zaterdag 26 april 2014


Vrijdagavond zijn er net geen 1000 duiven in Heemskerk ingekorfd, 700 voor prijs en 295 voor vracht. Bij het naar huis rijden, begon het weer te betrekken en kregen we te maken met bliksem en water en dan denk je aan de duifjes maar ook aan die fanatiekelingen die al ’n plekje voor de vrijmarkt hebben geconfisqueerd. Dat zal ’n natte avond geworden zijn en hoe zal het morgen zijn?

Update 8.00 uur

Inmiddels heeft Cor de hoofdconvoyeur wakker gemaakt en opdracht gegeven de wagens klaar te maken. (Dit neemt ruim 45 minuten in beslag). We staan wederom met 5 wagens in Duffel op nagenoeg de zelfde plaats als vorige week en houden dan ook die coordinaten aan.  (N 510550.0 E 043025.0)

De weeromstandigheden en weerbericht.

In Noord-Holland blijft het de gehele dag wat bewolkt en na de middag wordt het er naar het zich laat aanzien niet beter op. Toch zal in de ochtend ook in Noord-Holland het zonnetje doorkomen. Hoe meer we naar het zuiden gaan hoe beter de omstandigheden zeker in de ochtend, na de middag zal het ook daar het minder gaan worden. Zodra de omstandigheden in Duffel goed zijn maar ook de vluchtlijn Brabant/Zeeland/Zuid-Holland zullen we gaan lossen. De wind is voornamelijk zuid en wanneer de duiven goed vertrekken, zullen ze waarschijnlijk hoge snelheden bereiken.

Weer en wind in de lossingsplaatsen en onderweg:
In de vroege ochtend lokaal nevelig in zowel het lossingsgebied alsook
in Nederland. Vanaf een uur of 10 is dit verdwenen.
In het noordoosten van het land gedurende de gehele dag buien. In de
late middag en vanavond trekken vanuit Duitsland een aantal fikse
onweersbuien in noordwestelijke richting over de rest van ons land, ook
de buien in het noordoosten lijken dan verder te activeren met lokaal
kans op onweer. Dit lijken vooralsnog meest losse onweers-cellen te
zijn, maar later kan ook lijnvorming optreden.

De wind op 70m hoogte is zuidelijk tot zuidwestelijk, meest 15-25 km/u,
in het noordoosten geleidelijk afnemend tot variabel en zwak.
Inversies:
Een grondinversie op geringe hoogte in het gehele vluchtgebied, welke
rond 10 uur verdwijnt.

In Duffel breekt momenteel (7.45 uur) het zonnetje door en zijn de zichten prima.
Rond 9.00 uur volgende update.


Update 8.45 uur

De omstandigheden in Duffel zijn prima en omstreeks 8.00 uur ontvingen wij de eerste berichten van de afdelingen die achter ons staan met hun vroege lossingstijden. Na overleg met elkaar en wat rekenwerk hebben wij onze convoyeurs  gevraagd of ze mogelijkheden zagen om op 8.45 te kunnen lossen. Om 8.30 uur kwam het telefoontje dat het geen probleem was.

De duiven zijn om 8.45 uur gelost!  Prima vertrek.
De begeleiders allemaal weer bedankt en goede terugreis en U veel succes en 'n mooie dag. 



P.V. Heemskerk

Voorlopige uitslag van de eerste 10

liefhebbers van de vereniging

n.a.v. de binnengekomen meldingen van de wed-

vlucht:     DUFFEL d.d.  26-04-2014

                  Weersomstandigheden:  Zeer goed

                  Goed duivenweer.                  

                  Wind: ZZW 2/3.  Temp. 16gr.C.

                  Los:  08.45 u.

No.    Naam                                Tijd                  snelheid

  1. Max van Delden       10.14.40          1765.65
  2. Gerard Duijn             10.14.56          1754.35
  3. Peter Jonker              10.15.13          1753.12
  4. Nico van Duivenv.    10.15.22          1747.77
  5. Martin Knap              10.15.10          1747.37
  6. Gerard Haver            10.15.14          1744.51
  7. Comb. Weel              10.15.13          1741.62
  8. Jan Vogelzang           10.15.32          1739.21
  9. Peter Beentjes          10.15.38          1736.98
  10. Piet van Vuuren       10.15.19          1736.31

Max, van harte gefeliciteerd!  

Uiteraard is deze uitslag onder voorbehoud en kan

het voor- of achterlopen van de klok (zelfs 1 sec.)

kleine veranderingen als gevolg hebben. Deze

voorlopige uitslag is berekend op de afstanden

van vorige week.

Met vriendelijke groeten,

de meldstations,




Het is dringen in Belgie, bijna alle afdelingen staan op de middenas en wanneer er dan achter je gelost wordt moet je even snel schakelen. Normaal gesproken laten we de ‘vroege’ lossers lekker hun gang gaan en wachten we het rustig af. Vandaag zijn de verwachtingen dat het in de middag snel minder zal worden? Wij werden verrast door ’n paar afdelingen die er wel heel vroeg uit gingen en dus moesten we snel op deze situatie anticiperen en de complimenten dan ook aan de begeleiders van onze duiven die er even ’n tandje bijgezet hebben zodat we keurig om 8.45 onze duiven konden lossen. De duiven vertrokken supersnel. Even na 9.00 uur belde de hoofdconvoyeur mij om nog ’n keer verslag uit te brengen en hij vertelde me dat er toch nog steeds duiven zijn die niet geheel vrijwillig de manden willen verlaten. Op zo’n konvooi van ruim 18.000 duiven spreken we over ‘n 20/30 tal duiven uiteraard verdeeld over al die manden en het stelt wat omvang weinig voor maar deze duiven zijn niet in orde of heel onervaren.

Afgelopen week kregen we ook nog ’n brief dat we voortaan aan Belgische contactmannen van de desbetreffende lossingsplaats waar we staan, moeten vragen (bellen) wanneer we los mogen!  Het moet niet veel gekker worden!

Terug naar de aankomsten.

De duiven zijn supersnel gekomen en ’n echte vlucht voor de vitesse mannen. Zelf werd ik verrast want plots vallen er 2 op de klep. We zaten er compleet ‘onderdoor’  te kijken want wat zaten die duiven hoog! Mijn eerste duif maakt ’n snelheid van 1734.500 mtr en dan doet je niet mee voor de kopprijzen maar ze kwamen prachtig vlot achter elkaar en knalden het hok in. Echt genieten van de aankomsten. Ik zie in het rayon B dat er overal wel vroege duiven vallen en dat is met zuidenwind best opmerkelijk. Vanavond gaan we uitslaan en dan verslag.
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK