vrijdag 15 april 2016

16 #nieuwsvanachterdeduinen#


16 #nieuwsvanachterdeduinen#
De spreekwoordelijke kop is eraf en ik moet zeggen de favorieten in de club hebben hun rol meer dan waar gemaakt, natuurlijk werden de nodige liefhebbers geconfronteerd met duiven die niet wilden vallen. De duiven zaten enorm hoog en wanneer je er dan ’n paar gelijk krijgt of er gaat een buizerd boven hangen, kun je het ‘schudden’ en ben je weg voor een mooie klassering.  Zelf heb ik daar geen last van, ze zaten wel mega hoog, wellicht ook een reden dat er nogal wat duiven door gestoven en zelfs niet terug gekeerd zijn. Harde wind op de staart dan zie ik ze zelden aankomen en hangen ze plots boven het hok en komen van achteren, ook goed als ze maar op tijd zijn en vlot achterelkaar klokken en dat laatste is aardig gelukt. Ze zijn gezond en op de Mid/Dagfond moeten ze er pas echt staan.

Ook bij mij een paar jaarlingen achter, jammer want in de hand waren het  ‘knappe’ duiven , vorig jaar slecht op geleerd…….zal nog wel een keer gebeuren.
De jonge duiven stuiven inmiddels naar buiten en kiezen nu ook gelijk het luchtruim. Een machtig mooi gezicht, ruim 50 stuks.  De volgende stap is dat ze gaan trekken en dat je ze door het luchtruim ziet klieven, ondertussen heb ik de eerste 10 jongen (3e broed) in het 2e hok geplaatst ( 10 naar broer Peter en 10 voor mezelf).  Hok 2 wordt mijn ‘reserve’ hok, alle duiven die hier op worden geplaatst moeten met de natour mee en alleen uit mijn betere koppels zet ik nog duiven bij en wanneer er een 20/25 in zitten is het wel genoeg.  Dit hok wordt niet verduisterd en ook deze duiven worden puur natuur gehouden, daarnaast zal ik aan deze groep weinig aandacht (kunnen) schenken en mogen ze straks lekker struinen op de uurtjes die over zijn.

De oude duiven trainen redelijk tot goed en zien er prima uit, er zullen er ’n paar thuis blijven maar de overige moeten toch aan de bak, ritme, ervaring en conditie opdoen.  Mijn duiven gaan 2x daags naar buiten, 2 maal één uur en die van mij zijn echt geen 20 minuten uit het zicht. In de vroege ochtend uren hebben  in de buurt weinig liefhebbers duiven los dus dat gezamenlijk optrekken of bij een andere groep rondjes mee draaien doen ze niet. In de middag zo rond 15.30 uur gaan de doffers weer los en ook dan is er nog weinig ‘verkeer’ in de lucht. 16.30 wanneer de duivinnen eruit gaan, zie je dat ze even weg zijn, zich vermengen of terugkomen met een enorme sliert andere duiven maar om nu te zeggen “ze trainen er zit snit op” maar dat hoeft ook nog niet. Zo zal het bij iedereen wel net even anders zijn maar ik kijk liever naar ‘alle veertjes  die goed moeten liggen, compact, kleiner worden, rode warme pootjes en dat ze sokken aan krijgen” wanneer dat  zover is, trainen ze ook naar behoren.
Het bestuur heeft op de Afdeling site tekst en uitleg gegeven over het probleem bij het lossen in St Job. Wanneer vrijdag bij het ophalen de laatste plooitjes zijn gladgestreken en we op  ’scherp’ staan bij de lossingen/vervoer moet het lukken maar……ik ben bang dat nu de weersomstandigheden roet in het eten kunnen gooien.
Het is inmiddels donderdag en voor het eerst deze week krijgen we in de ochtend (9.00 uur) een buitje, de duiven vinden het prachtig en liggen allemaal in de ren tegen het gaas, blijft een bijzonder gezicht. Ze krijgen vandaag allemaal sowieso ‘n bad  Ondertussen kijk ik op de laptop en besluit samen met een fietsmaat de racefiets maar binnen te laten staan en ga wel een uurtje in de sportschool  'trappen' want me nat laten regenen heb ik geen trek in.  Ik kijk nog even naar de verwachtingen voor vrijdag en zaterdag en dan word ik niet blij, ook kijk naar het vliegprogramma, zaterdag Asse Zellik en dan 3x Quievrain.  Mogelijkheden genoeg de duiven in te spelen.  Blijft de vraag;  moet ik ze allemaal spelen of alleen wat oude? Zondag is ook nog een optie.  Ik sla de laptop dicht, trek de klep van de jongen open.  Vrijdag zien we wel verder……

Het is vrijdag en het moment om te beslissen wat te doen, wanneer ik zo op de weersites kijk, zijn er voor zaterdag toch misschien wel wat mogelijkheden en zal  de buienradar wel veel bezocht gaan worden. Ik kan van te voren al vertellen dat het geen garantie is om je duiven droog thuis te krijgen, want de spontaniteit hoe buien tegenwoordig ontstaan wordt steeds grimmiger. Groot voordeel de duiven hebben staart wind (met deze keer wat west er in).  Met windje mee, heb ik minder moeite wanneer ze door een buitje moeten, dan met kopwind.
Er gaan er toch wel 40 mee.  Succes allemaal…………..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK