zaterdag 16 mei 2015


Donderdagavond 32 duiven ingekorfd, wel wat minder dan dat ik voornemens was. Om 16.30 uur kwam mijn maat E.J., vaste tijd, vaste prik, om samen de duiven in te korven. Wij pakken altijd eerst de duivinnen één voor één uit de ren, beoordelen de duif om vervolgens de duivin via de ren van het weduwnaarshok bij de doffer te laten. Ze waren goed van gewicht, half kropje voer, mooi gezwollen, ogenschijnlijk prima maar toch waren erbij waar de oogjes niet droog  genoeg waren. Wanneer alles bij elkaar zit en samen in de broedschotel liggen, halen we de doffers weg. De doffers maken al 2 weken het mooie weer en ook nu waren ze prima in orde. Hierna pakken we de duivinnen en opnieuw waren we heel kritisch en omdat de weersverwachtingen toch niet optimaal zijn met ‘n kleine kans op overstaan en kopwind, hebben we alle duivinnen waar maar het minste aan mankeerden thuis gelaten. Best frappant dat het bijna mijn gehele oude duivinnen ploeg betreft. Hierbij alle duivinnen die vorig jaar voor topprestaties zorgden.  Uiteindelijk 18 doffers en 14 duivinnen mee. Toch geeft het mij ’n goed gevoel want de duivinnen zaten er vrijdag ‘puik’ bij en misschien hebben we ons zorgen om niets gemaakt maar ’n ploegje achter de hand kan nooit waad.

In de club waren er ook nogal wat minder 600 duiven voor prijs en 90 vrachtduiven, ’n  dikke 300 duiven minder!
Vrijdag bij de voer leverancier, liep ik Piet van Vuuren tegen het lijf. We hebben Piet dit jaar nog niet gezien in de club omdat hij ernstige problemen had met zijn gezondheid. Piet stond op mijn lijstje om  te bezoeken maar ik liep hem dus tegen het lijf. Piet maakt het weer goed en zag er ook patent uit, hart en longen functioneren weer goed, geen schade opgelopen, al zijn de functies wel wat afgenomen.  Piet is voornemens met de jonge duiven weer mee te doen en heeft er ‘n 40 zitten. Bij zijn oude duiven gaat het mes er in en hij moet het wat rustiger aan doen en dat zal niet meevallen want dat zit niet in zijn aard. Belangrijkste Piet is komt terug, de concurrentie is gewaarschuwd!

Leuk filmpje van ons lid Cordy van de combinatie van der Aar, mooi stukje promotie http://youtu.be/cOiPZqTiJVQ

Vrijdag 15.30 uur
Het eerste telefonisch contact geweest met onze H.C.  De 4 wagens met (12965 wedstrijd duiven)zijn vrijdagmiddag om 13.15 uur op de lossingsplaats gearriveerd. Redelijk tot goed weer onderweg gehad met af en toe ’n spatje water. De lossingsplek verdient nu niet direct een 10. Aan één zijde een waterkade en er staan ook twee toren hoge graansilo’s in de buurt. Onze afdeling is als eerste gearriveerd en de mannen hebben de wagens neergezet, afdeling 7 moet nog arriveren. Zaterdagmorgen ( wanneer wij de lossingstijd weten) gaan wij de wagens ‘verzetten’ omdat wij niet over het water willen lossen ( afstand wagen- water is 8 meter) Dit verzetten kan niet al op vrijdag omdat we anders het doorgaande verkeer naar de fabriek blokkeren. Kortom het is passen en meten maar we gaan er alles aan doen om de duiven zo veilig mogelijk te lossen.  De opgegeven coordinaten zijn correct en zijn bij de compuclub ingevoerd.

Zaterdagmorgen 7.15 uur.
Om 7.00 uur contact geweest met onze H.C. De omstandigheden in Pont St Max zijn redelijk, afdeling 7 is inmiddels ook gearriveerd met zijn wagens. Wij hebben aangegeven dat ’n lossing in de ochtend, gezien de omstandigheden in Belgie en Nederland niet mogelijk is en wij rond 11.00 uur opnieuw de situatie bekijken.

Het weerbericht in de loop van de ochtend trekt ’n warmte, gevolgd door ‘n koude front van west naar oost over Nederland, in de late middag wat opklaringen. De wind komt uit de west, zuidwesthoek op de lossingsplaatsen maar boven Nederland zal deze draaien naar noordwest.

Foto, (toch wel fijn wanneer iemand 'n smart telefoon mee heeft)  geplukt van de site van afdeling 7.  (8 wagens op één rij langs de kade, ook hier rond 8.00 uur 'n betrokken lucht)
foto 9.00 uur
 

Wij komen rond 11.00 uur met ’n nieuwe update.


Het is tijd om knopen door te hakken, allereerst nemen we de vliegduur even bij de kop en dan gaan we uit van de verste afstand, (zuid)westen wind en de laatste 150 kilometer noordwest, dan moeten we rekening houden met zeker 5 tot 6 vlieguren. Om 9.15 uur kregen we deze update van het I.W.B. Volgens Meteogroep zullen de opklaringen, die nu boven Engeland te zien zijn, aan het begin van de middag Zeeland bereiken.
Dan ligt het front op de lijn Venlo-Namen- zuidoost van Parijs. In het westen van Frankrijk zal rond 14 uur de verbetering komen. In het westen van België eerder.  Wind eerst zuidwest, later west en in de loop van de middag noordwest.

Rond 12.00 uur lossen is de deadline, zoals we te lezen kregen en inmiddels  ook  kunnen constateren ( momenteel 11.00 uur motregen en zwaar bewolkt) zijn de omstandigheden in Frankrijk omstreeks deze tijd niet goed genoeg om verantwoord te lossen.  Met de verwachtingen dat de omstandigheden voor zondag goed tot prima zijn, stellen wij uit naar zondag!

De lossingscommissie, tot morgen………………

Hieronder nog enige foto's genomen om 11.15 uur door Max (convoyeur afdeling 7)
Grauw, grijs, bewolking met lichte motregen


 

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After