zaterdag 9 mei 2015

Peronne


Lossing Peronne,

Update zaterdag 09 mei 7.00 uur.
Vanmorgen vroeg zijn de eerste telefonische contacten geweest met de H.C.  De 5 wagens staan in Peronne en zijn daar om 4.15 uur gearriveerd.  Uiteraard zijn eerst de duiven verzorgd. De H.C. vertelde dat de omstandigheden goed zijn, licht bewolkt.  Na bestudering van de weersites en het bericht van Meteo Consult,  is het goed mogelijk  dat de duiven er in de loop van de ochtend gelost kunnen worden. In de loop van de middag lijkt het in Frankrijk minder goed weer te worden en komen er wat buien binnen drijven, dus concentreren wij ons op de ochtend. Wij hebben in de vroege ochtend wat inversie, die snel zal verdwijnen bij het opwarmen. De vluchtlijn is in het algemeen bewolkt, zichten prima en op sommige plekken/plaatsen kan ’n buitje ontstaan. De wind is voornamelijk zuidwest en zal in Nederland aan de kust toenemen naar > windkracht 5. De verwachting is dat zo rond 10.00 uur de vluchtlijn goed kan zijn. In Nederland is het rond 13.00 uur redelijk weer, opklaringen, zonnetje maar ook op sommige plaatsen, kans op wat lichte regen. We zullen het vandaag zeker niet overal voor 100% goed krijgen, het belangrijkste is dat de duiven goed/prima kunnen vertrekken en in Belgie goed op koers kunnen liggen.
Update 8.15 uur.

In Peronne zijn de omstandigheden goed en is opdracht gegeven de wagens in gereedheid te gaan brengen zodat wij vanaf 9.00 uur startklaar zijn.  Inmiddels is er contact geweest met Afdeling 5, deze staan in Pont en in Quievrain. Wij zullen de lossingen met elkaar afstemmen.  De planning is rond 9.30/10.00 uur maar mocht het eerder kunnen, zullen wij dat zeker doen.

Update 9.35 uur
De zware bewolking is momenteel zover opgeschoven dat de vluchtlijn in Belgie ook ‘goed’ is. (Friesland lost de duiven in Quievrain om 8.45.)  Wij wilden om 9.15 lossen maar De Kuststrook heeft gelost in Roye en dat noodzaakt ons te wachten tot 9.30 uur.

Wij krijgen aan de kust nog wel te maken met wat buitjes, (misschien rond 13.00 uur hopelijk wat later) De stevige wind en de lokale buitjes zullen zeker niet bijdragen tot ’n mooi en evenwichtig verloop maar de duiven moeten met deze omstandigheden goed naar huis kunnen komen.  Eerder lossen was niet mogelijk, later lossen is geen optie vanwege de regen en toename van de wind.
Duiven los om 9.30 uur, prima vertrek.
Wij wensen u veel succes, de lossingscommissie.


Om 9.45 belde de H.C. mij op dat de duiven super waren vertrokken en ze volop in het zonnetje stonden. Dan begint het rekenen, wat zal de snelheid worden? De eerste duiven die moeten arriveren zijn die van Friesland en wordt het ons snel duidelijk dat de snelheden dik boven de 1900 meter kunnen oplopen. Nu moeten die duiven van ons wel wat extra werken, want wat westen wind zal ze toch doen afdrijven. Uiteraard stonden we al vroeg buiten en rond 12.00 uur zien we 'n grote groep gaan, 3 minuutjes later nog 'n groep, zo hard kunnen ze nooit gaan en dit blijken ook duiven van het 'karretje' te zijn. 12.16 uur zien we er 'n stuk of 8 gaan met nog meer snelheid, dat moeten ze zijn! Op '17' komt er 'n doffer aanzeilen, één rondje en pats op de plak, wederom 'n doffer! Het blijkt 'n doffer te zijn van Nico de Jong, prachtig zo'n snelle jongen voorop. eind '19' de 2e, op '20' de 3e en op '22' vallen er wel 5 vlak achter elkaar. Wederom meer doffers dan duivinnen. Vallen ze dik? Ik vind van niet en er zijn ook nog wel wat doorvliegers maar die hebben de hele dag.
Bij het melden ziet het er naar uit dat ik de 'vroegste' heb in Heemskerk en dat op zo'n 'snelle' vlucht! 
Later de uitslag van P.V. Heemskerk. 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten