donderdag 29 augustus 2013

Etampes/Wovertem


Sens/ Etampes en Asse Zelik /Wovertem staan op het programma.

We blijven het toch maar treffen met het weer en wanneer je dan niet meer mee doet voor de punten en je duiven lekker onbevangen hun rondjes kunnen draaien is het genieten. Helaas is het dan vaak 1 dag in de week wat minder en dat is dan net op zaterdag en dat zou komend weekend ook zomaar weer kunnen gebeuren. Er is bijna geen weekend geweest dat het bij de lossingen ‘vanzelf’ ging, het zat zelden mee, nou ja nog 3 en het is gedaan en kunnen we het jaar evalueren.

Bij de oude duiven valt ’n enorme hoeveelheid veren en 2 x daags vraag ik me af waar het allemaal vandaan komt. Gelijktijdig realiseer ik me dat de duiven niets tekort mogen komen, ze zitten momenteel nog op eieren maar eind van de week ga ik alles verbreken en gaan de broedhokken dicht. Ze mogen wel bij elkaar blijven maar met ’n soort ontmoedigingsbeleid om te gaan nestelen en te broeden. Ze mogen/gaan alle dagen los en ook zo vaak mogelijk in bad en krijgen uiteraard goed voer om te zorgen dat ze er straks weer uitzien als ‘goudhaantjes’. De gezondheid is prima wat ook bleek uit de laatste onderzoeken, bij mij dus geen ‘voorbehoedende kuren’, want wanneer ze niets mankeren hoeven we er ook niets aan te doen. We gaan hier dus gewoon door met ons natuurprogramma en gaan ons derde jaar in.

Bij de jonge duiven vallen ook meer veren dan me lief is en toch ga ik proberen ze a.s. zaterdag weer mee te geven. Ook deze duiven waren bij controle gezond en dat blijkt ook wel uit hun vlieglust en dat is met zo weinig veren niet gewoon.

Er blijven reacties binnenkomen op het concept “Het roer om”, vind je het ’n goed verhaal en je vereniging ook stuur het in naar de Afdeling. Van de ‘bodem naar de top’ dan moet men gaan inzien dat er draagvlak is.

De site van rayon B, is ’n mooie informatieve site voor de leden van dit rayon en dus ook voor mij. Ik stoor me al weken, bijna maanden aan ’n geweldige laksheid met betrekking tot het doorplaatsen van de reportages van de rayon winnaars. Zelf maak ik de verslagen van de winnaars wanneer ze lid zijn van mijn cluppie. Zaterdag winnen, maandag, uiterlijk dinsdag heb ik mijn verhaaltje opgestuurd en dan hoop ik dat het er voor het eind van de week  opstaat. Ben ik nu ongedurig? Te snel? Ik weet zeker dat de winnaar het leuk zal vinden wanneer hij zijn reportage leest eind van de week. Maar 5 tot 6 weken na dato hoeft het niet meer!  We leven in ’n snelle digitale wereld, niet in het stenen tijdperk.

Prachtige bos bloemen kreeg mijn vrouw van de voorzitter van de Afdeling.   Als vrouw van ’n lossingsverantwoordelijke valt de zaterdag niet mee, geen telefoon beschikbaar, vroeg in de ochtend 6.30 gaat de telefoon al over en wanneer het tegenzit  moet je de hele zaterdag dat ‘geleuter ’aanhoren. Mooi gebaar van de AFDELING, bedankt.

Dierenarts Peter Boskamp, schrijft ’n artikel onder de kop ‘evaluatie’. Jammer dat hij bepaalde zaken niet echt kan of wilt benoemen en ik wil altijd weten, hoe het ‘beestje’ heet,  maar het blijft interessant.

Zelf schreef ik laatst over 2 instapmomenten voor de jonge duiven, een clublid had mij hier op gewezen. Vaak worden de duifjes ziek vlak voor de vluchten of net na de eerste vlucht, nu was er een Belg die 6 weken voor aanvang alle stress momenten ging nabootsen, vervolgens kreeg hij het door hem gewenste resultaat “ze werden ziek’!  Tijd genoeg om te herstellen, 3 weken vond hij trouwens te kort om te herstellen. Nu heb ik het idee dat veel liefhebbers pas ’n week voor aanvang van de eerste africhting wakker worden maar voor de ‘die hards’ misschien ’n idee.

Nu we het toch over ‘die hards’ hebben, dit weekend staat Sens/Etampes op het programma, telt nergens voor dus doen vaak alleen de mannen mee, die kunnen en willen winnen, de echte ‘die hards’ Winnen en eeuwige roem. Hopelijk wordt het ’n mooie vlucht met wat spreiding van de kopduiven. Sens wordt vervangen door Etampes. Vorige week zijn er onregelmatigheden in Sens geweest. Duiven gestolen door zigeuners en voor de veiligheid van de duiven en verzorgers wijken we uit naar Etampes. Verstandig besluit!

Voor deze week doet het bestuur er alles aan om ’n lossingsvergunning voor Asse te krijgen. Deze plaats zou in 2014 het oude Strombeek en vliegveld Grimbergen moeten vervangen. Losplaatsen waar we dit jaar al niet meer konden staan dus van snel en doortastend handelen, kunnen we niet spreken van de N.P.O. Lukt het niet met deze vergunning voor komend weekend, gaan we naar Wolvertem. We weten wat ons daar te wachten staat, dat scheelt!

We gaan naar Wolvertem!

 

Het weer

Zaterdag in Nederland bewolkt en in de vroege ochtend draait de wind al naar Noord west en trekt in de loop van de middag aan. Belgie ook zwaar bewolkt met wat regen. In Etampes lijkt het wel aardig weer te zijn met ’n voornamelijk w.n.w. wind. Noord Frankrijk en Belgie geven bewolking met af en toe buitjes/regen. Etampes gaat gelost worden door de verantwoordelijke van Afdeling 5.

Zelf zal ik mijn jonge duiven incluis zomerjongen inkorven!

Laatste nieuws donderdag 15.00 uur. Etampes wordt Troyes. Ik en ook U heeft waarschijnlijk  inzicht gekregen in het mailverkeer omtrent deze 'soap' over de lossingplaats. Wel, niet vergunning, blijkt er weer markt te zijn dus toch weer niet. De spoeling wordt dan dun met lossingplaatsen en het is 'n sector vlucht samen met Afdeling 5 en 12 en is onze inspraak/ inbreng nihil.  De duiven van onze afdeling hebben vorige week al kunnen oefenen vanuit Tessenderlo, alleen jammer dat we nu geen oosten wind hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten