachtige jonge duiven voor me gekweekt, 2 specials en die gaan zeker mijn hok versterken. Mooie dag en mijn plan van aanpak voor 2014 begint steeds meer gestalte te krijgen.
 
Komend weekend staat Duffel op programma maar het zou zomaar kunnen dat we er niet kunnen/mogen staan. Er is eventueel wanneer vrijdagnacht blijkt dat het echt niet mogelijk is 'n alternatief op nagenoeg de zelfde afstand. Zelf ben ik geen voorstander van oostelijker gelegen losplaatsen, nu geven ze voor zaterdag noordoosten wind aan en kan je van 'n nadeel 'n voordeel maken........We zien het zaterdag wel, dat de duiven met kop en oostenwind in orde moeten zijn, lijkt me wel duidelijk.

nog 1x het vluchtprogramma


De laatste tijd hoor je steeds meer leden mopperen, seizoen te lang, onvriendelijk voor het thuisfront, te zwaar, te duur, ontzettend veel verliezen en uiteindelijk concoursen met zeer geringe deelname……..het loopt heel hard van ons af. Willen we veranderen, moeten we veranderen?  We zijn ontzettend conservatief maar klagen steen en been, menig voorstel kan gelijk weer  de prullenbak in want in de ‘wintermaanden’ zijn we alles weer vergeten. De moed zakt je in de schoenen om wat voor te stellen en meestal is het aan ’n dood paard trekken. Toch waren er dit jaar heel wat duivenliefhebbers waar ik contact mee had die ‘riepen’/ vroegen om ’n nieuw programma. Ik ben er eens voor gaan zitten.  Wie weet ben ik wat vergeten, zaken over het hoofd gezien en moet het een en ander nog fijn geslepen worden. Schiet er maar op en laat het eens weten, want er moet natuurlijk wel draagvlak voor wezen.  Joslia.nijman@ziggo.nl

  

HET ROER OM!

Iets later beginnen, minder vluchten, andere opbouw, 1 vlucht per weekend, op het einde jonge duiven en navluchten combineren.

Zie voorbeeld

26/4 Meer  V

03/5 Duffel  V

10/5 Duffel/Grimbergen V

17/5 Nijvel  V

24/5 Arras V

31/5 Morlincourt  MF

07/6 Morlincourt  MF           * (Africhten jong 70 kilometer) alternatief/optie)

14/6 Orleans  DF                    * ( Meer jonge duiven 1e tour) alternatief/optie            

21/6 Morlincourt  MF

28/6 Bourges  DF                    * ( Meer jonge duiven 1e tour) alternatief/optie

05/7 Morlincourt  MF

12/7 Chateauroux  DF            * ( Meer jonge duiven 1e tour) alternatief/optie

19/7 Morlincourt  MF              Africhten oud/jong  50/60 km

26/7 Blois  DF                            Africhten oud/jong   75 km

02/8 Meer J/O                   

09/8 Argenton DF

16/8 Duffel J/O

23/8 Grimbergen J/O

30/8 Nijvel J/O

07/9 Morlincourt J/O

14/9 Morlincourt J/O

Kampioenschappen spreken voor zich,  Vitesse 5 vluchten, Midfond 5 vluchten, Dagfond 5 vluchten, jonge duiven 6 vluchten/ kampioenschap 2e tour oud Vitesse. Op al deze disciplines  ook hokkampioenschappen en geef hier veel meer aandacht en credit aan. Geen kampioenschappen totaal oud en generaal

 

De vitesse mannen kunnen in 1 ruk hun discipline afwerken. De midfond mannen krijgen 2 vluchten achterelkaar, hierna om de week.* De dagfond mannen spelen hun discipline om de week en hebben mogelijkheden hun duiven aan de ‘gang’ te houden.  Hierna begint het spel met de jonge duiven met mogelijkheden ook oude duiven in concours te zetten. Het is ’n utopie te denken of te hopen dat door het gemengd inkorven de verliezen met de jonge duiven minder zullen worden. (dit is al door diverse afdelingen uit getest). Neen , je hebt meer tijd in de voorbereiding, je kunt later kweken, zomerjongen kunnen ook gelijk mee. Oude duiven hoef je niet te spelen en het moet ook niet in kampioenschappen mee tellen.

Alle weken slechts 1 vlucht, geeft rust en ruimte voor gezin, familie en minder aanslag op de financiën.   Liefhebbers die niet alle disciplines spelen, krijgen ‘vrije tijd’ in blokken en kunnen dit gezinsvriendelijker invullen.

In Frankrijk hebben we ’n paar goede lossingplaatsen en we zouden veelvuldig van deze betere plaatsen gebruik kunnen maken. In Belgie is het ’n stuk moeilijker, alleen Meer, Duffel (beperkt), Asse?, Nijvel en Pommeroeul zijn geschikt. Ik pleit ervoor de Belgische vluchten kleinschaliger te lossen omdat er dan wel wat meer mogelijkheden zijn voor lossingsplaatsen want het konvooi  hoeft niet noodzakelijk op de zelfde plaats te staan. Vitesse vluchten zijn vluchten om de kerktoren en voor de jonge duiven om te leren en zijn in mijn optiek beter af bij beperkte gecombineerde Rayon lossingen. Ik pleit opnieuw dat rayon A en B op alle Belgische vluchten samen concoursen, hun eigen africhting en lossingsplaatsen gaan invullen en de westlijn gaan aanhouden.  De andere rayons kunnen gelijk los of er moet ook draagvlak wezen voor ’n combinatie van rayons. Kosten zijn leading!

De lossingsplaats Morlincourt is 5x ingevuld, uiteraard zijn er meer goede plaatsen, Peronne, Nanteuil

*alternatief soort 1e tour jonge duiven, een drietal gewenningsvluchten (africhtingen)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After