woensdag 13 mei 2015

voorbereiding op..........


Voorbereiding op………….

Ja, ik zet allemaal puntjes, want Breuill La Verte is niet ‘n geschikte lossingsplaats. Enige jaren geleden hebben we daar gelost op ’n onverharde plek, die zeker wanneer het geregend heeft niet geschikt is voor onze wagens. Ook voor volgende week is Chateaudun nog ’n vraagteken, enige maanden geleden heeft de N.P.O. deze lossingsplaats geskipt en ’n alternatief aangeboden, op de zelfde hoogte dan Chateaudun. We melden het en zoeken vervolgens naar alternatieven en geven dat door aan het bestuur/vervoerscommissie.  Samen komen we dan met een alternatief met vaak de zelfde afstand. We zoeken naar ’n goede (liefst verharde ondergrond), veilige lossingsplaats ( met geen obstakels) voor de duiven. Ook nemen we in onze afwegingen mee dat het een goed geoutilleerde plek is voor de chauffeurs en convoyeurs.  10 kilometer meer of minder, westelijker of oostelijker maakt voor de duiven geen fluit uit.  Het bestuur zal woensdag beslissen wat te doen.
Terug naar de voorbereidingen voor ’n vlucht, voor mij rond de 350 kilometer met 2 nachten mand. Gelukkig was het zondag en maandag prachtig weer en dan zie je de duiven heerlijk in het zonnetje liggen. Lekker ’n bad in de ren en laat ze maar genieten. Volgende week begint de dagfond, dus zijn we deze week begonnen met wat vetrijker voer. Het ziet er naar uit dat de omstandigheden zaterdag redelijk zijn maar dat de wind gaat draaien en later in de middag voornamelijk uit de noordwest  hoek zal gaan waaien. Draaiende winden en wat kopwind is altijd oppassen dus de duiven krijgen genoeg mee want voor mij is deze vlucht ’n voorbereiding op de eerste dagfondvlucht.

De afgelopen weken kwamen de doffers prima af, 14 van de 18 en 11 van de 17 in de prijzen en de eerste duiven waren doffers. Een ongekende weelde want dit heb ik in jaren niet meegemaakt. De veranderingen in en aan het hok hebben dus ‘n positieve boost gegeven. Een mens is nooit tevreden en dat geldt ook voor mij want wat is er dan aan de hand met de duivinnen?  De eerste 3 weken kwamen ze ‘goed’ af, het hok werd in die tijd verduisterd van 18.00 uur tot 8.00 uur en dat houdt bij mij in dat de ren volledig wordt dicht gezet! Toen de verduistering werd opgeheven werd het hok niet meer volledig dicht gezet. Ik denk dat het wel eens te koud geweest kan zijn. Kleine moeite om dat uit te testen en deze week wat meer warmte op het hok te houden, we zullen het de komende weken zien……

De duiven zijn gezond en nu hopen dat de forme er op tijd komt. De jonge duiven zien er ook prima uit, ik heb er nog een paar opgeruimd maar de overige zijn naar mijn zin. Ze beginnen zowaar het luchtruim te kiezen, in plaats van wat rondstruinen op het gazon, dus het gaat de goede kant uit. Ik heb tijd genoeg want ik zal ze door omstandigheden gedwongen pas op de natour spelen, toch probeer ik ze zeker op de eerst africhting nog wel mee te geven. Komende weken laat ik ze vaccineren tegen paramixo en pokken en dan gaan we in juni gelijk aan de gang.

De verwachtingen voor zaterdag zijn redelijk, donderdag middag het laatste weerbericht.  De lossingsplaats wordt Pont St Max.

Weerbericht voor zaterdag Pont St Max.
De verwachtingen zijn;
Vanuit de Britse eilanden trekt ’n bewolkingsfront richting onze westkust. De eerste neerslag kunnen we zaterdag tussen 8 en 10.00 uur verwachten. Deze zone trekt oostwaarts en zal tegen 18.00 uur het meest oostelijke gedeelte van Belgie verlaten. De wind zal bij het overtrekken draaien naar noordwest en na het overtrekken krijgen we droge, heldere lucht. Ook in Frankrijk zal de wind uiteindelijk draaien naar noordwest, de grondinversie zal daar rond 9.00 uur verdwijnen maar blijft in Belgie wat hardnekkiger. Ook in het naderende front is inversie aanwezig.
Kortom er zijn nogal wat aandachtspunten en het lijkt er op dat de opklaringen zo rond 11.00 uur aan de westkust binnen kunnen  komen, hoe laat is de vluchtlijn dan goed, we zullen ook rekening moeten houden met ’n vliegduur van rond de 5/6 uur. Misschien zijn er mogelijkheden rond of in de middag, het kan wel weer eens ’n lange zit worden.
Bronnen Zimoa en Meteo Consult. (het is pas donderdag dus wie weet krijgen we nog wat positieve wijzigingen)
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel