donderdag 15 augustus 2013

Meer & Morlincourt


Komend weekend, krijgen we waarschijnlijk ‘staart’ wind met wel weer ’n aardig vleugje west, kunnen de verste afstanden ook weer eens ’n beetje uithalen. Vorige week natuurlijk ’n mooi concours vanuit Morlincourt en zeker ’n meevaller voor de organisatoren uit Bovenkerk, nu weet ik niet of er veel leden buiten de rayon E &F ringen hadden gekocht maar het was deze keer wel ’n echt onderonsje in, uit en rond Amsterdam. Geweldige prijzenpot en de winnaar pakt met totaal 4 duiven mooie geldprijzen en gaat met bijna 10.000 euro naar huis.

De natour vluchten, gaan we gezamenlijk los, mijn persoonlijke mening, gewoon onzinnig! Waarom? Het zijn echt geen afdelingsconcoursen en de navluchten waren/zijn ook niet echt voor de oude duiven bestemd. De zomerjongen gaan zaterdag echt ’n rondje Noord Holland vliegen! Nergens voor nodig, gewoon kleinschaliger lossen. Het is zo besloten dus accepteren, nu mag ik er gelukkig wel  over mopperen en schrijven, van de winter is alles namelijk weer vergeten en we doen er niets aan. Ik begrijp best waarom er tegenwoordig ’n heel legioen liefhebbers richting Noordwijkerhout rijdt op zondag. Duifjes inkorven in de vroege ochtend (voor Numansdorp) en rond de middag de duiven weer thuis. Alles uit de goede richting, niets uit het binnenland en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Ik heb op verzoek nog ’n nieuw alternatief vliegprogramma gemaakt, gewoon om elkaar wakker te schudden en wat ‘pijnpunten’ aan de kaak te stellen. Gewoon het roer om.

De laatste tijd hoor je steeds meer leden mopperen, seizoen te lang, onvriendelijk voor het thuisfront, te zwaar, te duur, ontzettend veel verliezen en uiteindelijk concoursen met zeer geringe deelname……..het loopt heel hard van ons af. Willen we veranderen, moeten we veranderen?  We zijn ontzettend conservatief maar klagen steen en been, menig voorstel kan gelijk weer  de prullenbak in want in de ‘wintermaanden’ zijn we alles weer vergeten. De moed zakt je in de schoenen om wat voor te stellen en meestal is het aan ’n dood paard trekken. Toch waren er dit jaar heel wat duivenliefhebbers waar ik contact mee had die ‘riepen’/ vroegen om ’n nieuw programma. Ik ben er eens voor gaan zitten.  Wie weet ben ik wat vergeten, zaken over het hoofd gezien en moet het een en ander nog fijn geslepen worden. Schiet er maar op en laat het eens weten, want er moet natuurlijk wel draagvlak voor wezen.  Joslia.nijman@ziggo.nl
  
HET ROER OM!
Iets later beginnen, minder vluchten, andere opbouw, 1 vlucht per weekend, op het einde jonge duiven en navluchten combineren.
Zie voorbeeld
26/4 Meer  V
03/5 Duffel  V
10/5 Duffel/Grimbergen V
17/5 Nijvel  V
24/5 Arras V
31/5 Morlincourt  MF
07/6 Morlincourt  MF
14/6 Orleans  DF
21/6 Morlincourt  MF
28/6 Bourges  DF
05/7 Morlincourt  MF
12/7 Chateauroux  DF
19/7 Morlincourt  MF              Africhten oud/jong  50/60 km
26/7 Blois  DF                            Africhten oud/jong   75 km
02/8 Meer J/O                   
09/8 Argenton DF
16/8 Duffel J/O
23/8 Grimbergen J/O
30/8 Nijvel J/O
07/9 Morlincourt J/O
14/9 Morlincourt J/O
Kampioenschappen spreken voor zich,  Vitesse 5 vluchten, Midfond 5 vluchten, Dagfond 5 vluchten, jonge duiven 6 vluchten/ kampioenschap 2e tour oud Vitesse. Op al deze disciplines  ook hokkampioenschappen en geef hier veel meer aandacht en credit aan. Geen kampioenschappen totaal oud en generaal
 
De vitesse mannen kunnen in 1 ruk hun discipline afwerken. De midfond mannen krijgen 2 vluchten achterelkaar, hierna om de week.* De dagfond mannen spelen hun discipline om de week en hebben mogelijkheden hun duiven aan de ‘gang’ te houden.  Hierna begint het spel met de jonge duiven met mogelijkheden ook oude duiven in concours te zetten. Het is ’n utopie te denken of te hopen dat door het gemengd inkorven de verliezen met de jonge duiven minder zullen worden. (dit is al door diverse afdelingen uit getest). Neen , je hebt meer tijd in de voorbereiding, je kunt later kweken, zomerjongen kunnen ook gelijk mee. Oude duiven hoef je niet te spelen en het moet ook niet in kampioenschappen mee tellen.
Alle weken slechts 1 vlucht, geeft rust en ruimte voor gezin, familie en minder aanslag op de financiën.   Liefhebbers die niet alle disciplines spelen, krijgen ‘vrije tijd’ in blokken en kunnen dit gezinsvriendelijker invullen.
In Frankrijk hebben we ’n paar goede lossingplaatsen en we zouden veelvuldig van deze betere plaatsen gebruik kunnen maken. In Belgie is het ’n stuk moeilijker, alleen Meer, Duffel (beperkt), Asse?, Nijvel en Pommeroeul zijn geschikt. Ik pleit ervoor de Belgische vluchten kleinschaliger te lossen omdat er dan wel wat meer mogelijkheden zijn voor lossingsplaatsen want het konvooi  hoeft niet noodzakelijk op de zelfde plaats te staan. Vitesse vluchten zijn vluchten om de kerktoren en voor de jonge duiven om te leren en zijn in mijn optiek beter af bij beperkte gecombineerde Rayon lossingen. Ik pleit opnieuw dat rayon A en B op alle Belgische vluchten samen concoursen, hun eigen africhting en lossingsplaatsen gaan invullen en de westlijn gaan aanhouden.  De andere rayons kunnen gelijk los of er moet ook draagvlak wezen voor ’n combinatie van rayons. Kosten zijn leading!
De lossingsplaats Morlincourt is 5x ingevuld, uiteraard zijn er meer goede plaatsen, Peronne, Nanteuil
5 vitesse, midfond of dagfond vluchten te kort?, toevoegen en opschuiven.
 
 
 

Aanrader, de d.v.d. van de Koerier nr. 102. Mooie inkijk hoe het nieuwe Belgische fenomeen Stefaan Lambrechts het allemaal doet. Opnieuw specialisatie, hier wordt alleen met de jonge duiven gespeeld maar dan wordt ook werkelijk alles uit de kast gehaald. Verder Koen Minderhoud, die ook echt wat te vertellen heeft en ’n super duif op zijn hok heeft. (3 x de eerste provinciaal.)

Sanne Mens, ons jeugdlid van P.V. Heemskerk heeft de beste Vitesse duif van Nederland! (jeugdlid, spelend met seniorlid)  Sanne gefeliciteerd.

Soissons wordt Morlincourt. Reden op Soissons moet je nog ’n keertje verplaatsen om te lossen en dat geeft altijd stress bij de duiven en de wagens van ons moeten altijd goed waterpas staan en dat kost ook weer tijd en extra inspanning, dus gewoon naar Morlincourt.

Trainen, mijn jonge duiven nog 24 stuks geboren in maart (staan op 3/ 4 oude pennen) en 7 stuks zomerjongen (staan op 8 oude pennen) trainen als nooit te voren. Stipjes in de lucht en na ruim ’n uurtje knallen ze het hok in en eten de oren van mijn kop. Snap er geen zak van, hadden ze ’n paar maanden eerder moeten doen. Zullen ze nu toch gezonder zitten?

Meer wordt onze eerste natour vlucht, al mijn jonge duiven die nog enigszins in de pluimen zitten gaan voor ‘vracht’ mee. De oude duiven zitten op rust en gaan en kunnen niet meer mee.  Bij broer Peter zijn de ‘oude ’ ook gekoppeld en zitten op eieren. Super strak, goed in de pluimen en tot het bot gemotiveerd, die gaan nog ’n paar vluchten van voren zitten. Zomerjongen hebben geen schijn van kans, niet bij hem zelf en zeker die van mij niet.

 

Het weer voor zaterdag, in Nederland is de ‘warmte’ wel uit de lucht, temperaturen van rond de 20 graden, de wind is zuidwest en redelijk stevig aan de kust. Bewolkt en er kan wat regen vallen. Voor de duiven uit Meer, moet het geen enkel probleem zijn. In Frankrijk is het half bewolkt met regelmatig het zonnetje er tussendoor en temperaturen rond het middaguur van 22 graden. De wind waait uit de zuidwest hoek. In Belgie verwachten ze wat meer lokale buitjes en wat meer bewolking. De ervaring heeft ons wel geleerd dat wanneer de duiven ’n goed vertrek hebben, ze met zuidenwind de lijn aanhouden en door de buitjes knallen.  Zoals we het NU kunnen zien helemaal geen slecht duiven weer en ze kunnen weleens heel hard (snel) kunnen gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After