vrijdag 4 april 2014

vrijdag 4 april


 
Het afgelopen weekend was het prachtig weer en de omstandigheden waren prima om de duiven op te leren. Zelf ging ik beide dagen pas later in de middag rijden, in de ochtend was er toch nog vrij veel grondnevel en de wind waaide uit het oosten. Alle duiven zijn weer huiswaarts gekeerd maar helemaal naar mijn zin ging het niet want ze kwamen nu niet bepaald aan ‘n “touwtje” thuis. Het was voor mij duidelijk dat mijn duiven toch wel weer even gereset moesten worden en ’n paar keer de mand ‘zien’ kon dus echt geen kwaad en laten we eerlijk zijn de jaarlingen moeten het ‘spelletje’ ook nog leren. Dus ook de afgelopen dagen de duiven nog ’n keertje in de mand gestopt, ook nu waren de ochtenden niet geweldig (pas heel laat in de middag trok de grondnevel op).  Toch is het voor de oude duiven niet ’n echte belemmering want boven die nevel was het glashelder. Rond het middaguur was de temperatuur vaak mooi opgelopen en ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik er de tijd voor heb om ze dan af te richten. De duiven kwamen de 3e keer naar huis zoals ik het graag zie, met het zelf africhtingen ben ik nu wel klaar vanaf nu gaan ze alle weken de mand in.
Ook dit jaar zal ik mijn duiven weer op dubbel weduwschap spelen maar de eerste 5 weken (training en wedvluchten) zal altijd 1 van de partners thuis blijven en daar zal ik dan de zondagen mee aan de gang moeten gaan. Op deze wijze hoop ik dat vooral mijn doffers meer motivatie zullen krijgen en houden.
De duiven trainen goed en zijn gezond en wanneer de omstandigheden voor zaterdag goed zijn, gaan de doffers mee.
De jonge duiven komen allemaal buiten dus kon ik het hok weer eens grondig schoonmaken. Ze krijgen nog steeds goed voer maar genoeg is genoeg want ze mogen toch wel een beetje beter leren luisteren. Momenteel 2 uitvaller de teller staat op 52 -/- 2 = 50  Ik was er de afgelopen week er ’n paar kwijt en die kwamen na een paar dagen gewoon weer thuis waaronder één met zijn pootje scheef. Helaas dook donderdag de rover er tussen, lekker mis maar er vloog er eentje tegen de muur en die gaf niet mee. Dus de teller staat op -/- 2
De africhting; het ziet er naar uit dat de wind de oosthoek heeft verlaten. Zaterdagmorgen zal de wind voornamelijk uit het zuid/westen  waaien. Bewolkt en in de vroege ochtend misschien lokaal wat motregen, later trekt het open en zijn de voorspellingen licht bewolkt en droog. In de middag uren ’n maximum temperatuur van rond de 15 graden. Dat deze temperatuur dus niet in de vroege ochtend behaald zal worden lijkt mij duidelijk, de zomertijd heeft zijn intreden weer genomen dus een lossing rond 8 of 9.00uur lijkt mij niet heel aannemelijk. De verwachtingen zijn echter redelijk…………….
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten