vrijdag 8 mei 2015

Peronne


Voorbereidingen op Peronne, onze 1e Midfondvlucht!

Het zal toch wel niemand zijn ontgaan dat we Peronne gaan vervliegen met één nacht mand, en nu maar hopen dat de weergoden ons goed gezind zijn, anders hebben we zomaar toch 2 nachten mand!

Peronne wordt met zijn 320 kilometer en vrijdag inkorven in de voorbereiding gewoon ’n Vitesse vluchtje. Wel zal ik de weersverwachtingen nauwlettend volgen en zo nodig mijn voorbereiding aanpassen. Droog of regen, noord of zuid, wellicht de mogelijkheid van overstaan, zaken die bepalen hoeveel ik er meegeef en wat ze aan energie meekrijgen.

Bovenstaande regels zit ik op zondag te typen, terwijl buiten de regen weer gestaag naar beneden komt, wat hebben we zaterdag dan ’n mazzel gehad met de omstandigheden en ’n mooi vluchtje gehad en het valt nog maar te bezien of we zulke omstandigheden ook voor komend weekend krijgen.

De zondag was ’n mooie dag om de rennen maar weer eens schoon te maken want er lag weer genoeg stront in, kurkdroog maar het werd gewoon te veel. Gelijk ook maar weer aan ongedierte bestrijding gedaan en voorlopig staan de hokken er weer Spik en Span bij.  De rest van het seizoen blijf ik er nu van af want je moet het milieu niet te vaak verstoren. Bij de jonge duiven is het gedaan met de lanterfanters, trainen, conditie opdoen en hopelijk eerdaags wegtrekken zodat we in juni kunnen africhten.

Vorige week vrijdag mocht ik bij Theo Zwanenburg 10 jonge duiven uitzoeken. Ik heb al eens over Theo geschreven dat hij ’n geweldig hok duiven heeft, stuk voor stuk super gebouwde duiven met de bouw die ik zoek. Ik heb misschien wel 30/40 jongen in mijn hand genomen en stuk voor stuk waren ze al prima gebouwd, smalle staartjes en goede stuitjes. Mijn voorkeur ging uit naar duivinnetjes want ik speel nu eenmaal op de dagfond harder met het vrouwelijk geslacht, Theo kon er wel om lachen toen ik het uitlegde. Mijn criteria was helder, ik zocht zoveel mogelijk duivinnetjes uit en liet mij in de zoektocht verder leiden naar de meest vettige in pluim en heldere, slimme koppies. Ik heb 10 prachtige duifjes meegekregen en ja er zit één doffertje tussen. Theo attendeerde mij er op, die 05 moet je in de gaten houden en weet je het wel zeker want het is ’n doffertje, wil je het duivinnetje niet? Nee, was mijn antwoord deze vind ik ’n bijzondere en Theo zei alleen maar “jammer” voor Ron. Ron is Ron Kuilman de man die alle nakweek uittest en zijn vlieghok er mee opbouwt. Deze 10 ga ik op de nalijn spelen en er zullen er gerust van overblijven voor de ploeg voor volgend jaar. Theo, Ron bedankt.
Theo, tussen zijn duiven
 

Verder was er de gehele week geen peil te trekken op het weer, zonnetje, dan weer regen, zelfs code geel, heftige wind, we moeten het ermee doen. Duiven trainden goed maar niet overdadig, anders maar zien er goed uit. We gaan beginnen de mengeling ietsje wat vetrijker te maken, beetje voor beetje gaan we richting de Dagfond.

We krijgen vragen waarom wij elke week de coordinaten na laten trekken m.a.w. wij verzoeken de H.C. de coordinaten “te prikken”/ door te geven. Waarom? Allereerst moeten zij het G.P.S. systeem altijd bij zich hebben voor het geval wij niet op de aangewezen plek kunnen lossen. 2e controle of we op de juiste lossingsplaats staan, 3e of er geen grote afwijking in de afstand is ( vorig jaar diverse keren moeten corrigeren omdat het meer dan 300 meter scheelde. Elke minuut telt, dus ook elke meter!) 4e wij kunnen wanneer het G.P.S. systeem niet direct werkt, bijna altijd concluderen dat er sprake is van inversie. Mochten we op ’n andere plek staan waardoor we de coordinaten vanwege de afstand moeten wijzigen gaat dit altijd via het dagelijks bestuur.

Van de H.C. vernomen dat er nog geen week voorbij is gegaan dat ze wel duiven uit de manden moesten ‘jagen’, inschatting van toch wel zo’n 50 duiven. ( na het lossen lopen ze alle manden nog even na) Nu is 50 duiven op zo’n 17000, natuurlijk peanuts maat toch ook onervaren jaarlingen mogen het nu toch wel snappen, of zijn het duiven die niet in orde zijn? We kennen het allemaal wel dat er soms ’n duif niet het hok uitstormt of gelijk boven op de nok gaat zitten. Vaak heeft een dergelijk duif ’n blessure opgelopen wat je pas constateert wanneer je duif in de hand neemt. Heeft hij ogenschijnlijk niets dan zit het in zijn koppie niet goed. Geef je een dergelijk duif mee kan je er op wachten tot je ’n ons weegt.

Conflict afdeling 5, 12 en N.P.O. loopt hoog op. N.P.O. neemt maatregelen en trekt lossingsvergunningen voor Afdeling 5 in.

Nu gaat mijn sympathie uit naar de afdeling die naar de toekomst kijkt en dat is 5, Afdeling 12 is gewoon ’n sterfhuis waar absoluut geen toekomst meer inzit. Ze hebben dat zelf ook wel ingezien want anders ga je niet praten in 2014! Vervolgens komen de partijen er niet uit (wel of niet gezamenlijk lossen op de midfond, was en is het hete hangijzer) en gaan ’n aantal verenigingen (bijna de helft) overschrijving aanvragen naar afdeling 5.  Afdeling 5 gaat aan het werk, nieuwe rayons, indelingen, ophaal routes etc. Ondertussen blijven ze maar zeuren vooral die overblijvers en bestuursleden) van afdeling 12 en dan komt de al machtige tuchtcommissie vertellen dat alles terug gedraaid moet worden ( paar dagen voor de aftrap van het seizoen, hoe verzin je het), dan sta je als N.P.O. bestuurder toch gewoon ook voor “l..l”  Nu heb ik van “Veenendaal” al geen hoge pet op! Afdeling 5 rechtte de rug, de afgelopen weken en haalt de nieuwe clubs gewoon op en dan nu gaat het N.P.O. bestuur dreigen, ballen tonen, die al lang afgeknepen zijn door Pigeon Village. Het moge duidelijk zijn dat ik kies voor mensen met visie, daadkracht en wat krijgen we nu, ja tuurlijk opnieuw touwtrekken, opnieuw rechtszaken…… en dat allemaal door toedoen van mensen die hun gram willen halen, eigen belang, alles bij het oude willen blijven houden want hun hersencellen kunnen het niet meer bijbenen, het gaat te snel, visie en vooruit kijken en aan de toekomst denken zit er niet meer in, ze zijn duidelijk over de houdbaarheid datum heen. In en in triest voor de duivensport.

 < Dan nog iets over lossingsvergunningen ook vaak zo’n wassen neus, 14 dagen terug was het net één grote stoelendans, midden in de nacht besloten afdelingen naar westelijker gelegen plaatsen af te reizen ZONDER vergunning. Wij stonden die dag met vergunning in Asse Zellik en die andere 2 afdelingen hadden geen papieren voor Asse en toch gelost. Je kunt ook lezen op “onze papieren” want dat maakt de Belgische correspondent dan weer niet uit.

Natuurlijk wanneer je door omstandigheden terug moet rijden, heb je ook niet de juiste papieren. Ook wij van afdeling 6 zijn niet roomser dan de paus, wij zijn ook weleens noodgedwongen terug gereden, trouwens er is niets te regelen want het KANTOOR in Veenendaal is echt niet bemand. Ik wens alle betrokkenen veel wijsheid en misschien moeten de afdelingen eens de handen in één slaan en ’n front vormen tegen de N.P.O. en verstandige, echte bestuurders neerzetten of gewoon opdoeken. Zet er ’n administratie kantoor neer.

De verwachtingen voor het weekend bleven de gehele week maar wijzigen, vooral de wind ging weer alle kanten op. Het ziet er nu toch wel naar uit dat de wind uit de zuidwest hoek zal waaien (krachtig) en dat is gezien de mogelijke regenval onderweg niet ongunstig. De zondag ziet er beter uit maar dat is pas de laatste optie, eerst gaan we zaterdag kijken wat de mogelijkheden zijn. In de loop van de dag worden er in ieder geval opklaringen opgegeven maar hoe laat komen die werkelijk? We krijgen te maken met zowel ’n warmte  evenals ’n koud front, tussen deze 2 fronten duiven lossen geeft vaak problemen om goed en snel huiswaarts te keren. Zeker bij kopwind maar we hebben (gelukkig) zaterdag ’n stevig zuidwesten wind, wie weet doet die de fronten wat opschuiven, hopelijk worden we niet gevangen tussen deze fronten.

Het kan zomaar ’n lange zit worden en mocht je geen vertrouwen hebben in de omstandigheden en ’n eventueel langer verblijf in de mand (zondag lossen en ook nog  Moederdag)………goed nadenken en zelf ’n wel overwogen beslissing nemen. Wie weet valt het allemaal mee, want ik heb ook ’n site waarop ik veel ‘zonnetjes’ te zien krijg. Meteo Consult en Zimoa zijn wat pessimistischer.  

Ik speel zelf bijna mijn hele ploeg want mocht het zaterdag niet lukken, hebben ze gelijk 2 nachten mand. Is er zaterdag wel ’n mogelijkheid hebben ze gelijk weer wat kilometers gemaakt, beetje regen is soms onvermijdelijk maar de beslissing zal altijd weloverwogen genomen worden. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten