vrijdag 1 mei 2015

Quievrain


Voorbereidingen op onze 4e vitesse vlucht Quievrain.

Zondag tevergeefs gewacht en gehoopt dat de laatste duiven op de klep zouden zitten, mooi niet dus. Ook dit is selectie en hoort erbij. (beide doffers hadden al ’n minnetje achter hun naam/ nummer) Zondag was weer zo’n ‘huis’ dag want het weer was slecht, miezerig en koud, voor mij ’n mooie gelegenheid het verslag over de combinatie Kabalt te maken. Onze vereniging loopt al 2 op 3 wat rayonoverwinningen betreft dus staat er wederom ’n verslag op de site van rayon B. Ook de duivenadministratie bijgewerkt want ik wil elke week weten welke duiven gepresteerd hebben en hoe vaak, meten is weten, over ’n paar weken staat de eerste dagfondvlucht op het programma en duiven die voordien helemaal niets hebben laten zien, krijgen vaak geen kans.

Tot nu toe heeft alleen de ‘Vierzon’ nog niet gemist maar deze duivin kan veel beter. Vorig jaar heeft ze toch ’n tik gekregen op Roye en ik moet nog maar zien of ze haar oude niveau kan halen. Gewoon prijs vliegen blijft tot nu toe wel lukken. Verder nog 9 duivinnen die 2 op 3 scoren. Bij de doffers blijft het nog wat zeuren, slechts 4 halen de score 2 op 3. Nu zijn ook niet alle doffers 3 x mee geweest dus………is de meting niet helemaal correct.

Er zijn dus nog genoeg duiven die niets hebben laten zien of slechts eenmaal en toch krijgen ze nog de nodige herkansingen. Hopelijk krijgen we wat vluchten met wind op de kop, het liefst met droge omstandigheden. Het moet natuurlijk geen eeuwigheid duren want die dommeriken worden echt niet plotseling slim en ik wil graag weten welke jaarlingen wat in hun mars hebben. Afgelopen winter er genoeg over gepraat met diverse liefhebbers, het gaat om ‘slimme’ duifjes en dan moeten ze ook nog echt kop kunnen vliegen. 

Toch ben ik er de laatste jaren wel achter gekomen dat je geen eenheidsworst op je hok moet creëren, je hebt duiven nodig voor alle omstandigheden. Lekker makkelijk geschreven maar zo eenvoudig is dat niet.  Het echte ‘snelle’ werk ambieer ik niet en toch heb je ze nodig om de dagfond duif snel genoeg te houden want het lijkt elk jaar wel sneller te gaan, toch worden ze ook kwetsbaarder, dus ze moeten ook weerbaar blijven en karakter kunnen tonen. Het is niet zo simpel maar één weekje ’n concoursduur van 20 minuten en we staan al op onze achterste poten.  Om dan alleen de omstandigheden de ‘schuld’ te geven is wel heel kort door de bocht, het moet eerder een wake up call zijn.  Mooie stof om in de wintermaanden verder te behandelen en in te passen in onze kweekstrategie.  

Al diverse jaren wordt er in de wintermaanden gediscussieerd over één of 2 nachtenmand voor de midfond vluchten. Zelf ben ik van mening dat wanneer het financieel weinig of bijna niets uitmaakt, je best 2 of 3 vluchten kan organiseren met één nacht mand maar……..De discussie en besluitvorming horen in de vergadering thuis en niet 3 weken voor de vlucht een soort referendum houden. Het lijkt wel democratisch maar dat is het niet en volgens de regels?  Wanneer je het voor de programmaspelers doet dan niet één vluchtje als ‘n soort zoethoudertje, neen dit is op deze manier alleen maar ‘leuk’ voor de marathonspelers en het lijkt ook wel uit die hoek te komen. Zeker dat onzalige plan om eventueel wanneer het niet doorgaat voor deze mannen speciaal een wagen op vrijdag te laten rijden. Ze hebben zeker geen idee wat ’n wagen kost en wat het ‘break-even point’ is.
Voor de duidelijkheid, ik denk dat je de ‘snelle’ jongens ’n groot plezier doet met 3 van de 6 midfond vluchten op vrijdag te laten inkorven maar dan wel één redelijk goed bereikbare lossingsplaats aanwijzen. Zorgen dat de wagens op tijd van de verzamelpunten kunnen en gaan vertrekken zodat de wagen zeker voor 6.00 uur op de lossingsplaats aanwezig zijn. Minimaal 2 uur stilstaan en direct de duiven verzorgen zodat wanneer de noodzaak er is, de wagens op tijd gelost kunnen worden. Dit vraagt om ’n goede organisatie en planning.  Het lijkt mij een prima idee voor 2016!
Voor mijn duiven en voor mezelf maakt het niet uit en pas mij wel aan zeker wanneer we hier een hele grote groep liefhebbers blij mee kunnen maken, in dat geval moeten we het zeker doen.
Wanneer ik kijk naar de stemming in onze club, verwacht ik dat Peronne één nacht mand zal worden en dan is het te hopen dat we het voor de ene keer ‘goed’ organiseren.
De duiven;
In het jonge duivenhok 1, wordt niets meer bijgezet. Momenteel is de stand 47stuks, in totaliteit zijn er denk ik zo’n 3 van het hok verdwenen en zit er nog één duifje tussen die herstellende is van de aanval door de sperwer. Helaas gaat die het niet worden want zijn vleugeltje blijft hangen. ( ik heb nog ’n reservehok voor jonge duiven die van elders komen)  Deze week loop ik er nog eens doorheen en ga ik ook beginnen met wat eiwitarmer en afgepast voer te verstrekken. Ik wil ze nu gewoon zo snel mogelijk aan het vliegen krijgen want ik word gek van de schrikreacties wanneer ze in de tuin rond lopen. De sperwer, reiger en katten zorgen ervoor dat de ramen er bijna uitgevlogen worden in mijn huis. Vanaf volgende week hok uit en vliegen en met ‘n  90 minuten desnoods maar weer naar binnen. Volgende week zal ik er ook ’n aantal meenemen voor ‘n gezondheidscheck want ik wil ze binnenkort met zekerheid  100% in orde hebben alvorens ik beslis ze te laten vaccineren tegen paramixo. In juni vaccineer ik ze dan met het ‘borsteltje’ nog tegen pokken/difterie.

In Belgie lopen nogal wat dopingzaken, zeker nadat zij de ‘monsters’ in ’n lab in Zuid Afrika laten onderzoeken.  Nu komt er ’n Belgische dierenarts met ’n opmerkelijk artikel, er zitten in nogal wat ‘natuurproducten’ verboden producten. Het lezen meer dan waard. Klik op de link http://www.pitts.be/index.asp?par=f_news.detail&ID=19293  

Zondag/maandag bekijk ik altijd al de weerberichten, zijn de vooruitzichten redelijk en hoe staat de wind?  Het lijkt erop dat voor komend weekend de wind uit de oosthoek gaat waaien en waarschijnlijk windje tegen.  Deze week wisselvallige dagen soms met mooi weer afgewisseld met zo’n regendag, zelfs nog ’n hagelbui kregen mijn duiven op hun kop. Hebben de duiven er last van, geen idee. Ze gaan met dat ‘slechte’ weer gewoon in de volières liggen met de vleugeltjes omhoog en dan geef ik ze maar een bad waar ze gelijk induiken.  Het trainen in de ochtend stelt nog steeds niets voor, na ’n half uurtje geven ze er al de brij aan, eind van de middag trainen ze met gemak wel ’n vol uur. Vorig jaar sloot ik de ramen van het weduwnaarshok na een regenvlucht en plaatste een vloerverwarmingsplaat. Het gevolg was desastreus, ‘n donkerhok waar weinig zuurstof in kwam en kustmatig werd opgewarmd, het duurde maanden voordat ik ze weer aan de gang kreeg. Het hok is nu veel lichter (raam aan de zijkant) en wordt in de vroege ochtend wanneer het zonnetje schijnt opgewarmd. De voorkant blijft gewoon open. Wanneer het over ’n paar weken warmer wordt en de nachten niet meer zo afkoelen zal hopelijk dat stukje extra conditie er op komen en kunnen we misschien ’n paar mooie uitslagen maken.  Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de doffers afkomen na de laatste (regen) vlucht en of we kunnen  zien dat de veranderingen die eind vorig jaar zijn doorgevoerd, daadwerkelijk werken.

Het ziet er naar uit dat we kopwind krijgen met nogal wat oost. Helemaal goed, omstandigheden die we graag zien maar ik weet wel dat de duiven dan picobello in orde moeten zijn en mocht ik wat twijfelgevalletjes hebben blijven die lekker thuis .

Het weerbericht

In Nederland  ( de kust provincies) ziet het er goed, half bewolkt met zonnige periodes en weinig tot geen kans op neerslag.  In Noord Frankrijk is het zwaar bewolkt en vanuit dit gebied komt ook regen in de loop van de dag (Belgie) en ook zeker de zondag  (Nederland) binnen.  Veel zal afhangen van de omstandigheden in Quievrain in de vroege ochtend. Men geeft al aan dat er weinig inversie zal zijn in de ochtend. Wie weet zit er wel ’n vroege lossing in. We zullen het zaterdagmorgen vroeg moeten ervaren en hopelijk zijn de weergoden ons ’n keertje goed gezind!  De wind in Belgie waait voornamelijk uit oostelijke richting in Nederland ook uit noordelijke richting.  De laatste berichten geven veel verschillen van de windrichting in de loop van de dag,...... dat kan weleens een bijzonder vluchtje worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk