vrijdag 18 april 2014

Op naar het Paasweekend


Op naar het paasweekend….

Zaterdag onze 2e vitesse vlucht uit Duffel . Bij ons in de club gelijk “De Paasvlucht” met altijd leuke attracties en voor iedereen prijs! Afgelopen dagen nagedacht welke duiven ik zal spelen, wederom de helft of voor één keer de hele of misschien ’n groot gedeelte van de ploeg? Zondag 1e paasdag is er namelijk geen africhting uit Numansdorp deze is namelijk verschoven naar maandag 2e paasdag. Het zal menig fondspelers weinig uitmaken maar het past niet in mijn schema, dus op zondag zelf rijden maar dan ben je de hele ochtend kwijt of gewoon ’n keertje ‘volle’ bak spelen. Veel zal ik laten afhangen van de weeromstandigheden. De voorspellingen zijn voor als nog goed, droog, zonnetje, 8- 15 graden en wind uit de noordoost hoek

Afgelopen zondag was het ook prachtig weer met ’n aardig kopwindje, hoe anders dan de zaterdag, de duiven kwamen van de trainingsvlucht redelijk naar huis al namen de laatste 4 er aardig de tijd voor. Zijn die nu zo dom? Niet gemotiveerd? Na 2 weken heb ik er al ’n heel stel op de ‘korrel’, ik denk dat het gewoon slechte duiven zijn, ze krijgen nog ’n paar weken de tijd om het tegendeel te bewijzen en anders  zijn ze rap hun chipring kwijt.

De jonge duiven hebben nu lang genoeg mogen slenteren, zitten inmiddels  ’n week op wat eiwitarmer voer en krijgen door het water een product gelijk aan Prange Suppe maar dat noemen we  de “fles van Gust”. Ik ga ze nu toch wel verplicht laten vliegen en hoop dat ze eerdaags toch uit zichzelf wat gaan wegtrekken, al doen winterjongen dit niet rap. Uiteraard gaan ze dit  alleen maar doen wanneer ze gezond zijn en de juiste hoeveelheid voer krijgen, misschien moet ik die ‘dakzitters’ dan ook maar gewoon verwijderen.  Ze moeten de vaccinatie tegen paramixo en pokken nog krijgen maar eerst wil ik dat ze laten zien dat ze kerngezond zijn en dus uit zichzelf dus goed trainen! 100% gezond en hoog in de weerstand voordat ze de entstof in hun lichaam krijgen.  Je hoort alweer berichten over colli bij de jonge duiven en sommige prijzen zich gelukkig dat ze het nu al hebben (gehad).  Ik kan me wel iets bij die redenatie voorstellen, liever nu dan 2 weken voor de vluchten maar ik zie het liever helemaal niet en ken het ook gelukkig niet. (behalve in 2010) Ben ook van mening dat jonge duiven die niet 100% in orde zijn en dus ’n lage weerstand hebben niet gevaccineerd moeten worden. Een veel te grote aanslag op het lichaam en je roept de ellende over je heen, enten doe ik niet planmatig maar wanneer de duiven er aan toe zijn. Ik heb sinds jaren weer eens winterjongen die worden verduisterd (2010 was het laatste jaar) Het plan is de jonge duiven het hele programma te laten spelen en wil je ’n beetje meedoen moeten ze wel in de pluimen zitten. Momenteel worden ze verduisterd van 18.00 tot 9.00 uur maar vanaf 15 mei ga ik dat vanaf 17.00 uur doen en rond 23.00 uur hef ik dan de verduistering op en zitten ze weer lekker in de frisse lucht, volop zuurstof en rond 4.30/5.00 uur begint het dan wat lichter te worden en ontwaken ze met de opkomende zon. In 4 weken tijd bouw ik de verduistering dan helemaal af. Waarom dit schema? In 2010 was ik zo bij de hand mijn duiven te vaccineren (toen ze nog niet echt goed zaten) tegen paramixo en ook gelijk maar tegen pokken met entstof die uit ’n oost blok land kwam en die ’n enorme reactie gaf. Ook in één keer de verduistering  opgeheven dus het metabolisme was ook geheel in de war en 2 dagen later was ik aan de beurt.  Door deze ervaring ben ik het in 2011-12en 13 anders gaan doen zonder noemenswaardige problemen alleen dit jaar komt het verduisteren er weer bij maar daar heb ik ook van geleerd. We zullen zien wat het gaat brengen, het is mijn schema met duiven die puur natuur worden gehouden maar wel veel weerstand verhogende producten krijgen om het verduisteren en kinderziekten te kunnen weerstaan. Einde seizoen zullen we zien of het succesvol is geweest.

Roofvogels en ziekten maken het jonge duivenspel er bij veel liefhebbers niet gemakkelijker op. Ik juich het enquêteformulier in het “Spoor der Kampioenen” ook toe maar hoeveel liefhebbers houden ’n dagboek bij……wanneer en hoeveel ze er kweken, hoeveel ze van het hok of rover kwijt raken, wanneer ze gaan africhten en bij welke omstandigheden en hoeveel ze er dan kwijtraken enz. enz. Het zal toch ’n klein groepje liefhebbers zijn die dit nauwgezet bijhouden en ik heb het donkerbruin vermoeden dat die er juist niet zoveel verspelen!   In mijn dagboek heb ik woensdag wederom ’n jonge duif moeten doorstrepen. Ik zag het duifje terugkomen en in de lucht zag ik al ’n pootje bungelen. Toen ik het duifje in de hand nam zag ik direct hier is niets meer aan te doen, waar vliegt zo’n duifje nu tegenaan?  Nadat ik het duifje (pracht beestje) uit zijn lijden had verlost, keek in mijn boek en raar maar waar het nestmaatje 2 weken geleden op geruimd………zijn pootje was ook gebroken.  Nu nog 48 over.

Vanaf volgende week ga ik ook weer mijn bezoekschema aan de dierenarts volgen. Om de 2 weken even ’n keeluitstrijkje bij ‘n 5 tal duiven. Is het nodig? Al 2 seizoenen geen trichomonas geconstateerd maar het zit in mijn schema en zekerheid voor alles. Ik voel me er goed bij om lekker dicht op de bal te spelen.

Het weerbericht/vooruitzicht voor zaterdag/Duffel

Het ziet er naar uit dat we ’n prachtig Paasweekend krijgen! Vrijdag  draait de wind naar de noordhoek en zaterdag komt daar oost bij. Zaterdag dus  N.O. of O.N.O. (kracht 3 en later in de middag 4) half tot licht bewolkt en naar het middag uur zelfs perioden zonnig en een temperatuur die oploopt naar 15 graden.

Het wachten zal zijn op de inversie, goede vluchtlijn, wat oplopende temperaturen en goede omstandigheden op de lossingplaats en die komen daar wat later in de ochtend. Maar het ziet er met de kennis van nu prima uit met genoeg mogelijkheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After