vrijdag 8 april 2016

#nieuwsvanachterdeduinen# 15


Week 15 #nieuwsvanachterdeduinen#

Na een goede africhting op zaterdag waren zondag de ‘jaarlingen ‘aan de beurt. De wekker op 6.00 uur gezet, duiven pakken en snel naar broer Peter om daar met nog 2 clubleden te vertrekken richting Noordwijk. Dit ritje maak ik al enige jaren op de zondagen om de thuisblijvers een trainingsvluchtje vanuit Numansdorp(80 kilometer) voor te schotelen en nu dus op weg met mijn jaarlingenploeg(25 stuks). Het motregende maar er zouden opklaringen komen met zelfs mooie vooruitzichten. In Noordwijk aangekomen, de duiven in de manden gedaan, afrekenen en even aan tafel plaats genomen met een heerlijk kopje koffie. Nog een 5 tal clubgenoten, allemaal marathonmannen, waren aanwezig en onder het genot van het bakje troost totaliseerden we de hoeveelheid duiven van B ’Wijk, Heemskerk, Uitgeest en Castricum, ruim 350 duiven! Dit zijn dus voornamelijk fondduiven, oude, jaarlingen en late jongen, slechts een kleine 50 zijn programma duiven. Na de koffie snel naar huis, manden uitladen, duiven verzorgen en daarna  ontbijten. Zo rond 10.45/11.00 uur arriveren meestal de duiven. In Heemskerk waren op dat moment de omstandigheden prima, blauw met wat wolken en een zonnetje wat er door heen prikte. Even na 11.00 uur arriveren er 4 tegelijk, 3 minuten later nog 3, vervolgens een tijdje niets en dat ben ik niet gewend. Broer Peter gebeld, die bijna 50% thuis had (9 van de 18) maar gelijk even erbij vertelde dat buurman Bert ( een Marathonman) er wel 20 tegelijk kreeg…….Dan val ik van mijn stoel want die van mij zijn in het algemeen toch wel wat rapper thuis. Niet veel later een App van ’n ander fond liefhebber (C.N.) die informeerde hoe de stand bij mij was, hij moest er nog een paar krijgen en ik zat toen net aan de 50%. Ondertussen betrok het weer, na 13.00 uur, klaarde het op en werd het trouwens een prachtige middag. De duiven zijn allen thuisgekomen ( 1 op maandag)maar hebben er uren overgedaan en daar snap ik helemaal niets van……Het is een training/opleervluchtje maar dat namen ze nu wel heel letterlijk. Tegen de avond hoorde ik dat er toch wel wat meer duiven nog niet thuis zijn gekomen. Ik ben er zonder kleerscheuren vanaf gekomen en waar de fondmannen zeggen “toch een mooi opleervluchtje”, snap ik er helemaal niets van en heb de hele middag met één oog naar het hok en de ander naar de Ronde van Vlaanderen gekeken en op het moment dat Sagan over de finish kwam viel nummer 24 pas op de klep. Zaterdag mogen ze laten zien dat ze werkelijk iets geleerd hebben.

Vanaf maandag was het gedaan met de jonge lanterfanters en heb ik het tennisballetje gebruikt om ze te bewegen te gaan vliegen. 1 april begonnen met verduisteren* en lichter voeren en vanaf 4 april de lucht in. Ze vliegen, trainen is een te groot woord, maar toch moet ik alle middagen de klep voor één of meer ‘nakomers’ open zetten, er komt schot in zullen we maar zeggen. Het verduisteren begint nu om 18.00 uur  tot 23.00 uur want dan gaan de boel weer open, volop zuurstof en met het ‘krieken’ van de dag gelijk de eerste zonnestralen. Over een paar weken wordt het verduisteren vervroegd naar 16.00 uur. Zo worden toch de nodige ‘verduister’ uren gemaakt, komt er genoeg zuurstof in het hok en zien ze het ochtend gloren….. so far so good

De training van de oude duiven is afgelopen week ook geïntensiveerd en de duiven komen al een beetje in de juiste wedstijdconditie. Het is natuurlijk nog veel te koud en het weer blijft grillig, zo heb je een mooie dag met het zonnetje en zo heb je een buitje op je kop met een koud windje . De hokken staan bij mij open, zijn fris en zuurstofrijk  en dan moet je het de komende weken hebben van de gezondheid. Dit is een bewuste keuze want ik kan de hokken ook dicht zetten en de duiven ‘pamperen’. Op de vitesse vluchten moeten ze bij mij enkel goed en dicht op elkaar naar huis komen.  Wie weet laten ze zaterdag zien dat de conditie toereikend genoeg is om toch met de bovenste mee te doen want dat geeft toch wel vertrouwen voor de komende weken.

Afgelopen dinsdag heb ik het nieuwe ophaalschema op de site geplaatst, achter de schermen is er het nodige contact geweest met de clubs die voor de knelpunten zorgden en is men gezamenlijk tot een oplossing gekomen. De bakwagen was nu niet direct een daverend succes en de clubs gaan nu veelal aanleveren. Naast het nieuwe schema is er ook overleg geweest over o.a. de volgende aandachtspunten, water tanks vullen bij aanvang met ontsmettingsproduct, het leeg laten lopen van de tanks bij thuiskomst, voer meenemen, G.P.S. systemen meenemen, conditie deuren/systemen van de wagens controleren, telefoonnummers uitwisselen enz. Het moet  beter, allemaal de schouders er onder, gedane zaken nemen geen keer, achterom kijken heeft geen zin meer en maakt je ook niet vrolijk dus vanaf nu volle kracht vooruit!

*De verwachting voor zaterdag (St Job in het Goor). De wind is voornamelijk zuid 2/3 (beetje oost in de ochtend en late middag west), het lijkt een half bewolkte dag te worden met temperaturen die tegen de middag kunnen oplopen richting de 14 graden. In de nacht van vrijdag naar zaterdag, valt de wind weg en ontstaat er mist/heiigheid en laaghangende bewolking. Hopelijk laat het zonnetje zich op tijd zien, en krijgen we in de loop van de ochtend mogelijkheden de duiven te lossen.  Zeker geen slechte vooruitzichten en met de wind op de staart zullen ze ongetwijfeld hoge snelheden maken.  De duiven gaan gezamenlijk los, één totale lossing.  * bron Meteo Consult, vrijdagmorgen. 

Bij mezelf gaat alles wat ‘goed’ is mee en dat kunnen er zomaar 48 zijn, moet ik wel nadenken over de 25 eerst getekende, gezien de prestaties van de jaarlingen afgelopen zondag komen die niet in aanmerking maar je zult het meemaken……allemaal succes zaterdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten